XCOM 2

XCOM: Enemy Unknown var ett av den förra generationens spelkonsolers bästa spel. När så XCOM 2 äntligen släpptes fyra år senare blev jag som PS4-ägare lätt irriterad på att det var PC-exklusivt. Nu har jag väntat i nästan sju månader på en PS4-portering och jag är inte besviken. Spelet utspelar sig en tid efter händelserna i XCOM. Världen har trots mina rätt framgångsrika handlingar gått åt skogen. Vår planet är erövrad av onda utomjordingar men allt är inte förlorat. I spetsen för motståndsrörelsen står den namnlöse ”Commander”, spelarens alter-ego.

XCOM2-2

Det handlar fortfarande om turbaserad taktik i klassiskt fågelperspektiv. Dina fyra soldater, som kan uppgraderas till sex, väljs ut inför varje uppdrag. Det finns bara ett fåtal olika soldattyper att välja mellan – krypskytt, grenadjär, specialist och jägare. Allt eftersom att fler uppdrag klaras av går soldaterna att uppgraderas till mer specialiserade varianter.

Men det är framför allt den utökade möjligheten att göra om sina soldater till mer personliga figurer som är spelets stora styrka. Min svenska krypskytt Leif ”Dead-shot” Hansen i vit cowboy-hatt, rosa bröstpansar, snygga vita finbyxor och ett hjärtmönstrat krypskyttegevär är mycket roligare att skicka in i strid än första spelets mer generiska soldater. Förlusten av soldater känns därför mer än tidigare. Spelet är obönhörligt svårt om man inte tänker efter en eller två gånger inför varje drag. Till och med att ta med sårade soldater hem till huvudbasen känns tungt då de inte finns tillgängliga för kommande uppdrag.

XCOM2-1

Det är dessutom lätt att satsa ”fel” i sin uppgradering av motståndsrörelsens rörliga huvudbas, vilket är lite tråkigt. XCOM 2 känns ännu mer oförlåtande vad gäller felinvesteringar än sin föregångare. Dessutom är spelet lite dåligt på att förmedla vilka hot som är verkligt farliga och vilka man faktiskt kan vänta med ett tag.

Effekten är ett mer tematiskt spel som tyvärr känns svårare att få kontroll över. Med det sagt finns det ingen anledning att tveka inför uppföljaren om man gillade XCOM. XCOM 2 är ett välgjort, lagom skitsvårt men otroligt tillfredställande spel med både djup och en snygg yta.

XCOM: Enemy Unknown var ett av den förra generationens spelkonsolers bästa spel. När så XCOM 2 äntligen släpptes fyra år senare blev jag som PS4-ägare lätt irriterad på att det var PC-exklusivt. Nu har jag väntat i nästan sju månader på en PS4-portering och jag är inte besviken. Spelet utspelar sig en tid efter händelserna i XCOM. Världen har trots mina rätt framgångsrika handlingar gått åt skogen. Vår planet är erövrad av onda utomjordingar men allt är inte förlorat. I spetsen för motståndsrörelsen står den namnlöse "Commander", spelarens alter-ego. Det handlar fortfarande om turbaserad taktik i klassiskt fågelperspektiv. Dina fyra soldater, som kan uppgraderas till sex,…

Review Overview

Betyg

80

About Anton Bjurvald

Anton Bjurvald äter från alla filmtallrikar, även om han är mycket försiktig med svensk film och skräck. Båda ger mer obehag än glädje och får alltså förtäras i små doser. Han ger automatiskt två fenixar extra i betyg till filmer med mustascher, dinosaurer och/eller som uppfyller Bechdel-kraven. Vid sidan om filmintresset driver han två entusiastiska podcasts om serietidningar respektive NHL-hockey.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.