The Salesman

1968 hade Ingmar Bergmans film Skammen premiär. En film vars poster skymtar förbi i 2017-års The Salesman, en film av den iranska regissören Asghar Farhadi. En tydlig referens för den svenska publiken, men en, kan tänkas, subtil referens till regissörens influenser för den iranska publiken. De båda filmerna hanterar den skam som kan uppstå i samband med trauman både för förövare och offer. Hur drabbar den familjemedlemmar som inget kunde göra?

Alva Bexell sammanfattar filmens handling fint i sin recension som du kan läsa här. Med anledning av den tänker jag inte göra detsamma. Istället kommer jag att fokusera på områden där jag tycker snarlikt men kanske lite annorlunda, därför rekommenderar jag er att läsa hennes recension först.

Även om jag kan hålla med Alva om att en filmens styrka ligger i detaljerna menar jag att filmens styrka även ligger i det som som lämnas osagt. Vi behöver inte veta exakt vad som har hänt Rana, spelad av Taraneh Alidoosti. Avsaknaden av information gör att det blir lättare att sätta sig in i hur Emad mår av det som har hänt. Vad hände egentligen med hans fru? Hur skall han kunna leva med att han inte var där när hans fru verkligen behövde honom? Detta blir till en styrka genom att Farhadi litar på sin skådespelarensemble och publiken som tittar på filmen. Vi behöver inte ha alla kort på bordet för att förstå hur paret, vänner och förövare mår.

Det är alltid annorlunda att uppleva en film som utspelas i ett främmande land, på ett språk du inte förstår. Tonlägen och nyanser i rösten, som för den inhemska publiken är tydliga, kan vara svåra att ta in. Jag vill dock instämma med vad Alva Bexell skrev i sin recension från tidigare i år;- ”en stilistisk och skådespelarmässig styrkeuppvisning”. Skådespelarna som utmärker sig är filmens kärlekspar spelat av Taraneh Alidoosti och Shahab Hosseini, men även filmens förövare som spelas av Farid Sajadhosseini. Alidoostis resa från ”den vanliga Rana” till ”den förstörda Rana” är både gripande och mästerligt spelad. Skammen och rädslan hon känner är påtaglig och det blir därför också lätt att förstå den oro och ilska som skapas i Hosseinis porträtt av Emad. När konfrontationen mellan Emad och förövaren väl ägde rum trodde jag att jag bara skulle känna avsky för den som skadat Rana. Genom Sajadhosseinis porträtt av förövaren ställs detta på kant när det visar sig, vad jag egentligen redan visste, att ingen människa är rakt igenom ond.

Om ni inte redan har sett The Salesman, gör er själva en tjänst och gör det. Farhadi har skapat ett intelligent och känslomässigt drama som litar på sin publik. Vägen framåt efter en traumatisk upplevelse är allt annat än rak. Vad som händer efteråt kommer också att forma karaktärerna i resten av deras liv. Livet är inte bara ett avsnitt i en film, händelser får konsekvenser även efter att filmen är slut. Det är detta som Asghar Farhadi har fångat så bra med sin tydliga vision och en stark skådespelarensemble.

1968 hade Ingmar Bergmans film Skammen premiär. En film vars poster skymtar förbi i 2017-års The Salesman, en film av den iranska regissören Asghar Farhadi. En tydlig referens för den svenska publiken, men en, kan tänkas, subtil referens till regissörens influenser för den iranska publiken. De båda filmerna hanterar den skam som kan uppstå i samband med trauman både för förövare och offer. Hur drabbar den familjemedlemmar som inget kunde göra? Alva Bexell sammanfattar filmens handling fint i sin recension som du kan läsa här. Med anledning av den tänker jag inte göra detsamma. Istället kommer jag att fokusera på områden där jag tycker snarlikt…

Review Overview

Betyg

80

About Fredrik Malmquist

En glad planarkitekt från Ystad som numera bor i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma samt sönerna Vidar och Folke. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.