The Mummy

Universal Studios har beslutat sig för att, likt Marvel och DC, skapa sig ett alldeles eget universum kallat Dark Universe. Tanken är att detta universum ska innehålla Dracula, Mumien, Frankenstein samt andra, för allmänheten, kända monster från 30-talets klassiska monsterfilmer. Vad kan egentligen gå fel här?

Först ut är The Mummy som börjar med att Russell Crowes rollfigurer bjussar på en föreläsning som både innehåller de engelska korsriddarna och Egypten flera tusen år innan korstågen. Vi får se prinsessan Ahmanet bli förbannad på sin far på grund av en utebliven faraoutnämning, gå in i en pakt med egyptiska dödsguden (läs: Satan) och mörda sin mamma, pappa och deras nyfödda barn. Hon stoppas kort därefter, mumifieras levande och blir förvisad till att för evighet leva i mörker i en grav som genom historiens gång till slut ska vara helt bortglömd. Vilket vi alla vet är dagens osanning.

Jag läste mig till att The Mummy kostade 125 miljoner dollar att lira in, och långsiktiga planer på att spela in fler filmer fanns till och med i samband med att denna film hade biopremiär. Bride of Frankenstein och The Invisible Man har båda blivit spikade med Javier Bardem och Johnny Depp som huvudrollsinnehavare i respektive film. Angelina Jolie ska spela Frankensteins brud. Det är nog inte helt otänkbart att vi får se spikningen av The Wolf Man och Dracula inom en snar framtid också. Eller jo, det kan verkligen vara tänkbart att vi inte får se de två senare, om ens de två förstnämnda, efter den här pannkakan till film.

Problem hopar sig redan direkt efter prologen. Vi ser Tom Cruise, som genom filmens gång ser ut som att han inte kan vänta på att inspelningen är över så han kan rusa iväg till närmaste scientologimöte, spela en legoknekt med förkärlek till gamla skatter a lá Indiana Jones mitt inne i dagens Irak. I dagens Irak alltså, varför kunde inte filmen få utspela sig i 20- eller 30-talets Irak, eller Egypten, så vi slapp automatvapen och liknande moderniteter? Kunde de inte ha struntat i att återskapa Dark Universe i nutiden och återskapat det i tidsåldern originalfilmerna faktiskt kom, som en regelrätt hyllning till Hollywoods studioera (1920-talet till 1960-talet)? Efter ett kort avstamp i Mellanöstern flyger Tompa och kompani vidare till Storbritannien där majoriteten av filmen utspelar sig.  Felsteg efter felsteg.

Förutom att förbise Egypten och/eller Mellanöstern som skådeplats, för i varje fall större delen av filmen som hade varit betydligt mer logiskt, så blir filmen aldrig riktigt spännande.  Att kalla manuset för katastrof är lika sant som att man blir blöt av att bada. Specialeffekterna ligger på samma nivå (får man inte bättre effekter med en budget på 125 miljoner dollar numera?). Den egyptiska, mystiska stämningen som återfinns i Boris Karloffs mumiegestaltning och film från 30-talet är helt obefintlig. The Mummy (1932), som spelas in mitt inne i en studio i hjärtat av Hollywood, återger betydligt starkare stämning än vad som förmedlas här. Betydligt. Den är genremässigt oerhört spretigt. Är det en äventyrsfilm? Är det en actionfilm? Är det ett försök till en skräckfilm (som originalet ju är)? Stämmer det sistnämnda är det banne mig det mest tafatta försök till skräckfilm jag någonsin upplevt.

De positiva punkterna i filmen är få. Den mest väsentliga att lyfta fram är Russell Crowe som jag tyckte fungerade bra som Dr. Jekyll/ Mr. Hyde – i synnerhet som den sistnämnda. När han gör debut i filmen, Mr. Hyde alltså, är det faktiskt den största ljuspunkten i denna ytterst mediokra tolkning/uppdatering av de klassiska monsterfilmerna. Då började mina mungipor, som efter sju minuter in i filmen inte helt fel kunde liknas vid en bulldogs, gå uppåt en aning. Ett kul påskägg dyker också upp strax innan denna scen när Cruise anländer till Dr. Jekylls laboratorium. I ett rum fullt med glasburkar fyllda med olika sorters troféer/exemplar kan den uppmärksamme bland annat urskilja ett vampyrkranie och en hand från ett monster likt det i Creature from the Black Lagoon (1954).  

Det var inte det här startskottet Universal hade hoppats på med sin långsiktiga, och dyra, satsning. Trots att filmen i skrivande stund har lirat in över 400 miljoner dollar är inte eftermälet positivt. Förutom att filmen tagits emot svagt av både kritiker och biobesökare hopar sig fler problem vid sidan av. Inspelningen av Bride of Frankenstein har lagts på is, rapporterar Deadline. Rapporter skvallrar om att manuset ska justeras en aning (efter The Mummy så är det inte svårt att förstå denna försiktighetsåtgärd) innan de kan börja filma. Tanken från början var att de skulle börja filma 1:e februari 2018. Hollywood Reporter rapporterar vidare att Alex Kurtzman (regissör till The Mummy) Chris Morgan (Fast and the Furious-serien) har hoppat av (den sjunkande?) skutan för att fokusera på annat. De två skulle agera producent respektive manusförfattare till Bride of Frankenstein. Det är synd, det här hade kunnat bli bra. Men efter slutscenens blinkning till Marvel- och DC Universe och dess superhjältar som ska skydda världen kan jag bara ruska kraftigt på huvudet och sammanfatta The Mummy som knappt godkänd rulle, men framförallt att den är en besvikelse av gigantiska mått.

Universal Studios har beslutat sig för att, likt Marvel och DC, skapa sig ett alldeles eget universum kallat Dark Universe. Tanken är att detta universum ska innehålla Dracula, Mumien, Frankenstein samt andra, för allmänheten, kända monster från 30-talets klassiska monsterfilmer. Vad kan egentligen gå fel här? Först ut är The Mummy som börjar med att Russell Crowes rollfigurer bjussar på en föreläsning som både innehåller de engelska korsriddarna och Egypten flera tusen år innan korstågen. Vi får se prinsessan Ahmanet bli förbannad på sin far på grund av en utebliven faraoutnämning, gå in i en pakt med egyptiska dödsguden (läs:…

Review Overview

Betyg

40

About Kenny Nordgren

En nästan värmlänning som sedan hösten 2014 är bosatt i Kungälv utanför Göteborg. Arbetar till vardags som pedagog på en låg- och mellanstadieskola. I ryggsäcken finns fem år på universitet med studier inom filmvetenskap och historia. Dagdrömmer om att inom en överskådlig framtid få chansen att skriva en doktorsavhandling rörande skräckfilm. Gillar förutom film även fotboll, tv-spel, hårdrock och att laga rolig mat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.