The Long Night

Halvt bortglömd Film Noir från 1947 med Henry Fonda, Barbara Bel Geddes och Vincent Price i huvudrollerna.

Ett skott avlossas inne i en lägenhet. Ut ur den stapplar en man som faller nerför trapporna och dör. Kvar i lägenheten befinner sig Joe som avlossat skottet och genom en serie tillbakablickar återberättas händelserna som ledder fram till det ödesdigra ögonblicket. Det handlar naturligtvis och kvinnor, lögner och svartsjuka.

The Long Night är en remake på den franska Le Jour se lève från 1939, en av de filmer som brukar nämnas när man pratar om inspirationskällor för Film Noir. Det känns även att The Long Night till viss del har något unikt jämfört med sina genrefrender. För det första är det inte allt för vanligt med den påtagliga arbetsklassförankring och socialt medvetna sida som denna visar upp. Joe hör till de fattiga arbetarna, men gemenskapen och sammanhållningen i kvarteret får samtidigt väldigt stort utrymme, nästan på ett romantiserande vis. Inramningen, med en dyster och uppgiven man som ockuperat sig i en lägenhet, omringad av poliser, medan han sorterar de senaste veckornas upplevelser, känns även den fräsch. Fonda i huvudrollen tillför tyngd, musiken och skådeplatsen mörker, vilket gör att man aldrig egentligen vill lämna det melankoliska suget i lägenheten. Under filmens första 20 minuter är jag hänförd och kan inte riktigt begripa varför The Long Night inte fått ett större erkännande, men i takt med att vi borrar oss djupare in i tillbakablickarna blir detta tyvärr allt tydligare.

Upprinnelsen till varför Joe skjuter mannen är inte i närheten av lika fängslande, utan faktiskt ganska tråkig. Joe förälskar sig i en kvinna, tvivelaktigt spelad av Barbara Bel Geddes, som även visar sig ha en annan kavaljer, en elegant herre vid namn Maximilian, spelad av Vincent Price. Hur mycket jag än älskar Price för de skräckfilmer han gjorde senare i karriären, har jag väldigt svårt för honom i den här gentlemannarollen. Han blir nästan parodisk och blir ständigt utspelad av den mer återhållsamme Fonda. Intrigen trasslar runt i en evighet utan att någonsin gripa tag. Den enda riktigt intressanta aspekten är egentligen när triangeldramat stundtals har en fjärde part i Charlene, spelad av Anne Dvorak. Scenerna mellan henne och Joe har något intressant över sig, men tyvärr blir det alldeles för lite av det och för mycket av det övriga.

Hur hittar man denna då? Utgåvan jag sett, som led av en del skräp i bilden, men ändå får godkänt, ingår i en box som heter Film Noir – The Dark Side of Hollywood tillsammans med fyra andra filmer. Den finns även att tillgå i en billig utgåvan på Region 2, men jag kan inte säga något om kvaliteten på den.

För mig var ramberättelsen och den lite egna känslan ändå tillräcklig, trots alla de brister som dyker upp på vägen. Henry Fonda var dessutom väldigt sevärd. Sätt upp den en bit ner på listan över Film Noir-titlar att se.

Halvt bortglömd Film Noir från 1947 med Henry Fonda, Barbara Bel Geddes och Vincent Price i huvudrollerna. Ett skott avlossas inne i en lägenhet. Ut ur den stapplar en man som faller nerför trapporna och dör. Kvar i lägenheten befinner sig Joe som avlossat skottet och genom en serie tillbakablickar återberättas händelserna som ledder fram till det ödesdigra ögonblicket. Det handlar naturligtvis och kvinnor, lögner och svartsjuka. The Long Night är en remake på den franska Le Jour se lève från 1939, en av de filmer som brukar nämnas när man pratar om inspirationskällor för Film Noir. Det känns även…

Review Overview

Betyg

60

About Erik Nyström

Har låtit sitt hjärta täckas av ett lager svart bitterhet och är därmed omöjlig att charma. Åtminstone av bioutbudet. Gillar dock det som skaver lite, det som kommer från förritin och det som är lite knäppt. Driver dessutom en podcast om film. Är på det privata planet en vänsterradikal feminist från Norrland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.