The Hateful Eight

the-hateful-eight-recension-01

Quentin Tarantinos åttonde film har precis haft premiär och vi skickade två av våra recensenter för att se filmen, Angela som har haft honom som husgud i över 20 år och Pär som är mer skeptisk till Tarantino. Här är deras synpunkter på filmen.

Angela Ljungkvist

Vi som känner Tarantino vet att det aldrig kommer bli en vanlig film vi har framför oss men jag skulle nog våga påstå att Tarantinos 8:e film är unik på mer sätt än ett. Filmen är en hyllning till filmmediet i sig. Så även om du inte gillar Tarantino finns det mycket som säger att du kan älska denna film ändå (om du älskar film). Du kanske inte gillar westernfilm? Det är inte min favoritgenre, men med Tarantino är allt möjligt.

Vad kan du förvänta dig av The Hateful Eight? I sann Tarantinsk anda kommer du få en oförglömlig dialog, långa tagningar, ett fantastiskt skådespel, en hel del blod, oförklarliga händelser, kapitelindelning, en del skratt och till och med Red Apple (dock inte cigaretter men tobak). Du kommer utöver detta få en verklig iskyla som går rätt igenom filmduken, extremt osympatiska karaktärer, det finns liksom ingen good guy eller bad guy, det finns helt enkelt 8 hatfulla karaktärer som du inte kan lita på.

Skådespelet är på topp, alla roller är välspelade, karaktärerna är väl utformade och passar filmens berättelse perfekt. Jennifer Jason Leigh gör en enastående roll som galen mörderska. Samuel L. Jackson och Kurt Russell gör sina osympatiska roller all rättvisa samtidigt som de bjuder på ett fint samspel. Det är även otroligt kul att få tillbaka Tim Roth i en Tarantinorulle, denna gång som kringresande bödel, en roll som han gör charmerande bra.

Som recensent ska du vara objektiv. Jag kan inte vara objektiv när det gäller Quentin Tarantino men jag kan vara objektiv mot hans filmer. Hade jag inte älskat denna film hade jag förmodligen gråtit en tår och sen skrivit precis vad jag tyckte. Quentin Tarantino kommer inte vinna Oscar för bästa film 2016, han kommer inte heller vinna för bästa regi, han kommer kanske vinna för bästa originalmanus. Han har två sen tidigare (Pulp Fiction 1994, Django Unchained 2013). Möjligtvis kommer även Jennifer Jason Leigh vinna en Oscar för bästa kvinnliga biroll, vilket hon definitivt förtjänar. Så vart vill jag komma med detta, tyckte jag inte att det var en bra film? Jo, det är i särklass en av de bästa filmer han någonsin gjort. Det är en film som förtjänar en Oscar inom följande kategorier;Bästa film, regi, manliga huvudroll, manliga biroll, kvinnliga huvudroll eller kvinnliga biroll, originalmanus, foto, klippning, filmmusik, sång, scenografi, ljudredigering och bästa ljud.

Jag förstår att Tarantinos filmer inte passar alla men Oscarsjuryn ska väl vara objektiv? De är de inte. The Hateful Eight är en hyllning till filmen och en konstnärlig skapelse som förtjänar flera Oscars, något den tyvärr inte kommer få. Quentin Tarantino är film, han lever och andas film, lite för mycket enligt vissa men vad han gjort för filmindustrin är unikt.

Jag och Tarantino har ett komplicerat förhållande till varandra. Jag såg Reservoir Dogs 1993 och blev på en gång fascinerad av honom som regissör men desto mer jag har sett av honom desto mer irriterad har jag blivit. Många gör misstaget att tro att det är för att jag hatar honom eller tycker illa om hans filmer. Det är fel, orsaken är snarare tvärtom. Jag gillar Tarantino väldigt mycket och har sett den otroliga potential han har och när han inte lever upp till den och gör tråkiga filmer blir jag irriterad på honom. Tur att han nu levererade den bästa filmen han har gjort sedan Jackie Brown.the-hateful-eight-recension-06

Det som är intressant med The Hateful Eight är att det är en film som liknar en Tarantinofilm men ändå inte. Det är som att han tar ett steg tillbaka och med åldern kommer till insikten att less is more. Dialogerna finns där, men de är mer välpolerade med ett syfte och en mening som driver handlingen framåt, det blir inte bara dialoger för sakens skull som det annars kan bli i hans filmer. Jag gillar också hur han bygger upp filmen, 3 timmar är väldigt lång tid för en film men Tarantino lyckas göra dessa tre timmar både spännande och underhållande. Han etablerar karaktärerna och tar sin tid med varje person vilket gör att man känner ett band till och skapar ett intresse för varje person. Precis som i Reservoir Dogs och Pulp Fiction har varje person en roll att spela och Tarantino låter dem göra det med stor säkerhet.the-hateful-eight-recension-05

Men det är inte en Tarantinofilm om man inte tar ut svängarna. Så även här, men återigen, i nedtonat format. Istället för måla dessa saker med en stor roller så lägger han in det lite snyggt då och då vilket ger filmen karaktär. Det gör också att man inte blir mätt på det, som jag blev i Inglourious Basterds där det blev för mycket av hans egenheter för min smak. Sedan måste jag ta upp fotot. Det är riktigt bra. Robert Richardson som jobbat med Tarantino många gånger förut levererar ett vansinnigt vackert Wyoming där snön yr ner och det breda formatet man valt gör att man som publik bara sitter och njuter av det sagolikt vackra landskapet.

Jag blir glad när Tarantino drar bort mattan under mig och visar att han kan vara lika nyskapande som han var 1994. Inte bara för fansen utan för alla andra också.

Quentin Tarantinos åttonde film har precis haft premiär och vi skickade två av våra recensenter för att se filmen, Angela som har haft honom som husgud i över 20 år och Pär som är mer skeptisk till Tarantino. Här är deras synpunkter på filmen.  Angela Ljungkvist Vi som känner Tarantino vet att det aldrig kommer bli en vanlig film vi har framför oss men jag skulle nog våga påstå att Tarantinos 8:e film är unik på mer sätt än ett. Filmen är en hyllning till filmmediet i sig. Så även om du inte gillar Tarantino finns det mycket som säger att…

Angelas betyg
Pärs betyg

95