The Call

Efter praktfloppen med Vanishing on 7th Street är Brad Anderson tillbaka med en nervig thriller med Halle Berry i huvudrollen. Trots att den har sina problem fick filmen undertecknad att engagera sig mer än på länge i TV-soffan. Jag skrek både ”Yes!” och ”Är du dum i huvudet?” till TV:n under filmens gång.

the call 02

Jordan arbetar som larmcentralsoperatör. En kväll tar hon emot ett samtal från en flicka som är utsatt för ett inbrott. På grund av ett misstag blir flickan mördad och Jordans dåliga samvete leder till att hon ett halvår senare utbildar nya operatörer i stället för att ta emot nödsamtal. Omständigheter hon inte kan rå för tvingar henne att ta emot ett samtal från en annan ung flicka som denna gång ligger instängd i ett bagageutrymme. Jordan ser sin chans att kompensera misstaget hon gjorde sex månader tidigare.

the call 05

Så länge The Call nöjer sig med att vara en jakt på en kidnappare är den väldigt spännande. Jag kan inte minnas när jag senast kände mig så entusiastisk och faktiskt osäker på vad som skulle hända i en thriller. Jag uppskattade även att den var så rappt berättad. Tempot känns akut, men aldrig forcerat så länge samtalet mellan flickan och Jordan får pågå. Eftertexterna börjar rulla innan filmen hunnit spela i 90 minuter och med en så kort speltid är det svårt att göra någonting riktigt av Halle Berrys karaktär. Jordans motiv känns väldigt enkla och banala, och får så pass mycket utrymme att man som tittare förväntas ta dem på allvar. I sörjan av dåligt samvete och kompensation ska Halle Berry (Cloud Atlas) även hinna bli en hjältinna i filmen. Tänk så mycket mer intressant det hade kunnat vara om hela företaget att hitta bilen med kidnapparen och flickan i bagaget (spelad av Abigail Breslin från New Year’s Eve) hade presenterats. Det hade breddat filmen att fokusera mer på just kidnappningen och alla som arbetar med den och inte begränsas till Berry vars skådespel aldrig lyckas överträffa den hysteriska frisyren hon har i filmen.

the call 04

Jag är glad att Brad Anderson fått till en film som faktiskt är riktigt underhållande. Även om jag föredrar att se The Machinist eller Transsiberian som kändes mer personliga och genuina kan jag inte förneka att The Call är mer underhållande. Tråkigt bara att den bitvis är ganska korkad. Varför ändrar Jordan ett vinnande koncept till någonting som har stora risker att misslyckas? Jag vill inte berätta vad det handlar om eftersom ni som inte sett The Call ska få uppleva samma eufori som jag gjorde innan den utbyttes till irritation. Filmens sista akt blir tråkigt nog så korkad och klichéfylld som någonting kan bli. Författaren Richard D’Ovidio hade innan The Call endast skrivit Exit Wounds (med Steven Seagal, vilket gör den totalt ointressant i min värld) och Thirteen Ghosts (som vad jag vet endast Gustav i podcasten Titta dom snackar refererar till år 2013) i början av 2000-talet. Det är alltid roligt när människor får en andra chans, men i det här fallet skulle han kanske nöjt sig med att lämna över historien till en annan manusförfattare som kunde avsluta The Call på ett mer originellt vis. Om jag kallade filmens definitiva klimax för en twist skulle det vara en överdrift. Men någonting inträffade som överraskade mig ordentligt. Det kommer från ingenstans, har inte planterats tidigare i filmen och lägger krokben på det som filmen tidigare stått för. Detta är inte nödvändigtvis bra, men i sammanhanget relativt tillfredsställande.

the call 06

Efter en period när jag mestadels tittat på det som många nog skulle kalla prettofilm har jag börjat titta på lite Hollywoodunderhållning som jag missat. Tillsammans med Iron Man 3 är The Call den film som roat mig mest trots sina brister. Det är en utmärkt film att sjunka in i en kväll när man vill fly vardagen. Brad Andersons nästa film kommer att vara Edgar Allan Poe-filmatiseringen Eliza Graves med en rad välkända namn. Det blir förhoppningsvis någonting att se framemot.

Efter praktfloppen med Vanishing on 7th Street är Brad Anderson tillbaka med en nervig thriller med Halle Berry i huvudrollen. Trots att den har sina problem fick filmen undertecknad att engagera sig mer än på länge i TV-soffan. Jag skrek både "Yes!" och "Är du dum i huvudet?" till TV:n under filmens gång. Jordan arbetar som larmcentralsoperatör. En kväll tar hon emot ett samtal från en flicka som är utsatt för ett inbrott. På grund av ett misstag blir flickan mördad och Jordans dåliga samvete leder till att hon ett halvår senare utbildar nya operatörer i stället för att ta…

Review Overview

Betyg

60

About Mattias Berg

Tittar gärna på filmer från barndomens 80-tal och äldre filmer jag missat. Föredrar drama och prettofilm framför action. Ser storfilmer och försöker förstå samtiden, men misslyckas för det mesta. Favoritregissörer: Lars von Trier, Michael Haneke, P.T. Anderson m. fl. Älskar även Star Wars.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.