The Asphalt Jungle

En av filmhistoriens bästa titlar på en av filmhistoriens tätaste gangsterhistorier. Några män, en juvelstöt och komplikationer.

När Dr. Riendenschneider släpps från fängelset förspiller han ingen tid, utan dammar av en färdig plan på att råna en juvelerare och börjar omedelbart att samla ihop det gäng han behöver för att utföra den. Den välbärgade advokaten Alonzo D. Emmerich, vars vidlyftiga leverna med unga älskarinnor har försatt honom på ruinens brant, visar intresse för att finansiera stöten, trots att han har ont om likvida medel. Tillsammans med kassaskåpsexperten Louis kompletterar den lätt alkoholiserade tuffingen Dix gänget som ska utföra rånet. Hur noga man än planerat, visar det sig dock snabbt att den mänskliga faktorn och slumpen ständigt sätter käppar i hjulet.

Jag har en svaghet för filmer om ett gäng kriminella som planerar en stöt och sedan utför den, gärna med några kluriga vändningar. The Asphalt Jungle levererar den biten, men låter det samtidigt bara vara en ingrediens av många i en extremt välsmakande måltid. Det är verkligen inte bara fokus på en storslagen och nagelbitande iscensättning av själva inbrottet, utan även en oväntat genomarbetad karaktärsskildring med en social medvetenhet som inte direkt var vardagsmat 1950.

Den värld filmen utspelar sig i är helt och hållet den kriminella. Visst, vi träffar på en del poliser, men dessa är mest en form av hajar i den pool som karaktärerna vi lär oss sympatisera med simmar i. Det hymlas inte med att de är kriminella och deras livsstil romantiseras inte, utan skildras ganska krasst som deras vardag, en värld som samexisterar med den vanliga, med helt egna hierarkier. Skildringen av världen passar perfekt ihop med titeln som jag lovordade redan i inledningen, något som inte är helt vanligt.

Den täta intrigen, med svek och löften om stora summor pengar, fungerar riktigt bra. Det är många karaktärer som har olika hållhakar på varandra eller utnyttjar varandra för egen vinnings skull. Man får även oväntat mycket kött på benen kring vissa av dem, medan andra blir skisser som ändå är tillräckliga. Kärnan i The Asphalt Jungle är ruffige Dix, som aldrig tvekar att ta till våld, men ändå har hjärtat på rätta stället och egentligen bara drömmer om att kunna köpa tillbaka familjens verksamhet. Tyvärr har han en vana att dricka lite för mycket, spela lite för mycket och fatta felaktiga beslut. Sterling Hayden är näst intill perfekt i rollen. Den elegante Emmerich spelad av Louis Calhern, en svekfull advokat som har en affär med en betydligt yngre kvinna spelad av Marilyn Monroe, är minst lika suverän. Man förstår hans besvärliga situation, känner hans vånda och i scenerna tillsammans med hans sängliggande hustru, bränner det till ordentligt. Man gillar inte det han gör, kanske inte heller honom, men man kan samtidigt någonstans sympatisera med varför.

Fotot är inte det typiska Noir-fotot direkt, utan skuggriket undviks oftast till förmån för ett ganska enkelt, men effektivt bildspråk som passar bra ihop med berättandet. Mörkret kommer istället från karaktärernas svekfulla natur samt det liv de lever. The Asphalt Jungle lyckas även arbeta in de ganska rigida produktionskoderna kring filmer om kriminella på ett sätt som drar åt samma håll som berättelsen och vore det inte för ett moraliserande felsteg mot slutet där filmen så smått börjar predika, hade den nog fått full pott. Den är spännande, tidlös och helt enkelt skitbra.

Jag somnade när jag försökte lyssna igenom kommentarspåret med Drew Casper som envisades med att prata studiopolitik i alldeles för stor utsträckning. Extramaterialet består i övrigt av en introduktion av regissören John Huston och en trailer. Den utgåva jag sett återfinns i samma box som Murder My Sweet, nämligen Film Noir Classic Collection Vol. 1 och den är definitivt värd att investera i.

About Erik Nyström

Har låtit sitt hjärta täckas av ett lager svart bitterhet och är därmed omöjlig att charma. Åtminstone av bioutbudet. Gillar dock det som skaver lite, det som kommer från förritin och det som är lite knäppt. Driver dessutom en podcast om film. Är på det privata planet en vänsterradikal feminist från Norrland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.