Stellaris: Federations

Att säga att Stellaris-spelarna väntat länge på den här expansionen är nog en underdrift. En av de mest efterfrågade funktionerna i spelet är just ett förbättrat och utbyggt diplomatisystem, något som Federation lovade att leverera. Så efter ett par månaders fördröjning så fick jag äntligen chansen att se vad Paradox lyckats åstadkomma med denna gång.

Historiskt ögonblick, men är alla verkligen nöjda?

Som vanligt kan det vara svårt att recensera en Stellaris-expansion utan att även prata lite om de nya gratis funktionerna som kom med den tillhörande uppdateringen. Här är den största delen att man nu har gjort om hur federationer (m.a.o allianser) mellan civilisationer fungerar. Dessa har nu nivåer, som kan gå upp eller ner beroende på hur ”sammanhållen” en federation är, vilket styrs av hur många medlemmar den har och hur mycket dessa skiljer sig åt. När man går upp i nivå så får alla medlemmar diverse bonusar, och en speciell bonus går också till federationens ledare. Man kan därtill stifta lite interna lagar, till exempel hur man väljer vem som är ledare, eller hur mycket varje enskild medlem har att säga till om. Det hela har gjort att hanteringen kring en federation blivit mer intressant och mer flexibel.

När man tagit federationen till sin spets!

Det som man nu får till i expansionen är att man då också kan ha olika typer av federationer. I grundspelet så är den enda federationstypen ungefär den samma som funnits tidigare. I Federations har man till exempel möjlighet att skapa en handelsfederation där bonusarna fokuserar på att öka medlemscivilisationernas inkomster, eller varför inte en hegemoni där ledaren får lite fler bonusar som inte de övriga medlemmarna har tillgång till och vice versa. Man har därför möjlighet att skapa en federation som är anpassad efter medlemmarna politik och spelstil på ett helt annat sätt än tidigare.

Ytterligare en funktion som kom med uppdateringen är de nya diplomaterna, ”Envoys”. Dessa är en typ av ledare som man har ett begränsat antal av, och som man använder för att bland annat stärka eller försämra relationerna med andra civilisationer, förstärka sammanhållningen i ens federation. Man använder dessa också för att öka sin diplomatiska vikt i det galaktiska samfundet, Galactic Community, som är den andra stora funktionen som kommer med expansionen. Man kan se detta som en galaktisk version av de Förenade Nationerna, där man kan rösta på olika förslag som då kommer påverka alla medlemmar. De högre nivåerna av dessa förslag kan då innebära att man måste ha vissa lagar aktiva i sin civilisation, annars bryter man mot dessa galaktiska lagar och kan få diverse sanktioner påtvingade.

”I am the Senate!”

Allt som allt så måste jag säga att denna expansion var verkligen väl behövd, då diplomatin i spelet var väldigt stel. Detta förändrar tyvärr inte AIn speciellt mycket, som endast ingår i ett avtal om de faktiskt ”tjänar mer” än vad spelaren gör. Däremot så upplever jag att tillägget av favörer, ”Favors”, som en faktiskt handelsvara som man kan använda för att få en spelare att agera på ett visst sätt, har gjort AI-spelare betydligt med hanterbara, på gränsen till triviala. Dessa Favors kan man använda till att få AIn att gå med i ens federation eller rösta som man vill i det galaktiska samfundet, vilket gjort det hela lättare att få saker gjort lite som man faktiskt vill. Ovanpå alla dessa diplomatiska förändringar, har det även tillkommit ett nytt skepp, Juggernaut, som är som en flygande rymdbas med möjlighet att producera skepp. Som tur är kan man endast bygga en enda sådan, oavsett hur stor civilisation man har. Där till har det kommit en ny megakonstruktion, Mega Shipyard, som inte bara huserar en enorm möjlighet att producera skepp, utan dessutom snabbar upp produktionen av dessa.

Den nya Juggernauten eskorteras av en flotta

Stellaris: Federation är helt klart värt sitt pris med de tillägg som man får med, då diplomatin i basspelet är, som sagt, väldigt stel. De ändringar som gjordes i samband med uppdateringen kommer man förvisso en bit på vägen med, men för att få ut det mesta av det så vill man verkligen att Galactic Community och de olika typerna av federationer ska vara med.

Att säga att Stellaris-spelarna väntat länge på den här expansionen är nog en underdrift. En av de mest efterfrågade funktionerna i spelet är just ett förbättrat och utbyggt diplomatisystem, något som Federation lovade att leverera. Så efter ett par månaders fördröjning så fick jag äntligen chansen att se vad Paradox lyckats åstadkomma med denna gång. Historiskt ögonblick, men är alla verkligen nöjda? Som vanligt kan det vara svårt att recensera en Stellaris-expansion utan att även prata lite om de nya gratis funktionerna som kom med den tillhörande uppdateringen. Här är den största delen att man nu har gjort om hur…

Review Overview

Betyg

80

About Henrik Grönberg

Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.