Star Wars: Battlefront

Det har gått snart två månader sedan Star Wars: Battlefront släpptes, spelet har sålt bra men under EAs förväntan. Första veckorna efter spelet släpptes spenderade jag många kvällar på Tatooine, Endor och Hoth. När The Force Awakens släpptes månaden efter hade jag i princip redan tröttnat på spelet. Berodde detta på att spelet inte klarade av att konkurrera med den nya filmens uppmärksamhet eller att det helt enkelt inte är ett tillräckligt bra spel? 

bf1

Star Wars: Battlefront är ett fantastiskt vackert spel. Belysning, animationer och grafik är helt magiskt men det som verkligen gör spelet levande är musiken och spelets ljudeffekter. I Endors skogar hör du djurlivet runt omkring dig och på Hoth hörs explosioner från strider utanför som transporterats genom mark och väggar med ett muller in rebellbasens alla gångar. Dice har omsorgsfullt och kärleksfullt återskapat både modeller och planeter. I arbetet med att skapa alla fans älskade rymdskepp och fordon så har Dice fått tillgång till originalmodellerna som användes vid inspelningen av filmerna. Utseendemässigt och ljudmässigt är spelet verkligen en AAA-titel men för att få spelare att fortsätta spela och återvända i framtiden så krävs det ännu mer.

Spelet har en starkare arkadkänsla än vad Battlefield-spelare är vana vid, trots detta så har spelet blivit en blandning av de gamla Battlefront-spelen och spelelement direkt hämtade ifrån Dice andra spelserierHär i ligger också ett av spelets problem, det finns ingen klar känsla för vad det egentligen skall vara för typ av spel. Samtidigt som spelet är mer chansartat och har kartor fyllda av powerups så finns det också element ifrån mer kompetitiva spel. Du kan gå upp i rank och låsa upp nya vapen och spelmodeller men när du väl har låst upp dem går de inte att modifiera. För att sända en tydligare signal till spelare så borde Dice ha valt en tydligare inriktning och hållit sig till den.

bf2

Bland spelets alla spellägen finns det en hel del att välja mellan, det samma kan inte sägas om antalet kartor i spelet. Ett faktum som påpekades tidigt av många spelare redan under första veckorna efter spelets release. Dice har inledningsvis tacklat detta genom att använda samma kartor i flera spellägen fast i varierande storlek samt att de har utlovat mängder av nytt material under månaderna som kommer. Denna lösning känns dock inte helt optimal eftersom det blir tröttsamt med repetitiva miljöer och det är inte givet att alla spelare vill betala för fler kartor när de redan lagt 500-600 kronor på spelet. I dagsläget har jag räknat antalet spellägen till elva stycken, vilket få betraktas som klart godkänt. Bland dessa elva spellägen har jag främst fastnat för walker assault och fighter squadron. I walker assault skall du som rebell aktivera olika små baser för att sedan kunna förstöra imperiets stora AT-AT-gångare och som en av imperiets alla stormtroopers skall du försöka hindra dem. I fighter squadron väljer du faktion och sedan är skall du skjuta ner dina motståndares rymdskepp samtidigt som du får försvara ditt lags transporter som lämnar planeten ni befinner er på. Vare sig du befinner dig på marken eller i luften så finns det olika powerups att plocka upp. Dessa kan ge dig tillfälliga fördelar eller möjligheten att spela som en av filmseriens alla hjältar eller mer speciella rymdskepp. I fighter squadron kan du som rebell flyga Milennium Falcon, som imperiehejduk kan du få Slave 1. På marken kan du bli Luke Skywalker, Darth Vader, Boba Fett och många fler.

Mekaniskt har spelet en del problem som skulle behöva åtgärdas. Det är enkelt att förutspå var powerups och fiender skall dyka upp eftersom de spawnar på samma ställe i varje match. I spellägen där du flyger rymdskepp får du en klar fördel om du lyckas få tag på antingen Millenium Falcon eller Slave 1. På samma sätt får du ett övertag om du lyckas plocka upp en powerup som gör dig till en av filmseriens alla hjältar. Allt detta är helt okej om än en aning obalanserat, däremot kan jag tycka att vi som spelare borde få alternativet att stänga av dessa powerups i enskilda matcher. Utöver ovannämnda brister så finns det uppenbara balanseringsproblem i spelet när samma lag vinner om och om igen utan att någon spelare tvingas byta lag. Flera av dessa brister kan dock lösas genom framtida uppdateringar.

bf3

I mina ögon var det ett stort misstag att släppa Star Wars: Battlefront så tätt inpå Star Wars: The Force Awakens, något som snarare gynnade hajpen för filmen än spelet i sig. Om du förbokade spelet fick du dessutom tillgång till en karta på ökenplaneten Jakku en vecka före resten av världen. En karta som sades ha kopplingar till The Force Awakens och dess berättelse som sedan visade sig vara rätt vaga. Ett marknadsföringsknep som kändes mer riktat till alla som längtade efter filmen än de som var ute efter att spela ett nytt Battlefront-spel. Om framtida uppdateringar eller tillsatser kan locka mig tillbaka återstår att se men i dagsläget är jag mer sugen på att gå på bio för att se The Force Awakens en femte gång. Spelet andas och låter som Star Wars men är aning för chansartat och arkadaktigt för att det skall bli roligt i längden. Trots detta så är det ett givet köp för alla inbitna Star Wars-fans eftersom spelet trots allt levererar åtskilliga timmar av underhållning i en galax, långt, långt borta.

Det har gått snart två månader sedan Star Wars: Battlefront släpptes, spelet har sålt bra men under EAs förväntan. Första veckorna efter spelet släpptes spenderade jag många kvällar på Tatooine, Endor och Hoth. När The Force Awakens släpptes månaden efter hade jag i princip redan tröttnat på spelet. Berodde detta på att spelet inte klarade av att konkurrera med den nya filmens uppmärksamhet eller att det helt enkelt inte är ett tillräckligt bra spel?  Star Wars: Battlefront är ett fantastiskt vackert spel. Belysning, animationer och grafik är helt magiskt men det som verkligen gör spelet levande är musiken och spelets ljudeffekter. I Endors skogar hör du…

Review Overview

Betyg

60

About Fredrik Malmquist

En glad planarkitekt från Ystad som numera bor i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma samt sönerna Vidar och Folke. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.