Sacred 3

sacred-03Vissa spelserier börjar väldigt bra och lovande, men går sen bara utför. Sacred är ett perfekt exempel på detta. Sacred kom för tio år sedan och var en ogenerad Diablo-klon som expanderade ett utmärkt koncept och lade till egna roliga idéer, bland annat  en nästan helt öppen spelvärld.

Sacred 2 kom fyra år senare men utvecklingen hade gått tillbaka så att spelet ännu mer liknade det åldrade Diablo II i det att det taktiska tänkandet var mindre viktigt och att actiondelen hade fått ett större fokus. I och med Sacred 3 är vi åter tillbaka i år 2000 och den så befriande öppenheten är nu nästan helt bortblåst. Istället är spelet extremt likt Diablo III i sin uppbyggnad. Illusionen av ett val upprätthålls genom att spelaren mellan utmaningarna kan välja sin väg genom spelet.via en karta, men skillnaden på varje nivå är liten. Bandesignen är väldigt låst och känns nästan klaustrofobisk. Även om det går att utforska delar av kartan är problemet att det är så ohyggligt mycket fiender överallt. Det hade kunna varit roligt att bara tokköra igenom driver av fiender, se Dead Rising-serien, men bristen på taktiska val gör att det känns som att det är spelet och inte jag som bestämmer metoden. Hugga, slå, samla kraft till specialare, skölj och upprepa.

De ovan nämnda extrauppdragen finns i två varianter. En där det bara går ut på att överleva vågor av fiender och en där man vandrar igenom en minikarta och hackar, hackar, hackar. Det hjälper inte heller att tre av fyra spelarkaraktärer är i det närmaste identiska i hur man spelar och att den fjärde, bågskytten, har en alldeles för otymplig spelkontroll för att avståndsskyttet ska vara effektivt. Uppgraderingsystemet som skulle kunnat förändrat sättet man spelar på är så minimal att man lika gärna kunnat strunta i det. Sacred 3 försöker charma oss genom att introducera olika typer av andar som går att knyta till sin hjälte. Dessa pratglada personligheter kommenterar sedan friskt hur du spelar spelet. Vilket blir otroligt irriterande rätt snabbt. Främst för att röstskådespelet är extremt ojämnt och andarna beter sig som kaxiga tonåringar.sacred-04

Denna typ av hacknslash-spel brukar jag finna rätt njutbara tillsammans med en vän. Det kan vara mycket tillfredställande att bara mala ner fiendebossar och horder av monster tillsammans med en kompis. Men efter en handfull banor tröttnade både jag och mitt sällskap på enspårigheten, ovannämda glättiga andar och den totala brist på engagemang som krävdes från vår sida. Vid ett tillfälle höll jag på att nicka till framför teven som just då var till bredden fylld med onda fiender som jag mekaniskt massakerade genom knapphamrande. Ett försök till tankearbete för spelaren har gjorts i och med att flera fiender har specialattacker eller -försvar som kräver mer än bara hackande. Tyvärr löses alla attacker på samma sätt, genom att använda sig av en mer kraftig attack som får dem att tappa balansen. De spelar liksom ingen roll hur många olika gåtor som ställs, om svaret är det samma varje gång. Enda gången som knapphamrande inte fungerar är i bossfajterna, som tyvärr kommer för långt ifrån varandra.Sacred 3

Sacred 3 är en Diablo III-utmanare men får se sig slagen rätt rejält, även om det egentligen inte är jättedåligt, bara urbota tråkigt.. Blizzards monsterkoncept är visserligen långt ifrån så nyskapande som sin föregångare, men balans, design och rytm är så mycket tightare och bättre där. Hade det här spelet kommit 2000 samtidigt som Diablo II hade jag övervägt att spela. Men 2014 års Sacred kan jag bara rekommendera till folk som verkligen älskar genren.

 

About Anton Bjurvald

Anton Bjurvald äter från alla filmtallrikar, även om han är mycket försiktig med svensk film och skräck. Båda ger mer obehag än glädje och får alltså förtäras i små doser. Han ger automatiskt två fenixar extra i betyg till filmer med mustascher, dinosaurer och/eller som uppfyller Bechdel-kraven. Vid sidan om filmintresset driver han två entusiastiska podcasts om serietidningar respektive NHL-hockey.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.