Röjar-Ralf kraschar internet

Ralf och Vanilja ger sig ut på the world wide web när den sistnämndes spel faller isär (fysiskt). Men ett tillsynes enkelt uppdrag visar sig sätta prov på både vänskap och överlevnadsförmåga. Frågan är om inte vi tittare, likt filmens hjältar, förirrar oss på internet? Når filmen verkligen samma nivåer som första filmen?

©Disney

Eftersom jag, likt Erik Nyström som såg första filmen för vår räkning, har svårt för de svenska rösterna, valde jag att se Disneys senaste hemmavideo-släpp på engelska. John C. Reilly är fortfarande varm och mysig som den emotionellt klumpiga Ralf. Sarah Silverman är fortfarande precis lika stark, söt och raspig som Vanilja. Universumet etablerades i första filmen, en form av digital Toy Story där tv-spelskaraktärer får eget liv när vi människor inte styr dem med våra knappar och spakar. Filmens problem, likt många uppföljare, är att den kämpar med vart karaktärerna skall ta vägen.

Om första filmen meddelade vikten av vänskap, meddelar denna vad som händer när vi inte tar hand om våra vänskaper. Sprickan börjar med Ralfs och Vaniljas olika synsätt på internet. Ralf vill bara hitta reservdelarna till Vaniljas spel och ta sig hem till ”offline-soffan” i arkaden. Vanilja dras med av nätets fart och möjligheter. Referenshumorn finns kvar och består av välkända varumärken, så väl som nya tv-spelskaraktärer och Disney-prinsessor med mera. Men istället för att fokusera på internets alla möjligheter dras filmen ned utav titelkaraktärernas segdragna konflikt. Ralf är för efterhängsen och Vanilja känner sig inträngd och tillbakahållen. Det hade varit mer intressant att lägga mer tid på nätets falluckor, faror och hinder. Filmens virus är en förlängning av Ralfs osäkerhet och även en manifestation av sprickan som uppstått mellan vännerna.

©Disney

För mig är de bästa animerade filmerna de som innehåller tidlösa miljöer och meddelanden. Filmens intrig och miljöer är inget av det. Omgivningen är aktuell idag men internet har hunnit förändrats och utvecklats många gånger om innan nästa generation får se Röjar-Ralf krascha internet. Visst, dippen i de båda karaktärernas vänskap skulle kunna hända i vilken miljö som helst. Men att bygga större delen av filmen kring konflikten håller mig inte tillräckligt investerad för att undvika att titta på min klocka. När filmen är som bäst spelar den på igenkänningsfaktorn, när den är som sämst får den mig att önska att det var förra filmen jag såg.

Utgåvan:
Disney bemästrar blu-ray-formatet och Röjar-Ralf kraschar internet är inget undantag. Krispig bild och grymt ljud, även om det är något udda att utgåvan inte berikats med ett Dolby Atmos-spår. Men ett lossless DTS-HD MA 7.1-ljudspår räcker långt och väl för de flesta. Extramaterialet består av bakom kulisserna-klipp om filmskapandet och musiken. Det finns även bortklippta scener och musikvideor samt lite till. Summa summarum , detta är en klart godkänd blu-ray-utgåva.

Ralf och Vanilja ger sig ut på the world wide web när den sistnämndes spel faller isär (fysiskt). Men ett tillsynes enkelt uppdrag visar sig sätta prov på både vänskap och överlevnadsförmåga. Frågan är om inte vi tittare, likt filmens hjältar, förirrar oss på internet? Når filmen verkligen samma nivåer som första filmen? ©Disney Eftersom jag, likt Erik Nyström som såg första filmen för vår räkning, har svårt för de svenska rösterna, valde jag att se Disneys senaste hemmavideo-släpp på engelska. John C. Reilly är fortfarande varm och mysig som den emotionellt klumpiga Ralf. Sarah Silverman är fortfarande precis lika…

Review Overview

Filmen
Utgåvan

65

About Fredrik Malmquist

En glad planarkitekt från Ystad som numera bor i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma samt sönerna Vidar och Folke. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.