Lightning Returns: Final Fantasy XIII

aug21_wildlands_2_b

Efter hundratals år av törnrosasömn så vaknar Lightning upp till en värld som bara har ett fåtal dagar kvar på sin livscykel. Hon vaknar för att gud har valt henne som frälsare, hennes uppgift är att ta sig genom det som finns kvar av världen och rädda så många själar som möjligt för att ge dem en andra chans på den nya plats som gud tänker skapa efter domedagen.

jul18_yusnaan_1_b

Inget trevligt uppvaknande, tiden tickar och det gäller att vara effektiv, resurserna måste läggas för att rädda så många som möjligt. Till sin hjälp så har Lightning ett antal förmågor som påverkar tiden. Spelaren kan bland annat frysa tiden för att stanna klockan som tickar mot domedagen. Det går även att använda sina resurser för att teleportera sig till tidigare besökta platser. Det är stressigt och jag kände hela tiden pressen på mig att skynda. Ingen vanlig känsla i ett Final Fantasy där det är vanligare att kunna lulla runt i timmar bara för titta på allt vackert som finns i Square Enix fantasivärldar. Lightning Returns är dock inget vanligt Final Fantasy, till exempel så är inte miljöerna så förtrollande vackra som jag skulle vilja och kanske tidspressen på utvecklarna visar sig på samma sätt som Lightnings jakt på att rädda alla varelser i världen. Det går inte att rädda alla så rädda de du kan.

lumina_jun6_event2

Det är det viktigt att saker och ting fungerar som det ska när man har bråttom. Tur då att det går som en dans att kontrollera Lightning genom de strider som dyker upp. Spelaren växlar enkelt mellan tre uppsättningar av utrustning som kan varieras på en mängd olika sätt. Själv så provade jag lite olika varianter och kom fram till att det för mig fungerade bäst med en utstyrsel som var komponerad för magi, en för styrka, det vill säga attacker med Lightnings svärd, samt en som fungerade bäst som försvar. Genom att växla mellan de olika utstyrslarna så känns det lite som att spela med tre olika karaktärer och striderna känns mer varierade. Tyvärr så lider spelet lite av för få strategiska beslut när väl striderna börjar. Det blir lite så att de attacker som gör mest skada är det enda som används och när mätaren som kontrollerar hur många attacker spelaren kan göra når botten så växlas utstyrseln ut mot nästa där mönstret upprepas. Mätarna fylls upp över tid och på så sätt så tvingas spelare att använda alla, även om det kanske inte är det mest effektiva sättet att vinna striden på. Dock så finns det väldigt stora strategiska möjligheter att variera sina magier och attacker i menyerna där utstyrslarna konfigureras. Jag hade dock hellre sett att det var precis tvärt om.

aug21_moogle_intro_en

Som det nämnts tidigare så är miljöerna är ibland ganska grå och tråkiga och jag önskar att mindre krut lagts på filmscenerna, som är bedårande vackra, och mer på det faktiska spelet. Det samma gäller ibland även historien, den känns inte lika engagerande som jag vill minnas att de tidigare spelens berättelser har varit. Några ljuspunkter finns det i alla fall. När jag för första gången får min alldeles egen chocobo och rider runt i skogarna bara för att snubbla över en hel by med mogs kan jag inte låta bli att le lite. Då känns Lightning returns faktiskt som ett trevligt äventyr, och det finns mycket att göra för den som har tid.

 

About Tobias Skogdalen

En motorcykelåkande flugfiskande fjällvandrare som gillar att krypa upp i soffan och spela tvspel eller tittat på film om inte vädret tillåter någon av de andra aktiviteterna. Bor på landet med fru, hund och fem katter. Gillar filmer som Fight Club och Into the Wild. Gillar spel som Dark Souls och Street Fighter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.