HTC Vive

Virtual reality, VR, upptar just nu många spel- och filmutvecklares tankekraft och tid (när de inte spelar det socialt och medialt uppslukande mobilspelet Pokémon Go, såklart). Vi är många som har väntat i årtal efter att de lite mer seriösa VR-headseten till slut ska ploppa fram i den offentliga konsumenthyllan. Bortsett från Samsungs lite billigare och mobila variant Gear VR så är det HTCs satsning Vive som är först ut i Sverige. Äntligen ropar vi och grabbar tag i de enormt immersiva handkontrollerna och kastar oss smidigt in i en imponerande stark upplevelsemaskin.

1

Först och främst ska det nämnas: att skaffa sig en HTC Vive är en stor investering. Inte nog med att du betalar en summa på 9500 kronor för headsetet: du måste också ha en riktigt kraftfull dator, helst med de senaste grafik-korten, för att ens klara av att starta upp Viven. Har du dock råd och plats så är det värt investeringen. HTCs monsterapparat kommer med fem separata delar: två kameror (sensorer, som trackar dina rörelser), två handkontroller (en för varje hand som följer dina rörelser) och till sist själva headsetet (en lite drygt halvkilot tung, insektliknande huvudbonad). Dessutom behöver du frigöra en yta på allra minst 2×2 meter där du ska kunna röra dig fritt omkring. Allt detta plus en drös med sladdar gör att installationsprocessen kan te sig skrämmande – men vänta bara. Sensorerna, handkontrollerna, den frigjorda ytan, samspelar i vad som kallas ”room scale VR” och är det som framförallt skiljer Viven från dess största konkurrent Oculus Rift. Möjligheten att kunna röra sig i det virtuella rummet och dessutom ta på sakerna som finns där, lyfta upp, vrida, vända, förhöjer verkligen känslan av omslutande verklighet och får en att nästan glömma bort vilken som är den verkliga verkligheten.

4

När jag för första gången testade det till synes banala spelet Job Simulator, ett spel som just gör vad titeln säger: simulerar olika jobb, fick jag se mina händer vara händer på en kontorsarbetare. Det var som att upptäcka världen på nytt. Att jag kunde grabba tag i det mesta som fanns på mitt kontor och kasta omkull allt som fanns inom räckhåll. Jag regregerade till en busig tvååring som prompt skulle göra allt det förbjudna. Kaffekoppen skulle fyllas på för att sekunden efter hällas över chefen, alla kontrakt skulle rivas och kontorsgrannen skulle trakasseras. Enkelt, befriande, roligt och fullkomligt upplukande.

Hade det inte varit för att hjälmens field of view bara är 110 grader (som får mig att känna som att jag tittar igenom en kikare) och en förhållandevis låg upplösning (2160×1200) så hade den där känslan som många hoppas på att VR ska erbjuda, den av att du helt sugs in i ett spel eller film och verkligen känner som att du var där, varit total. Till saken bör tilläggas att även konkurrenten Oulus Rift har samma specs som Viven när det kommer till upplösning och field of view. Det här är det bästa du kan få just nu.

7

Det finns såklart en hel del spel redan, både i beta-fas och färdiga, redo att köras till Viven. Där är även nästa viktiga punkt som du bör ha i åtanke om du beslutar sig för vilken VR-utrustning du ska skaffa dig. HTC Vivens mjukvara körs via Valves väletablerade och smidiga content delivery-system SteamVR medan Oculus Riften körs via sitt egna Oculus Home som jag i dagsläget har finnit klumpigt och rätt låst. Valve har ju flera år på nacken med sitt Steam och Oculus har knappt nått till marknaden än. Så jag sänker inte skepp som inte är byggda men gläder mig åt att SteamVR fungerar som det ska.

Av de spel som redan är ute för testande och spelande finns det ett gäng som jag gärna rekommenderar och kommer att nämna ingående i en kommande artikel. Flera recensoner utlovas inom snart framtid. Jag kommer även att skriva lite mer om andra funktioner såsom hur det är att kolla på film i VR och hur det fungerar att filma film till VR. Det finns så mycket att ta sig an i den här nya världen.

9

Summan av kardemumman är att HTC Viven har tagit virtuell verklighet till en helt ny nivå. Det är ett steg som jag bara kunde drömma om som barn och en enligt min mening helt rätt riktning för att se till att VR verkligen lyckas leva upp till den enorma självskapade hypen. Som vår skribent Fredrik sa så fint till mig en gång när för andra gången kom förbi för att testa Viven: ”idag har vi alla konsoler och datorer och spelar spel vart vi än är, men med VR får jag en känsla som jag inte har haft sedan jag var barn, känslan av att verkligen längta efter att komma hem till en kompis för att leka med den där nya leksaken”.

Virtual reality, VR, upptar just nu många spel- och filmutvecklares tankekraft och tid (när de inte spelar det socialt och medialt uppslukande mobilspelet Pokémon Go, såklart). Vi är många som har väntat i årtal efter att de lite mer seriösa VR-headseten till slut ska ploppa fram i den offentliga konsumenthyllan. Bortsett från Samsungs lite billigare och mobila variant Gear VR så är det HTCs satsning Vive som är först ut i Sverige. Äntligen ropar vi och grabbar tag i de enormt immersiva handkontrollerna och kastar oss smidigt in i en imponerande stark upplevelsemaskin. Först och främst ska det nämnas: att…

Review Overview

Betyg

95

About Stefan Stanisic

En film-, scenkonst- och spelnörd som bor i Malmö. Jobbar som film och teaterregissör och har tillbringat otaliga sömnlösa nätter med att försöka klara av det omöjliga uppdraget att se alla världens filmer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.