Homeworld: Deserts of Kharak (PC)

Det är långtifrån varje år som datorspelare får möjligheten att inleda året med ett välsvarvat RTS-spel. Att använda sig av namnet Homeworld sänker inte heller förväntningarna på spelet. Har Blackbird Interactive levererat ett spel värt namnet?

hwdok

Det har gått mer än ett decennium sedan det senaste nyutvecklade Homeworld-spelet släpptes. Under en lång period var det inte heller givet att detta RTS-spel skulle få ha namnet som en del av sin titel. 2013 gick THQ i konkurs, spelföretaget som då ägde rättigheterna till Homeworld. Utecklarna Gearbox köpte då upp rättigheterna till spelserien för att sedan låta utvecklarna Blackbird Interactive använda sig av namnet. En spelstudio bildad 2007, bestående av stora delar utav ursprungsteamet bakom Homeworld. Spelet hade vid detta tillfälle redan varit i utveckling flera år och gick under namnet Hardware: Shipbreakers. Samtidigt som Gearbox köpte rättigheterna till spelserien förkunnade de också att de skulle släppa omarbetade versioner av de gamla spelen i samma serie. Samlingen Homeworld: Remastered släpptes förra året på Steam och andades nytt liv i två RTS-klassiker som alla fans av genren känner till. Med detta sagt är Deserts of Kharak ett spel som skiljer sig ifrån sina föregångare. Istället för ännu en titel som utspelar sig i rymden får vi som spelare besöka ökenplaneten Kharak. Om du har spelat Homeworld 1 borde namnet klinga bekant, om du däremot inte har gjort det så kanske detta är rätt spel att börja med…

Kapisi

Homeworld: Deserts of Kharak utspelar sig cirka 100 år före händelserna i Homeworld 1 och för de som har spelat de tidigare Homeworld-spelen blir slutet ingen större överaskning. Av samma anledning anser jag att detta är det perfekta spelet att börja med om du inte har provat de tidigare spelen i serien. För de som var tidigt ute med att förboka detta spelet ingick dessutom Homeworld: Remastered som en bonus.

Deserts of Kharak får vi följa med på en militärexpedition tillsammans med forskaren Rachel S’jet och det rullande hangarfartyget Kapisi. Expeditionen skickas iväg för att hitta ett objekt som sänder ut en mystisk signal djupt inne i planetens gigantiska öken. För att komplicera det hela finns det faktioner som inte vill att expeditionen skall lyckas. Den religiösa gruppen Kiith Gaalsien ockuperar stora delar av öknen. Kiith Gaalsien-styrkorna försöker hindra expeditionen från att nå sitt mål eftersom de är oroliga att expeditionen skall hitta teknologi som kan ta dem ut i rymden. Den religiösa gruppens tro förbjuder dem från att åka ut i rymden eftersom det bryter emot deras guds första budord. Storyn är både intelligent skriven och välspelad av samtliga röstskådespelare. Trots att spelet utspelar sig före tidigare spel i serien lyckas det innehålla en del små överraskningar för gamla fans. Huvudkampanjen kan upplevas som en aning kort med sina tretton uppdrag men i gengäld får vi som spelare en fantastisk sådan.

hwdok2

Trots att spelet inte utspelar sig i rymden finns det många likheter med de andra delarna Homeworld-serien. Fordonens design, spelets ui, musiken och upplägget är väldigt lika det vi har kommit att förvänta oss av spel i serien. Skeppet Kapisi fungerar som din bas där all produktion utgår ifrån. Likt många andra RTS-spel krävs det att du samlar ihop resurser för att utveckla nya teknologier och bygga fler fordon. Samlandet av resurser kräver lite tid av spelaren, istället är det fienden och uppdragens snabba vändningar som hamnar i fokus. Till en början är Kapisi långsam och kräver stundtals skydd av alla dina fordon. Under resans gång samlar du på dig artefakter ifrån olika kraschade rymdskepp som låser upp nya funktioner på Kapisi. Allt eftersom berättelsen fortskrider vågar man sig längre och längre ifrån skeppet eftersom det till sist klarar sig bra själv med både egna vapen och snabba attackplan. Att styra spelets alla fordon är en fröjd tillsammans med en snygg och enkel ui. Däremot går det inte att zooma ut särskilt långt och musen rör sig när du roterar på kameravinkeln. Spelets alla kortkommandon är funktionella men går i dagsläget inte att ändra på. Problemen jag nämner ovan har dock redan adresserats av spelutvecklarna och kommer med all sannolikhet att åtgärdas i framtida patchar.

hwdok4

Utöver spelets huvudkampanj finns det både ett spelläge där du kan möta en AI-fiende samt ett flerspelarläge att spela online. Båda spellägena är i dagsläget en aning begränsade av en obalanserad AI och det fåtal banor som finns att välja mellan. Precis som tidigare nämnda småproblem med spelet så har Blackbird Interactive redan adresserat dessa och upplyst om att de skall åtgärda det i kommande patchar. Antalet banor skall utökas redan i nästa patch och skaparna har sagt att de kommer att utveckla verktyg för modutvecklare om intresset finns. Bland de båda spellägenas olika inställningar kan du välja om du bara skall förgöra dina motståndare eller om du också skall samla in artefakter. Att samla på artefakter kan liknas vid en form av ”capture the flag”-läge där du först skall samla ihop fem stycken av före din motståndare.

Det är en stor glädje att se spelutvecklare som lyssnar på sina fans och för en aktiv dialog med dem. Om du har frågor eller förslag till spelets riktning kan du komma i kontakt med Blackbird Interactive via både Reddit och via utvecklarnas egna forum. Mitt betyg till Homeworld: Deserts of Kharak är baserat på där spelet befinner sig idag, efter några patchar tror jag att spelet kan ha nått en full pott. Om du törstar efter ett välgjort RTS-spel så är detta ett givet köp väl värt namnet Homeworld.

 

Det är långtifrån varje år som datorspelare får möjligheten att inleda året med ett välsvarvat RTS-spel. Att använda sig av namnet Homeworld sänker inte heller förväntningarna på spelet. Har Blackbird Interactive levererat ett spel värt namnet? Det har gått mer än ett decennium sedan det senaste nyutvecklade Homeworld-spelet släpptes. Under en lång period var det inte heller givet att detta RTS-spel skulle få ha namnet som en del av sin titel. 2013 gick THQ i konkurs, spelföretaget som då ägde rättigheterna till Homeworld. Utecklarna Gearbox köpte då upp rättigheterna till spelserien för att sedan låta utvecklarna Blackbird Interactive använda sig av namnet. En spelstudio bildad 2007, bestående av stora delar…

Review Overview

Betyg

80

About Fredrik Malmquist

En glad planarkitekt från Ystad som numera bor i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma samt sönerna Vidar och Folke. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.