Gran Turismo 6

Nästan 40 olika banor och över 1200 olika bilar är helt sanslösa siffror för ett bilspel. Att allt är väldigt snyggt och fungerar som det ska, i minst 60 rutor per sekund, gör nog de flesta racing- och bilentusiaster glada. Gran Turismo 6 levererar och det med råge.

Polyphony Digital har med Gran Turismo serien gjort en lång resa där allt började för 16 år sedan då de släppte det första spelet. Jag har lite suddigt minne från den tiden, men jag vet att jag hade en riktigt bra tid med det spelet och när uppföljaren släpptes så var lyckan gjord. De hade till och med gjort skivan till en ”gnuggis” som luktade gummidäcksrök om man gnuggade fingrarna mot den. Spelet hade även väldigt många fler bilar än föregångaren och allt var större, snyggare och bättre. Efter Gran Turismo 2 tog jag en paus i serien. Visst, jag testade några av de andra iterationerna, men för mig var det först i och med Gran Turismo HD Concept som släpptes i samband med att PlayStation 3 kom ut på marknaden, som öppnade mina ögon för spelserien igen. Denna gång var allt mer realistiskt på alla sätt och vis och det var även den första gången jag började spela racing online. Något som var/är väldigt svårt men även otroligt belönande om man bara orkar sig igenom alla förluster som den branta inlärningskurvan medför. Men nog av nostalgi nu. Hur bra är egentligen det senaste tillskottet till serien?

Allting startar med att provköra en mindre spännande bil på en bana och efter det så blir spelaren tvungen att köpa en liten Honda minibuss. Inte så spännande och inte heller en så rolig start. Det positiva är att efter detta, som uppskattningsvis tar fem minuter, så öppnas portarna till vad som är ett av spelvärldens största garage. Jag skojar inte om jag säger att jag tittade runt hos de olika märkena i säkert en timme innan jag körde mitt första lopp. Det finns så mycket atom man skulle sätta sig ner och läsa all information om alla fordon, som för övrigt är ganska omfattande, så har man säkert en veckas läsning framför sig.

Efter att jag dreglat klart över alla vrålåk som ska köpa i framtiden så blir jag snabbt tagen tillbaka till verkligheten där jag får försöka leva ut mina racingdrömmar i min lilla minibuss. Även om det låter tråkigt så finns det ganska mycket att pyssla med i de första långsamma rasen. Det är ett ypperligt tillfälle att träna på kurvlinjer och på så vis försöka behålla så mycket fart som möjligt genom kurvorna, men motståndet är dock diskutabelt och det är sällan jag måste köra ett lopp två gånger för att knipa förstaplatsen. När de första loppen är avklarade så kommer de gamla kända licensproven. De har funnits med sedan början av serien och måste klaras av för att låsa upp nästa del med lite häftigare bilar och marginellt svårare motstånd. De kan vara alltifrån att köra en kurvkombination på tid eller att göra den perfekta inbromsningen från hög hastighet. Mitt minne av de gamla spelen är att timmar ägnades åt att träna för att få guldtiden på alla licenser. Nu är det dock mycket lättare och efter ett par minuter så sitter jag med guld i alla testen och blir belönad med vad som kan kallas för värstingbil i den klassen jag befinner mig – en gokart. Detta gör det möjligt att delta i de race som kräver en gokart, och för alla guld blir jag även belönad med en liten Alfa Romeo MiTo med tillägget sport.

Senare i spelet låser man upp små minispel som kallas för Coffee Breaks, där man kan få smasha ner koner på tid, vilket är lite mer avslappnade utmaningar som faktiskt är riktigt charmiga. En annan nyhet är Goodwood Festival of Speed där man får prova på att köra riktiga dyrgripar genom den kända sträckan som tydligen har huserat backrace (hill climbs) i många år. Även detta är ett välkommet inslag bland allt som man kan pyssla med. Jag måste även nämna månbilen som är en replika av den som användes under de sista Apollo programmen när NASA besökte månen. Man får köra mellan två punkter på månen, som tydligen har sex gånger jordens gravitation, vilket resulterar i en ganska studsig upplevelse.

Efter att man låst upp A licensen så får man även tillgång till onlineläget som är helt okej, men ibland får man vänta lite väl länge på att racen ska komma igång. Det fungerar bra, och om man vill så kan man öka på antalet speltimmar från nästan oändligt till ännu mer. Väntan är förresten något som man i viss mån även måste uthärda när man spelar själv, då det är ganska saftiga laddningstider innan man kommer igång med ett race. Bilarna uppför sig som de gjort i de tidigare Gran Turismo-spelen, en fysisk som passar mig som handen i handsken. Det är ofta belönande att ta det lite lugnt och inte bara susa iväg för allt vad tygeln håller. Lite synd är det dock att det inte blir någon större demolering av bilarna när man blåser in i väggen i 200 km/h. Trimmning är något som också finns kvar, så hittar du en favoritbil tidigt kan du hålla liv i den genom att trimma upp den någon eller några klasser för att fortfarande kunna använda den i de svårare racen. Självklart är det charmigt att ställa upp i ett race med sin gamla Volvo 240 och tävla mot små japanska sportbilar.

När allt detta är gjort så finns det mer att göra, och sedan ännu lite till! Det går inte att vara nog övertydlig med hur mycket man kan pyssla med då det finns något för alla, och med det utbudet så är det häpnadsväckande att kvalitén har kunnat hållas så hög. Det finns småsaker att klaga på, bland annat att den sköna jazzmusik i menyerna är borta, men jag tycker inte att det har någon betydelse när man tittar på vad man får. Det troligtvis sista spelet i serien till PlayStation 3 är utan tvekan det bästa hittills och Gran Turismo 6 kommer leva länge i min spelsamling.

About Tobias Skogdalen

En motorcykelåkande flugfiskande fjällvandrare som gillar att krypa upp i soffan och spela tvspel eller tittat på film om inte vädret tillåter någon av de andra aktiviteterna. Bor på landet med fru, hund och fem katter. Gillar filmer som Fight Club och Into the Wild. Gillar spel som Dark Souls och Street Fighter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.