Fyren mellan haven

Fyren som titeln hänvisar till är förlagd på toppen av en enslig ö utanför Tasmaniens kust och det australiensiska fastlandet. Det är dit som den krigströtte Tom Sherbourne år 1918 ger sig iväg mot när det för honom är som mörkast. Ljuset kommer att symbolisera – som han själv uttalar det i ett obekvämt och halvpoetiskt tal halvvägs in i filmen – ett ljus att guida den som behöver det.

31-light-between-oceans-knitwear-001-w529-h352Upplägget i de första scenerna skulle mycket väl kunna passa en rysare. Det börjar med att Tom (Michael Fassbender) tar jobbet som vikarierande fyrvaktare när den ordinarie klappat ihop av lappsjuka och börjat se sin döda fru i syne. Tom har inget emot detta. Nyss tillbaka från västfronten är han själv i själva verket behov av att klappa ihop, på en plats där ingen ser hans sorg läcka igenom den strikta brittiska fasaden. Men istället kommer det sig att den på fastlandet bosatta Isabel (Alicia Wikander) spänner ögonen i honom och hårdnackat bruter ner hans murar. Hon är ung och lika berövad av kriget, men lyser igenom av viljekraft och tillitsfullhet. När hon, fem minuter in i deras första träff ensamma (arrangerad av henne) ber Tom att gifta sig med henne är inte så mycket på skämt som fullt allvar. Uppvaktningen dem emellan sker sedan per brev via proviantbåten tills han möter hennes erbjudande och de gifter sig och flyttar som de enda två människorna till ön där Tom fått permanent arbete.

Själva ön har lika mycket karaktär som någon av människorna i sin myllrande enslighet: Insekter, kräldjur, blek drivved, husdjur och utsikten över ett hav som kan ta skepnaden av vad som helst. Och de grästäckta kullarna varunder Tom och Isabel begraver sina förtidigt och dödfödda barn. De år som passerar speglas tydligast i Alicia Wikanders ansikte som har en förmåga olikt många andra att kunna projicera det inre tillståndet på den yttre kroppen. De åldras subtilt av sina erfarenheter och det är i det skicket av färsk sorg som Tom och Isabel är i när en båt spolas upp på deras strand. Inuti finns ett levande spädbarn och en död man och Isabel bönfaller sin man att de ska behålla barnet, och Tom går med på att låtsas att det är deras.

Det finns något uttalat bibliskt i hela förfarandet, med barnet som kommer till dem som en gudagåva men Tom kan inte släppa övertygelsen av att de har gjort något fel vilket förstärks av att han men inte Isabel snart därefter får reda på barnets verkliga identitet; att flickan har en annan mor (Rachel Weisz) som sörjer inte bara förlusten av sin dotter utan också maken som båda är saknade till havs. Tom väljer istället att ge sin familj några års idyll innan verklighet kommer ikapp och det blir också han som lämnar spår för den andra modern att följa efter.

lightbetweenoceansfilm3

Där Derek Cianfrances fjärde film efter bl. a. Blue Valentine och The place beyond the pines saknar verklig skärpa mellan de vuxna karaktärerna återfinns det med full kraft i senare scener med barnet som slits mellan två mammor och två namn (filmen gör också en förbiskymtande hänvisning till den brittiska statens de facto barnarov när de tog fattiga brittiska barn från sina föräldrar och skickade dem till Australien och gav dem nya identiteter). Fyren mellan haven tar inga enkla moraliska beslut men resultatet blir ändå aningen tamt. På samma sätt som barnet i båten påminner om historier ur gamla testamentet kommer förlåtelsen som beställt ur det nya. Det är i alla fall svårt att slå den trio av skådespelare filmen har i Wikander, Fassbender och Weisz – omgivna av birollsinnehavare som ger mer djup än bredd i sina reaktioner. De är på samma gång fördömande och förstående för att Tom och Isabels beslut är höjden av moralisk förkastlighet, härrörande ur den största av sorger.

Fyren som titeln hänvisar till är förlagd på toppen av en enslig ö utanför Tasmaniens kust och det australiensiska fastlandet. Det är dit som den krigströtte Tom Sherbourne år 1918 ger sig iväg mot när det för honom är som mörkast. Ljuset kommer att symbolisera – som han själv uttalar det i ett obekvämt och halvpoetiskt tal halvvägs in i filmen – ett ljus att guida den som behöver det. Upplägget i de första scenerna skulle mycket väl kunna passa en rysare. Det börjar med att Tom (Michael Fassbender) tar jobbet som vikarierande fyrvaktare när den ordinarie klappat ihop av…

Review Overview

Betyg

80

About Alva Bexell

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.