Djupet: Ett radiodrama av Henrik Björn

När ett svenskt örlogsfartyg sprängs på Östersjön i anslutning till en rysk gasledning, befaras hela besättningen ha omkommit. Vad som egentligen har hänt på havet är ett mysterium som leder till ökad spänning mellan Sverige och Ryssland. För 27-åriga Hedda Henriksson innebär krisen ett karriärssprång, plötsligt har hon befordrats till kommunikationsansvarig på det ryska energibolaget som äger gasledningen. Hennes arbetsuppgift blir att föra informationskriget mot Sverige. Medan media, svensk underrättelsetjänst och ledningen på det ryska energibolaget utreder händelsen, upptäcker Hedda att det finns mystiska krafter som kan ligga bakom olyckan. Något som kan vara sammankopplat med hennes personliga familjetrauma. Detta är en beskrivning av Sveriges Radios stjärnspäckade satsning, ljuddramat Djupet, skapat av Henrik Björn.

Sist vi talade med regissören och manusförfattaren Henrik Björn var inför släppet av den andra säsongen av succén Jordskott 2016. Nu fem år senare står vi inför en ny premiär, ett radiodrama med Alba August i huvudrollen som Hedda Henriksson. I andra roller hör vi bland annat Peter Andersson och Stina Ekblad med flera. Men hur kommer det sig att det blev just ett radiodrama som fick följa upp succén med Jordskott?

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Om vi spolar tillbaka bandet till 2020, var Henrik Björn bara månader från att börja filma sin nya tv-serie i Bulgarien. Henrik berättar att de nåddes av nyheten att USA stängde ner gränserna när de var på väg tillbaka från ett kreativt och lyckat rek inför inspelningen.

”Blickarna mellan oss i gruppen i bussen sade allt. Vi förstod direkt när de översatte vad det pratades om på radion att det här kommer inte att gå.” 

Henrik Björn om det avbrutna arbetet med hans nya tv-serie.

Men vad? Svaret kom snabbt och oväntat när Moa Gammel, huvudrollen i Jordskott och numera kreativ chef på SR, hörde av sig. Fanns det något projekt som Henrik ville presentera för Sveriges Radio? Björn beskriver att han tog möjligheten att hitta på något från scratch, något lustfyllt och utmanande. Idén till dramat föddes under tre varv runt en sjö i närheten av hans bostad. En idé som växte och blev Djupet, ett mystiskt radiodrama inom thrillergenren. 

Berättelsen är influerad av politiska läget i Östersjön, svensk mytologi och känslor fångade från regissörens egen uppväxt. Från idé till färdiginspelat radiodrama hann det enbart passera drygt ett år, något liknande skulle i princip vara omöjligt inom tv-produktion menar regissören.

Alba August spelar in i studio 10 Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Inledningsvis under produktionen lyssnade Henrik på andra ljuddraman men valde snart att sluta med det, för att inte låta sig influeras allt för mycket. Det viktiga var att förstå sig på hur ett drama för podd och radio är uppbyggt. Sedan har Sveriges Radio ett starkt team av producenter som bidrog med kloka idéer och tankar under resans gång. Ursprungligen var manuset betydligt längre, nu är Djupet ungefär som en långfilm i omfattning. Skådespelarna hade regissören tidigt i tankarna. Alba August tackade ja nästan omgående när Henrik hörde av sig, trots ett intensivt arbetsschema. Peter Andersson var med i Jordskott och blev även han snabbt investerad i projektet, Stina Ekblad värvade regissören med sin pitch och vision.

Foto: Henrik Björn

Att göra ett radiodrama skiljer sig väsentligt från att göra en tv-serie eller en film. Henrik beskriver sig själv som en visuell berättare. Under en tv-produktion kan han till exempel välja att klippa bort en mening ur dialogen eftersom skådespelarens blick bättre säger det som behöver sägas. I ett ljuddrama är det enbart röster, ljud och musik som för handlingen framåt. Under en intensiv fyra veckor lång inspelning satt ofta Henrik i ett avskilt rum från skådespelarna: – ”Jag blundade, lyssnade och kommunicerade med skådespelarna via en knapp. Jag kunde på så sätt undvika att påverkas av en energifull blick från Stina Ekblad, utan fick i stället lyssna mig till om scenen fungerade.” 

När de spelade in Djupet var soundtracket redan klart, skapat av Erik Lewander och Iggy Strange Dahl som även låg bakom musiken till Jordskott. En nyttig pusselbit som gjorde att team och skådespelare kunde höra hur det ryska energibolaget skulle låta, hur Djupet lät och hur relationen mellan Hedda och hennes syster blev ackompanjerat.

Foto: Henrik Björn

Henrik menar att han har blivit en än mer effektiv i sitt berättande genom ljud. Något som säkert även kan vara till gagn när tv-serie-produktion så småningom startas upp igen. Under vårt samtal beskriver han också att det är häftigt att få vara med i början av Sveriges Radios nysatsning på ljuddrama. Som skapare av berättelser menar Henrik att det är som mest givande han får vara kreativ och vara en del i något som utvecklar genren.  När han jämförde det färdiga ljuddramat med sina ursprungliga anteckningar kunde han konstatera att alla de huvudsakliga visionerna kommit med, något som han är tacksam Moa Gammel och producenterna på Sveriges Radio för. ”De valde det här projektet för att de trodde på visionen och på mig som upphovsman. Och de stöttade mig hela vägen. Vi höll kanske inte alltid med varandra om allt, men vi hade alltid av bra dialog. Jag känner nu att Djupet inte bara är min bebis, utan många skarpa hjärnors.” När regissören kan spela in sin nya tv-serie beror helt på omvärldsläget och vart de kan spela in. Under tiden hör ni de tre första avsnitten av Djupet på Sveriges Radios app eller hemsida.

About Fredrik Malmquist

En glad planarkitekt från Ystad som numera bor i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma samt sönerna Vidar och Folke. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.