Command & Conquer: Remastered

Är ni uppväxta på 90-talet i ett hushåll som hade en PC? Om svaret på frågan är ja så är sannolikheten stor att ni känner till Command & Conquer-spelserien. Smått legendariska Westwood Studios, gjorde sig ett namn genom Command & Conquer: Tiberian Dawn och följde sedan upp det med den enorma hiten Red Alert.

Genom att trycka på space byter du mellan originalspelets utseende och den uppgraderade grafiken i remastered.

Nostalgiknölarna gnuggas redan vid uppstart av spelen. Spelens gamla installationsanimationer har lagts in som en filmsekvens innan du kommer till huvudmenyn. Westwood Studios ikoniska gröna logo har också förärats en mer högupplöst version. Väl i huvudmenyn känns allt bekant i de båda spelen. Du kan välja mellan enspelarläget, skirmish eller onlineläget. Än så länge finns det inget stöd för spel över lan. Det går inte heller att starta privata matcher så ni får leva med att kasta ut oinbjudna gäster innan alla era vänner har anslutit. Positivt är dock att det går att spela mellan olika plattformar så ni behöver inte fundera över om era vänner sitter på Origin eller Steam.

Jag började med att starta Red Alert och hann snabbt tänka:- ”Detta ser ut precis som jag minns det”. Men snart talade en röst om för mig att jag skall trycka på space för att byta till högre upplösning (hur detta ser ut Tiberian Dawn kan ni se i gif:en ovan). Att sömlöst kunna byta mellan original utseendet och den uppgraderade versionen blir en fin påminnelse om hur mycket som förändrats. I stort sett allt känns bekant, spelet är lika roligt som jag minns det. De första uppdragen drar jag igenom av bara farten. Men snart blev jag påmind om att det finns en hel del kluriga uppdrag att lösa innan du har tillgång till din faktions fullständiga bas och arsenal.

De båda spelen består av väldigt enkelspåriga konflikter. I Tiberian Dawn slåss FNs GDI (Global Defense Initiative) mot terroristerna The Brotherhood of Nod. I Red Alert slåss allierade länderna mot Sovjet i en alternativ tidslinje där vårt andra världskrig aldrig blev av efter att en tidsresa och ett mord. Men handlingen är inte huvudsaken till att jag spelar dessa spelen. Jag spelar dessa spel för att de är banbrytande strategispel där den breda massan fick bygga egna baser och skicka sina trupper mot varandra.

Filmerna är inte lika upphottade som spelen.

Även om det främst rör sig om en uppfräschning av utseendet finns det även några småfixar. Ni kan zooma in och ut med mushjulet. Ni kan välja att anfalla eller förflytta trupper med vänsterklick och högerklick på musen. Byggnadsmenyerna har uppgraderats med tabbar för byggnader, soldater och fordon. Ingen av nyheterna förändrar spelens känsla, de gör bara att upplevelsen flyter på ännu bättre nu mer än två decennier senare.

Det enda som riktigt saknas för en helt högupplöst upplevelse är ordentligt uppgraderade filmsekvenser. Tyvärr har utvecklarna inte lyckats ta till vara på originalfilmerna utan har fått förlita sig på uppskalning genom att använda en AI. Resultatet är okej som bäst. Det bildas artefakter när karaktärerna rör sig lite snabbt och det känns som att rörelserna blir lite för mjuka.

Basbyggandet är lika roligt som alltid men designerade tabbar för fordon, soldater och fordon gör det ytterligare lite roligare.

Alla som är ett fan av spelen kan intyga att priset på ungefär 200 kronor är väldigt generöst. Utöver att båda spelen kommer packade med alla expansioner, följer även uppdrag med som tidigare enbart varit spelbara på konsolversioner. Ovanpå det har spelens grafik kärleksfullt uppgraderats till dagens skärmar med högre upplösningar. Känslan förblir dock densamma och något tecken på ”tappa känslan” i spelet finns inte överhuvudtaget. Det enda som hindrar samlingen från att få fullpott är att spelens gamla buggar och halvdana fiende-AI fortfarande lever kvar och onlineläget är rörigt innan man kommer igång. Men med tanke på att utvecklarna har släppt spelets källkod och har öppet stöd för modifikationer, kommer vi troligtvis få se många kreativa inslag i spelen framöver. Nu hoppas vi på en succé och att denna ”remaster” följs upp av uppgraderade versioner av spelens uppföljare.

Är ni uppväxta på 90-talet i ett hushåll som hade en PC? Om svaret på frågan är ja så är sannolikheten stor att ni känner till Command & Conquer-spelserien. Smått legendariska Westwood Studios, gjorde sig ett namn genom Command & Conquer: Tiberian Dawn och följde sedan upp det med den enorma hiten Red Alert. Genom att trycka på space byter du mellan originalspelets utseende och den uppgraderade grafiken i remastered. Nostalgiknölarna gnuggas redan vid uppstart av spelen. Spelens gamla installationsanimationer har lagts in som en filmsekvens innan du kommer till huvudmenyn. Westwood Studios ikoniska gröna logo har också förärats en…

Review Overview

Betyg

90

About Fredrik Malmquist

En glad planarkitekt från Ystad som numera bor i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma samt sönerna Vidar och Folke. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.