Call of Duty: Black Ops III: Descent

Descent är det tredje och sista DLC-paketet till Black Ops III och som vanligt rör det sig om en handfull nya flerspelarkartor för att verkligen fylla spektret av allt vi spelare kan önska. Men vid det här laget blir det kanske bara mer och mer av samma sak som vi alltid har fått? 

Descent

De fyra nya kompetitiva kartorna är alla mellanstora nivåer baserade på Call of Dutys cementerade trefilsupplägg. Berserk utspelas i en vikingaby belägen högt upp på ett berg vilket bland annat innebär att det finns ett antal olika stup som den oförsiktiga spelaren kan falla ner i. På vissa platser övergår nivån till och med i ett slags plattformselement där jag till och med är tvungen att använda mig av de halvnya dubbelhoppen och väggspringarförmågan för att kunna ta mig vidare. Detta är i sig självt något som gör den här nivån mer pulshöjande bara i sitt utförande än någon av de andra nivåerna i Descent.

8796486464

I Cryogen har slagfältet förflyttats till ett kryogenetikslaboratorium där man i de flesta fall börjar på varsin sida av labbet för ta sig in till mittens kaotiska strider. Det finns vrår och skydd att gömma sig bakom överallt och när man spelar de spellägen som tvingar spelare till kartans mitt känns det alltid besinningslöst och alltid rättvist. Det kyliga blåa ljuset från alla gigantiska kryobehållare reflekteras i hela lokalen men den lyckas ändå inte skrämma iväg den tråkgråa stämningen som Cod alltid verkar tvungna att bjuda på.

call-of-duty-black-ops-3-dlc-3-descent

Empire är en karta som, på beundrares begäran, återvänder från Black Ops II. Spelarna samlas på en stor herrgård i sydeuropeisk stil för att ännu en gång skjuta ihjäl varandra. Det är en ljus och ganska lummig miljö som inte lika aktivt som de flesta andra nivåer pressar in folk mot mitten utan istället gör de båda andra filerna attraktiva på ett antal sätt utöver det vanliga ”det är mindre folk där”-argumentet. För mig känns det dock som att banan kunde ha varit långt roligare om den bara var lite mindre och tightare.

call-of-duty-black-ops-3-rumble-map

Rumble heter kartan som utspelas på en arena för jätterobotfighter. Arenan utgör själva banans mitt och det som gör den annorlunda är storleken på det centrala området. Om någon skulle få för sig att ta sig över själva arenan skulle den nästan omöjligtvis klara sig hela vägen över utan att någon fiende skulle kika fram bakom något hörn och på ett enkelt sätt kunna placera ett par skott i bakhuvudet på denne. Förutom just arenan är banan ofrånkomligt generisk och jag finner mig återigen önskandes att de bara hade gjort banan mindre än vad den är nu.

CallofDutyDescentDLC_Dragon

Gorod Krovi är Descents nya Zombiekarta. Detta är ett klassiskt samarbetstillägg från World at War som fortfarande håller sina ruttnande naglar kvar i Cod. Denna gång befinner sig våra fyra hjältar i ett ovälkomnande Stalingrad från en alternativ tidslinje där drakar och zombies frodas i staden. För mig som inte är intresserad nog för att lägga timtal på detta så verkar allt vara som det har varit de senaste gångerna men det hela kan helt klart eskalera åt olika mer eller mindre drakiga håll för de som har tillräckliga färdigheter för att överleva länge i den här odöda världen.

 

Vid det här laget har jag nog tröttnat ganska rejält på Black Ops III men det går inte att sticka under stol med att det är riktigt roligt när man väl sätter sig ner med det. Problemet är väl att det som de bjuder på i originalutgåvan av spelet är tillräckligt matigt för att de själva inte riktigt ska kunna överträffa det; iallfall inte i samma spel. Jag klarar mig verkligen utan det här tillägget och även om det stundtals bjuder på riktigt intressanta idéer så är det långt ifrån tillräckligt för att hålla mig kvar.

About Gabriel Hector

Långhårig bagare från de småländska skogarna som allra helst befinner sig i den overklighet som kan intagas från soffans betryggande kuddar. Det kan röra sig om tv-spel, tv-serier, filmer eller kanske helt enkelt en påse overkligt goda chips.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.