Atelier Rysa 2: Lost Legends & the Secret Fairy

Då jag inte spelat spelet som kom innan så förstod inte jag så mycket om handlingen. Jag var rädd att det skulle vara ett sånt spel som man var tvungen att följa från första början för att kunna njuta av en bra berättelse. Så var inte fallet som tur var, även om det fanns referenser till spelet som kom innan det så hade Atelier Rysa 2 en alldeles egen unik berättelse som lät spelaren komma in i denna fantasivärld från första början. Jag är ingen främling till rollspel, jag älskar den genren och jag skulle ljuga om jag sade att inte jag letat efter något liknande på senare år. Enligt min åsikt så är det enda spelet som kommer att kunna matchas med Zelda-serien är Grandia. Grandia är ett rollspel till första playstation som har en suverän story och massvis med underhållning, spelet är turbaserad och man tröttnar aldrig på att spendera minuter med att besegra även dom svagaste av fienderna. Det spelet kan man säga väckte mitt intresse för rollspel och jag har alltid letat efter bra rollspel som kan jämnföras med det, tyvärr har jag inte lyckats hitta något än, inte ens Atelier Rysa, men det var inte långt ifrån…

Atelier Rysa 2 utspelar sig i en öppen värld och du styr karaktären Reisalin Stout som även kallas för Rysa. Denna tjej har enorma alkemi kunskaper och kan lösa det mesta av svåra situationer med hjälp av alkemi. Efter sina första äventyr i Kurken Island som utspelade sig i första spelet så blev hon lärare på ön för att undervisa barn i alkemi. Atelier Rysa 2 utspelar sig 3 år efter händelserna i spelet innan. Hon får kontakt med sina gamla vänner som nu befinner sig i huvudstaden Ashra-am Baird och som drar med sig henne på åter ett äventyr med att utforska gamla magiska ruiner runt om i staden. Innan hon beger sig till huvudstaden så får hon i uppdrag att samla information angående en mystisk sten som hon tar med sig på resan, men stenen visar sig vara ett ägg som innehåller en mystisk gullig liten varelse som blir Rysas husdjur. Väl när hon anländer i huvudstaden så träffar hon sin gamla vän Tao som är väldigt intresserad av att läsa och forska om gamla ruiner och sakta men säkert byggs hela äventyrsgänget upp och dom går på jakt efter mysterier att lösa.

Smack!

Det som gjorde spelet unikt och underhållande tyckte jag var för att dom hade slängt in Atelier-systemet. Huvudkaraktärens lägenhet som hon får hyra medan hon är i huvudstaden har allt man behöver för att klara sig i spelet, bokstavligen. Det finns en stor häxgryta som står framme och när den introduceras så informerar spelet att spelaren kommer att spendera en väldigt stor del av spelet där och det hade dom verkligen rätt i. I början så tänkte jag att det inte kan vara så roligt att bara befinna sig i en lägenhet framför en häxgryta, men det är det som är det absolut roligaste tycker jag. Grejen är att när man är ute på äventyr så kommer man att behöva föremål för att ta sig vidare och dom föremålen kan man endast få från grytan. När man är ute i den öppna världen så hittar man olika ingredienser, man kan samla växter, stenar, olika sorter spindelnät och mycket mer så att man får ingredienserna man behöver. Ingredienserna kan variera beroendes på vad du kommer att behöva eller vilja skapa samt att väl när du plockat en ingrediens så kommer det att sparas i din menyguide så att du kan hitta platsen där man kan få just den ingrediensen. Detta var väldigt bra att dom lade in på detta vis för det finns massvis med ingredienser och man vet inte vart man ska börja och leta när man behöver hitta något speciellt.

Grafiken utstrålar charm

När du blandar ingredienser i häxgrytan så kan du hålla dig till recepten som du låst upp eller så kan du experimentera själv och du kanske har sådan tur att du hittar ett nytt recept. Detta är det som gör spelet så roligt, man står och provar olika blandningar av ingredienser för att skapa vapen, rustningar, special-attacker som man kan använda sig av i strid och såklart skapelserna man behöver för att ta sig vidare i spelet, exempel på detta är något som heter Air Drops. Det är ett godis som man skapar själv som gör att man kan andas under vatten vilket man behöver för att hitta en av ruinerna. Ett vänligt tips är att man spenderar så mycket tid vid grytan som möjligt och lär dig hur mekanismen funkar, och märker du att en ingrediens fattas för att du ska lyckas med det du gör så ska du inte drabbas av panik, gå in på menyguiden, lokalisera ingrediensen och kolla vilket ställe som den finns på och sen är det bara att ge dig ut och leta, du kanske hittar ännu mer ingredienser så att du kan skapa ännu fler saker. Denna mix-systemet i grytan kommer garanterat att hålla dig underhållen i massvis med timmar. Efter ett tag så kommer det att vara roligare att blanda grejer i grytan än att vara ute och slåss mot monster. Väl när man är i ruinerna som man ska undersöka så får du även chansen att lösa pussel när man ska knäcka gamla antika dokument för att hitta svaren man söker gällande just den ruinen man befinner sig på.

Rysa dräper en fluffig bagge!

Grafiken är manga-tecknat och känslan av världen är väldigt mysig. Allt ser färgglatt ut och man verkligen njuter av att det ger en sådan njutbar känsla när man springer runt och gör saker. Sättet karaktärerna rör sig på när filmsekvenser kommer igång ser inte direkt avancerat ut, det lutar mer åt att karaktärerna är väldigt stela och man märker att en arm åker upp och stannar tills man tryckt bort pratbubblan under ett samtal, men detta tyckte inte jag var något större problem. Handlingen och själva spelstilen är underhållande och det är det som räknas.

Om vi går över till stridsmekanismen så är det turbaserat som på många rollspel. Karaktärerna och fienderna rör sig mot samma punkt och när dom kommer fram så är det deras drag. Man måste dock vara vaksam när det är ens tur för så som det är på dom flesta turbaserade spelen är det inte här, när det är din tur att göra ett drag vare sig det är att attackera eller hela dina kamrater så kommer fienderna att kunna attackera igen om du tar på dig för lång tid för att bestämma vad du ska göra. I Atelier (som är lägenheten med grytan) kan du även skapa föremål som bomber för att utdela stor skada på fienderna eller bättre vapen till dig och dina kamrater, du kan även skapa mediciska föremål för att hålla ut mycket längre i strid. I detta spel så ser fienderna också väldigt gulliga ut, om inte dom hade gått fram för att påbörja en strid så skulle nog ens tanke vara att gå fram och klappa dom. Även dom är väldigt färgglada och det är nog tanken att dom ska se mer mysiga ut än fientliga.

Soundtracken i spelet hade både plus och minus. Det som var bra var att vissa melodier faktiskt höjde känslan av äventyr medan andra melodier som stridsmelodin var tråkig och enformig och spelades på loop hela tiden. Ljudeffekterna när man brygger saker i grytan låter underbart när ingredienser börjar att kopplas ihop och glitter övertar stora delar av spelskärmen. Karaktärerna pratar japanska och jag måste säga att jag inte hade kunnat tänka mig det spelet på ett annat språk, det passar in så bra som det bara kan göra då rösternas gullighet i tonen framhäver den mysiga atmosfären som Atelier Rysa 2 ger när man spelar.

Jag är väldigt nöjd med detta spel fast det inte var exakt det jag letade efter för att matcha med Grandia. Men det var tillräckligt bra för att dyka djupare i denna värld och spela igenom spelet som utspelade sig 3 år innan händelserna på Atelier Rysa 2.

Då jag inte spelat spelet som kom innan så förstod inte jag så mycket om handlingen. Jag var rädd att det skulle vara ett sånt spel som man var tvungen att följa från första början för att kunna njuta av en bra berättelse. Så var inte fallet som tur var, även om det fanns referenser till spelet som kom innan det så hade Atelier Rysa 2 en alldeles egen unik berättelse som lät spelaren komma in i denna fantasivärld från första början. Jag är ingen främling till rollspel, jag älskar den genren och jag skulle ljuga om jag sade att…

Review Overview

Betyg

80

About Ernesto

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.