After Earth

Kombon The Smiths och regissören M. Night Shyamalan blev ingen direkt ”match made in heaven” med tanke på jätteinvesteringen After Earth, anser Filmfenixs recensent.

After Earth 06Om vi inledningsvis ska ta ingången från sidan. Jag läste Aftonbladet häromdagen. ”Will Smiths rekordflopp” löd rubriken jag stannade till lite extra vid. ”Filmen After Earth kostade närmare en miljard att spela in”, följde som underrubrik. I texten fick vi vidare veta att ytterligare 700 miljoner kronor lagts på marknadsföring av nämnda verk, en summa som låter lätt absurd i mina öron, men vem vet? Ja, inte jag i alla fall. Därefter delges läsarna att filmen endast drog in 27 miljoner dollar första helgen, vilket tydligen skall tolkas som ett katastrofresultat. Och det är här det börjar snurra i min skalle (som Familjen så vackert uttrycker saken). Är det jag som är dum och inte alls förstår mig på statistik, eller vad är det som pågår? 27 miljoner dollar första helgen är väl inte alls så tokigt; trodde man att man skulle dra in hela kostnaden på tre dagar? Ni som är bättre insatta än skrivaren av dessa rader, förklara gärna!

Okej, dags att använda huvudentrén och gå in på själva filmen. After Earth bygger på en idé av Will Smith, sedermera utvecklad av M. Night Shyamalan och Gary Whitta. I huvudrollerna har Mr. Smith placerat sig själv och sonen Jaden, ett par som samarbetet på filmduken förr i Jakten på lycka (2006). Och precis som sist, spelar de fader och son.

After Earth  02

M. Night Shyamalan ja, är den som står för regin. Men inte någonstans skyltas det med den forne Hollywoodgunstlingens namn i reklamen; visste inte ens att han stod för regin förrän jag slöläste pressvisningsinbjudan. Ja, jäklar vad de överraskande slutens okrönta konung har halkat nedför stegen. Shyamalan slog med dunder och brak 1999 igenom med Sjätte sinnet som ett år senare följdes upp med det sorgligt underskattade superhjälteeposet Unbreakable. Sedan dess har det gått utför, det kan t.o.m. jag tillstå, men jag har, till skillnad från mången publik och kritiker, aldrig hånat eller skrattat åt mannen. Det har i samtliga kommande verk funnits några riktigt häftiga segment att ta med sig. Ända tills nu, vill säga…

Om jag minns rätt befinner vi oss 1000 år fram i tiden. Efter apocalypsen. Människorna har övergivit Jorden till förmån för ett solsystem kallat Nova Prime. Dock är det inte enbart frid och fröjd där heller, eftersom några människofientliga figurer, vad jag minns enbart nämnda som ”aliens”, har i sann Frankensteinanda utvecklat ett monsteraktigt släkte betitlat Ursus, vars primära uppgift är att döda homo sapiens. Dessa Ursus har inga ögon (varför? om ni nu är så duktiga?), utan finner representanter från människosläktet så fort de sistnämnda utsöndrar ”rädsla”. Will Smith, i rollen som tuff militär, är en av få som inte känner rädsla.

After Earth 05

De första 20-25 minuterna kändes helt okej, men sedan blev det bara… ett stort inget. Inte en enda twist, inte en enda överraskning. Ganska märkligt med tanke på Shyamalans tidigare meriter. Nämnas kan att det var Will Smith själv som handplockade Shyamalan, en regissör han enligt uppgift drömt om att samarbeta med länge. Smith senior och junior kan väl sägas göra ok ifrån sig, men det vibrerar absolut inte dem emellan. Lite skumt, då Will lär ha tagit över Shyamalans regiuppgifter i flertalet scener med sonen. Eller kanske just därför. Kommer att tänka på uttrycket ”Don´t shit where you eat”.

After Earth ser inte heller ut som en av världens dyraste filmer någonsin. Få skådespelare som i stort sett alltid spelar mot datoranimation. Ofta riktigt betänklig CGI dessutom på så gott som alla djur (Smith Jr. får under några sekvenser hjälp av en jätteörn. Någon som läser in lite symbolisk amerikansk patriotism här?). Ska detta verkligen gå på en miljard? Visst, visuellt ändå ok, men inget man tappar hakan av. Sedan funderar jag lite över målgruppen. Det hela känns mest som en barn- och ungdomsfilm. Men det är kanske avsikten?

After Earth  03

Jag blev faktiskt lite ledsen efter att ha sett filmen. Efter detta verk är risken nog uppenbar att M. Night Shyamalan börjar nå vägs ände – helt säkert är åtminstone att nästa film inte kommer att röra sig om någon miljardsatsning. Med tanke på artikelns inledning, break-even vore nog ett riktigt bra resultat för detta projekt. Vill man skoja till det, kan man ju säga; Good Night, Mr. M. Night (eller Godnatt, Jord!, som den svenska översättningen skulle lyda) och rekommendera er att lägga pengarna på After Work istället.

 

About Cyril Tönisberg

Om vi ska ta det där med mitt förnamn först... Cyril är tänkt att uttalas "kirill". Detta eftersom min fars familj tog sig från Estland till Sverige artonhundrafrösihjäl, under en tid då det i vårt land inte var legitimt att döpa ett barn till exempelvis "Månstråle", så man vred och vände till bäst man kunde, d.v.s. C = K, y = i. Därmed också sagt att jag är gammal, riktigt gammal. Min 11-årige son slår mig numera alltid i motionsspåret. (Ni finner f.ö. honom som min avatar på Forumet, där jag går under namnet Snakebite, en bild som togs efter efter att jag tvingat honom se samtliga Hannibal Lector-filmer en helg.) Jag är faktiskt så gammal att jag var den i svensk press som först av alla lanserade en videosida (i Ystads Allehanda) någon gång under mitten av 80-talet. Favoritfilmer? Såklart ganska många efter alla dessa år, och jag glömmer säkert flera när jag nu räknar upp: Fat City (John Huston, 1972), Halloween (John Carpenter, 1978), Mad Max 2 (George Miller, 1982), Frozen River (Courtney Hunt, 2008), Memories of Murder (Joon-ho Bong, 2003), De andras liv (Florian Henckel von Donnersmarck, 2006), Dirty Harry (Don Siegel, 1971), Trasdockan (Robert Mitchum, 1955), Den sista föreställningen (Peter Bogdanovich, 1971), Monsters, Inc. (Pete Docter, 2001).

3 comments

  1. Filmer sjunker med mellan 50-70% för varje helg som går i USA. Du kan räkna med att runt 40% av vad filmen spelar in totalt kommer från första helgen. Så någonstans runt 70 miljoner dollar kommer filmen att stanna på i USA gissar jag. Sedan står USA för 20-35% av intäkterna. Vad det gäller reklam kan man bara spekulera men runt 100 miljoner dollar låter troligt för en film i denna kaliber. Så runt en 230 miljoner dollar så är man break-even. Och baserat på första helgen lär man landa där och ta vinsten på hemmabiomarknaden.

  2. Cyril Tönisberg

    Tackar för informationen! Så enligt dina beräkningar är det lite tidigt att beskriva projektet som en ”jätteflopp”!?

    • Ja det tycker jag. Den låg på 8000 dollar per biograf och det är en ganska normal siffra. Dock är det väl så att bolaget hoppades på en succé och då är det siffror runt 20000 som gäller (Iron Man 3 hade 17000 per biograf öppningshelgen).
      Sedan är det där med filmer och flopp något överdrivet kan jag tycka. Prince of Persia drog ”bara” in 90 miljoner dollar i USA och var en flopp. Men i resten av världen spelade den in nästa 250 miljoner och gick gott och väl med plus. Som vanligt får man ta allt tidningar skriver med en nypa salt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.