Abzû

Människan har alltid blickat mot både skyar och oceaner och drömt om friheten som dess sanna invånare verkar leva i. Många sidor av en fisks tillvaro verkar helt klart oglamorösa, men friheten i de vidsträckta haven slår det mesta. Och det är just den känslan som spelet Abzû försöker ta vara på.

abzu3-1920x1080

I spåren av That Game Companys nästintill magiska spelupplevelser har inte mycket kommit som ens har försökt sig på att tala deras språk. Inte förrän nu. Mer specifikt är det språket som Journey talar som nu äntligen har skakats liv i. Att det skulle krävas att två utvecklare lämnar That Game Company och startar en egen spelstudio, Giant Squid, är verkligen synd men jag är ändå väldigt glad att det har hänt, Abzû är nämligen fantastiskt.

ABZUReview02
När jag skriver språket menar jag alltså inte de små ljud som Journey-beduinerna kan ge ifrån sig, även om Abzû också innehåller en liknande prat-mekanik, utan hur spelskaparna enbart genom art direction, musik och spelkontroller lyckas leverera något stort. Inte nödvändigtvis en storslagen berättelse om hur diktaturer störtas eller en lökig story om hur kärleken övervinner allt. Istället samverkar alla olika delar i spelet för att skapa något långt mer subtilt än vad vi spelare är vana vid. Jag och min lilla grodfotade dykarvän har en två timmar lång resa under havets yta framför oss; tillsammans med fiskar och andra havsinvånare väntar jag spänt på vad som ska hända. När jag börjar simma känns det ännu mer målbefriat än dess spirituella föregångare gjorde. Jag har inte en aning om vad jag ska göra men friheten av att simma runt i det nästan glasklara vattnet i det vidsträckta havet känns uppfriskande och jag söker mig snabbt fram mot fortsättningen på upplevelsen. Inget känns självklart ens efter att upplevelsen är slut och det är inte heller meningen att det ska. Abzû använder små medel för att skapa stora känslor. Ibland känns spelet nästan alldagligt i sitt berättande men det slår aldrig över till att kännas banalt.

Ett fiskstim är inte något ovanligt i spel idag men här är det, även om Abzûs grafiska naturtrogenhet ligger långt efter storbudgetspelen, smått magiskt att se hur fiskarna skingrar sig för den lilla simmaren. Det är en medvetet meditativ upplevelse och det blir nästan för uppenbart när man hittar de utstuderat utplacerade utsiktsplatserna. Här kan Abzû helt sonika slå sig ner för att ta det lugnt och titta på fiskarna. Jag misslyckas med att se poängen med det men för spelare som inte har en lika stressad spelstil som jag kan detta säkert ge en skön paus.

960

Spelet går nästan löjligt mycket i Journeys fotspår och det är egentligen det som stjälper det i slutändan. Detta är i princip en light-version av det och vi vet ju alla vad light betyder: det är lite sämre än sin föregångare. Det största med Journey var till vilken extremt hög grad det innoverade tv-spel som medium, något som i sig självt betyder att detta är meningslöst. Och Storheten i That Game Company är bredden och nytänkandet i vartenda av deras spel (även om alla deras spel inte har fallit mig i smaken) så när Giant Squid nu har släppt Abzû som gör något som i stort sett redan har gjorts kan jag omöjligt bli lika exalterad av det som jag hade blivit om det kommit samtidigt som Journey. Men spelet står ändå på egna ben och det lyckats få känslorna att väckas till liv i min trötta lekamen. Det är till och med ett jättebra spel, speciellt för oss som gillar denna sorts annorlunda, tankeväckande, mer pacifistiska spel, men det kommer tyvärr alltid att stå i skuggan av sin föregångare.

Människan har alltid blickat mot både skyar och oceaner och drömt om friheten som dess sanna invånare verkar leva i. Många sidor av en fisks tillvaro verkar helt klart oglamorösa, men friheten i de vidsträckta haven slår det mesta. Och det är just den känslan som spelet Abzû försöker ta vara på. I spåren av That Game Companys nästintill magiska spelupplevelser har inte mycket kommit som ens har försökt sig på att tala deras språk. Inte förrän nu. Mer specifikt är det språket som Journey talar som nu äntligen har skakats liv i. Att det skulle krävas att två utvecklare…

Review Overview

Betyg

80

About Gabriel Hector

Långhårig bagare från de småländska skogarna som allra helst befinner sig i den overklighet som kan intagas från soffans betryggande kuddar. Det kan röra sig om tv-spel, tv-serier, filmer eller kanske helt enkelt en påse overkligt goda chips.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.