X-Men Origins: Wolverine

I fredags hade filmen om Wolverines äventyr i Japan premiär. Wolverines kopplingar till Japan är så pass kända att även en oregelbunden serietidningsläsare som jag känner till dem. Faktum är att min första kontakt med någon av mutanterna från X-Men var när Frank Millers Wolverine-äventyr publicerades i den svenska tidningen Marvels universum 1990. Det var i Japan den stora filmen om Wolverine skulle utspela sig. Men först ville man göra en film om Logans ursprung. Denna film har jag nu återsett inför The Wolverine.

origin01

Två bröder med läkande krafter, klor och odödlighet som mutation föds på 1800-talet. Tillsammans överlever de ett antal krig och blir upptäckta av Stryker som i en ljusskygg militär organisation använder sig av mutanter för att utföra tvivelaktiga uppdrag åt den amerikanska regeringen. Den yngre brodern Logan hoppar av och vill leva ett lugnt skogshuggarliv. Med hans hämndbegär som lockbete lyckas Stryker övertala Logan att stålförstärka sittskelett och bli Wolverine.

origin02

I den korta featuretten på DVD:n talar Hugh Jackman (Wolverine/Logan) i egenskap som producent. Han har minsann peppat teamet till att filmen ska framställa Wolverine som tuffare och hårdare än i någon av de andra filmerna om X-Men. Det vänder sig i magen på mig. Jag har precis sett X-Men Origins: Wolverine för tredje gången sedan den släpptes 2009 och jag är inte nöjd. Någonstans i sin längtan efter att vara hård och tuff har Jackman glömt bort att det måste finnas en bra historia att hänga upp allt muskelposerande och de otaliga slagsmålen på. Actionsekvenserna staplas på varandra och var femte minut måste det finnas ett våldsinslag. Tilltron till manuset saknas fullständigt. Detta med all rätt ska tilläggas. Om filmen inte varit så överstimulerande, om man nu stimuleras av våld, hade nog de flesta blivit ganska uttråkade av den.

origin04

Trots att det ska vara Wolverines ursprungssaga blir det en plottrig film tack vare alla andra mutanter som dyker upp. Ofta har de som enda syfte att vara ett offer för det som vid tillfället hotar Wolverine alternativt att det slängs in en mutant för att vår hjälte ska få slåss igen. Det blir forcerat, krystat och på gränsen till episodiskt med alla snabba inhopp. X-Men och X-Men 2, som skulle berätta om en grupp mutanter och inte en enskild superhjältes ursprung, har nog tillsammans ungefär lika många mutanter som den här filmen. X-Men Origins: Wolverine vill precis som Christopher Nolans Batman-filmer inte använda superhjältenamnen för mycket. Sabretooth heter därför Victor Creed (Liev Schreiber, Goon). Creed har en central roll i filmen i egenskap av Wolverines bror och om man någon gång skulle se alla X-Menfilmer i kronologisk ordning kommer Sabretooths öde i X-Men att kännas väldigt snopet med tanke på hur viktig han är för Wolverines historia.

origin03

Det bästa med X-Men Origins: Wolverine är Danny Huston (Hitchcock) som lyckas axla rollen som den yngre Stryker efter Brian Cox i X-Men 2 på ett övertygande sätt. Jag kan inte skaka av mig känslan av att Hugh Jackman (Les Misérables) haft för mycket att säga till om bakom kameran och velat se sig själv som en stor actionhjälte i filmen. En sak som jag minns från Frank Millers serie var att Wolverine var väldigt tyst. Jag hoppas att han är det i The Wolverine. I den här fyra år gamla filmen är han både snackig och charmig. Hans ursprung borde förblivit ett mysterium.

 

I fredags hade filmen om Wolverines äventyr i Japan premiär. Wolverines kopplingar till Japan är så pass kända att även en oregelbunden serietidningsläsare som jag känner till dem. Faktum är att min första kontakt med någon av mutanterna från X-Men var när Frank Millers Wolverine-äventyr publicerades i den svenska tidningen Marvels universum 1990. Det var i Japan den stora filmen om Wolverine skulle utspela sig. Men först ville man göra en film om Logans ursprung. Denna film har jag nu återsett inför The Wolverine. Två bröder med läkande krafter, klor och odödlighet som mutation föds på 1800-talet. Tillsammans överlever de ett antal…

Review Overview

Betyg

30

About Mattias Berg

Mattias Berg
Tittar gärna på filmer från barndomens 80-tal och äldre filmer jag missat. Föredrar drama och prettofilm framför action. Ser storfilmer och försöker förstå samtiden, men misslyckas för det mesta. Favoritregissörer: Lars von Trier, Michael Haneke, P.T. Anderson m. fl. Älskar även Star Wars.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.