World of Warcraft Classic

Mer än tretton miljoner användare, flera böcker, en spelfilm och ett helt avsnitt i TV-serien Southpark vittnar om World of Warcrafts framgångar sedan spelet släpptes 2004 i USA. När det kom var det banbrytande och sedan dess har det producerats många spel som försökt nå samma framgångar som WoW.

Hur kommer du bli ihågkommen?

Det har gått snart 15 år sedan spelet släpptes som var sprunget ur Warcraft-universumet. Sedan dess har vi spelare ägnat nästan 6 miljoner år i spelet. Den Europeiska lanseringen var 11 februari 2005 och jag minns den väl. Hypen var vansinnig då amerikanerna fått 2,5 månader att grotta ner sig i spelet före Korea och sedan några dagar senare vi fick sätta tänderna i vad som då var banbrytande, ett MMORPG i då ofattbar skala och ofattbart rikt innehåll. Genom åren har spelet genomgått stora förändringar genom expansoner, där nya raser, klasser och spelområden lagts till.  Högsta nivån för karaktärerna höjdes successivt från 60 vid starten och nu kan du nå 120.

Vill du ha pandor spela Retail.

Nu har WoW Classic släppts som är det som förr kallades Vanilla. Alltså spelet som det var från början utan expansioner och pandor, men det är faktiskt inte första versionen av spelet utan snarare sista versionen av WoW Vanilla som polerats grafiskt. Fördelen med detta är att tidigare uppdateringar behållits vilket har gjort att balansen i spelet känns intakt. Det är en blandning av nostalgi och modernisering. Det handlar om små detaljer i grafiken så att spelet inte ska upplevas som uråldrigt. Elementen ur den gamla grafiken har behållits men detaljer och ny grafik finns genomgående utan att förta känslan. En smart blandning av gamla idéer och uppdaterad look.

Uppdaterad grafik utan att tappa känslan i spelet.

De senaste tre månaderna har ägnats åt WoW Retail och nu Wow Classic och frågan är vilket är bäst? Tveklöst Classic. För när jag loggar in loggar jag aldrig in i Retail längre. Jag startar hellre en ny karaktär i Classic. Varför undrar du? För att det är svårt och obarmhärtigt. För att varje beslut du tar och handling du gör spelar roll. Du bestraffas  för dina misstag och ett enkelt misstag kan kosta dig 15 minuter som du hellre lagt på att förbättra dina förutsättningar. Dessutom är det svårt att levla och du kommer ha dåligt med pengar och medioker utrustning, men den är din. Det är du som kämpat för att få just det där svärdet. Varje erövring blir en berättelse och du är i centrum av äventyret.

Du är ensam. Du är betydelselös. Världen är farlig.

Det som är uppenbart med Classic är världen du är i är inte byggd för din skull. Den är farlig och inget kommer gratis utan kräver tid och uthållighet. I Retail kan du med lätthet nå hög level på nolltid och dessutom utan att behöva samarbeta nämnvärt med någon. Hastigheten att ta sig igenom Retail är väldigt snabb – för snabb. Classic är motsatsen. Bara att ta sig från A till B är utmaning. Questsen är svåra och du måste samarbeta ofta för att ha en chans. Du känner en lättnad när du hittar någon som har samma quest som du. Eftersom du hela tiden upplever världen som farlig känns den väldigt stor trots att den bara innehåller två kontinenter. Du ger dig inte iväg till områden som du inte klarar av att hantera utan följeslagare. Du bjuder mer än gärna in okända du stöter på till en grupp för att göra världen mindre farlig för en stund.

Du är dina val.

I Classic eller Vanilla är din karaktär viktig. Den har ett rykte och speciellt i Vanilla visste man vilka som var toxiska eller den bästa enchantern i realmet. Du hade streetcred som var bra eller dåligt. Du kunde inte byta namn eller flytta din karaktär till ett annat realm vilket gjorde att din karaktär var en identitet. Den hade ett värde och du vårdade det värdet. De mest unika dropsen var löljligt sällsynta vilket gjorde att de också värderades därefter. Inget eller ingen togs för givet.

Gör ditt avtryck.

Det tar lång tid att levla vilket gör att du tänker igenom dina val. Redan från start. Varje klass har specifika egna egenskaper. Unika egenskaper. När du väljer en egenskap eller en färdighet väljer du samtidigt bort något annat. Du kan inte äta kakan och ha den kvar. Det ger styrkor. Svagheter. Diversitet. Din karaktär. Dina val genomgående formar berättelsen om dina framgångar och förluster. Därför bryr du dig. Världen i Classic är hård och obarmhärtig men samtidigt fängslande och fantastiskt kul, kanske just därför.

Möt dina fiender.

Är allt perfekt då? WoW är fortfarande det bästa MMOPVP-spelet som finns. Det som störde i början var långa serverköer. Det kunde ta flera timmar innan man ens kunde logga in. Nu är det inget problem längre även om vissa realms är nästintill fulla vissa kvällar. En annan aspekt är att WoW Classic inte innehåller några nyheter och för de som känner spelets innehåll kan det vara en besvikelse bortsett nostalgin. Det som irriterar en del är layering och de exploits som är kopplat till det.

WoW Classic är en värdig uppfräschning av Vanilla som är värd varenda timme det tar ifrån dig. För det är fortfarande ett mästerverk.

Mer än tretton miljoner användare, flera böcker, en spelfilm och ett helt avsnitt i TV-serien Southpark vittnar om World of Warcrafts framgångar sedan spelet släpptes 2004 i USA. När det kom var det banbrytande och sedan dess har det producerats många spel som försökt nå samma framgångar som WoW. Hur kommer du bli ihågkommen? Det har gått snart 15 år sedan spelet släpptes som var sprunget ur Warcraft-universumet. Sedan dess har vi spelare ägnat nästan 6 miljoner år i spelet. Den Europeiska lanseringen var 11 februari 2005 och jag minns den väl. Hypen var vansinnig då amerikanerna fått 2,5 månader…

Review Overview

Betyg

100

About Mats Lundberg

Har sett film sedan barnsben och genrer som ligger närmst hjärtat är sci-fi, thriller och crime. Ser gärna TV-serier men har blivit mer kräsen på senare år och det krävs mer för att hålla mig intresserad. Manus med genomtänkt karaktärsutveckling och smart berättande lockar mest. När grabben blev med PS4 för någon julafton sedan har jag börjat spela konsoll. Jag fortfarande en "learning curve" med handkontrollen, men det tar sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.