Windtalkers

Av alla utländska regissörer som lockats över till Hollywood för att göra karriär finns det någon som hade en sämre samling med filmer än John Woo? Från Hard Target till Paycheck gjorde han under 10 år filmer i den amerikanska filmindustrin men lyckades aldrig nå samma framgångar som i Hong Kong. Här skall vi titta närmare på Windtalkers

Windtalkers är historien om Navajo och hur detta språk kom att spela en viktig roll under andra världskriget. Japan hade lyckats knäcka alla kodsystem som USA hade haft i kriget men när de en kod baserad på Navajo indianernas språk så hittade de något som var i princip omöjligt att knäcka. Så Navajo rekryterades som radiomän och satte ut i fält tillsammans med andra soldater. Men för att skydda koden tilldelades varje radiomän en soldat som skulle skydda honom på slagfältet och i värsta fall döda honom för att koden inte skulle falla i japanernas händer.

Joe Enders är en sådan soldat. Efter att ha blivit den enda överlevande i sin trupp under striderna på Solomon öarna blir han befordrad och får i uppdrag att skydda den unge Ben Yahzee. Ben har lämnat sin fru och lille son för att slåss mot Japan. Men att vara amerikansk urinvånare bland mestadels vita män är inte lätt och Enders verkar inte heller gilla honom. Enders själv lider av PTS och har svårt att hålla ihop det på slagfältet, ofta rusar han fram och dödar fiender soldater i ursinne och sätter Ben i onödig risk. Men tillsammans måste de hitta sätt att samarbeta.

Om man vill förstår hur en så uppenbart duktig regissör som John Woo kunde göra så många dåliga filmer i Hollywood räcker det egentligen att se Windtalkers för den visar alla problem på ett tydligt sätt. Systemet i Hollywood är annorlunda än Hong Kong och John Woo passade aldrig in och sällan blir det mer tydligt än här. Windtalkers är en amerikansk krigsfilm ut i fingerspetsarna men Woo förstår inte detta och gör sin film. Någonstans på vägen krockar dessa två och skapar det vi får se. Det finns gott om ära och hjältemod som är ofta tydliga teman i Woos filmer men det finns också gott om scener där Nicolas Cage spelar över, ser galen ut och skrattar samtidigt som han mejar ner japaner.

Och för att vara en film som skall handla om Navajo är det väldigt mycket fokus på Cages karaktär Enders och de problem som han har. Dessa får företräde genom hela filmen och jag känner att jag knappt vet vem Ben Yahzee är när filmen är slut. Samtidigt bränner Woo på med stridscener som han erkänt är bra på och det är gott om scener där folk där i slow motion. Men även här känner jag att Hollywood håller Woo tillbaka jämfört med vad han gjorde i en film som Heroes Shed No Tears. Men här blir det bara fånigt när en amerikansk soldat kan skjuta ner massor med japanska soldater utan att de lyckas döda någon. Cage karaktär måste haft med sig lika mycket ammunition som resten av den amerikanska militären för att lyckas avfyra så många skott som han gör.

Kanske det är det största problem. Filmen bygger på en verklig historia och skall vara en realistisk krigsfilm men det spelas över, skjuts mängder med skott och känns på det hela taget bara mest överdrivet. John Woo kan inte hålla ihop historien och verkar fokusera mer på striderna än att berätta en historia som vi som tittar bryr oss om. Jag köpte Windtalkers directors cut som ett chansköp, jag gillar John Woo och hade hoppats att denna version av filmen skulle göra honom mer rättvisa. Men de minuter som läggs till hjälper inte filmen särskilt mycket. Snarare tvärtom, en ganska dålig film blir bara ännu längre.

 

Av alla utländska regissörer som lockats över till Hollywood för att göra karriär finns det någon som hade en sämre samling med filmer än John Woo? Från Hard Target till Paycheck gjorde han under 10 år filmer i den amerikanska filmindustrin men lyckades aldrig nå samma framgångar som i Hong Kong. Här skall vi titta närmare på Windtalkers.  Windtalkers är historien om Navajo och hur detta språk kom att spela en viktig roll under andra världskriget. Japan hade lyckats knäcka alla kodsystem som USA hade haft i kriget men när de en kod baserad på Navajo indianernas språk så hittade…

Review Overview

Betyg

40

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.