Warcraft 3: Reforged

Det är kanske några som kommer ihåg Warcraft III: Reign of Chaos och The Frozen Throne från 2002? Spelet som var språngbrädan in i World of Warcraft ett par år senare. Warcraft 3: Reforged är en remastrad version av detta spel och expansionen. Blizzard har gjort det här förut med Starcraft: Remastered och precis som då kom önskemålet från fansen. Ny grafik och ett klassiskt och hyllat realtidsstrategi.

Starcraft: Remastered var i princip en renodlad remake. Spelarna var nöjda för att få samma känsla som förr fast i snyggare förpackning. Warcraft III: Reforged däremot var redan från starten menad att inte ta samma väg. Önskemålen var inte omöjliga eller många. Ge oss snygg grafik och förbättra matcharrangerandet i multiplayer. Blizzard lovade långt mycket mer och  att man till och med skulle göra Warcraft III: Reforged bättre än Starcraft II i alla avseenden. Polygon gavs uppdraget och citatet nedan summerar det.

“Let’s push it,” said Blizzard’s Pete Stillwell to Polygon in an interview at the time. “Let’s get it to be as perfectly balanced as StarCraft. Let’s add more to the editor, because it’s already powerful. And like a good Blizzard game, it’s easy to learn, difficult to master, [but let’s] also make it even deeper.”

Förutsättningar var perfekta och vad kunde gå fel? Uppenbarligen en hel del och fansen har sågat spelet brutalt. Spelaromdömena på till exempel Metacritic skickade betyget ner på 0,5 av 10 efter bara några dagar och ligger fortfarande där med nära 29000 användarbetyg och en flod av besvikna kommentarer. Proffsrecensenterna har varit något mildare i sin bedömning och gett svala 6 av 10.

Det första som slår mig är användargränssnittet som är klumpigt och trögt och jag minns originalet som fräschare till och med. Startar kampanjen och väl inne i spelet upplevs att grafiken är snygg och uppdaterad. Karaktärerna är riktigt imponerande detaljrika och jag tänker för mig själv så här skulle det se ut i World of Warcraft. Detaljerna är inte lika imponerande när man studerar terrängen noggrannare. När en av dina arbetare står och hugger träd är det uppenbart att terrängen inte fått samma kärlek som karaktärerna.

Det samma gäller mellanscenerna i berättelsen som är samma som förr och uppskalade. Löftena om nya mellanscener har inte uppfyllts, men inledningsfilmen är påkostad. Kameravinkeln i spelet störde jag mig på redan i originalet och inte heller har den uppdaterats till Warcraft III: Reforged. Det går att zooma in, men inte tillräckligt långt ut. Det är konstant svårt att få vettig överblick och trots möjligheten att kräma upp upplösningen 2560×1400 ges inte möjligheten till bättre överblick. Användarintefacet tar dock oproportionerligt mycket plats och känns helt feldimensionerat.

Trots det är det rätt kul att spela Warcraft III: Reforged i kampanjläge men det skaver för att förväntningarna var och ska vara högre än vad som levereras. Tankarna går till No Man’s Sky som faktiskt levererade mer trots det var uppblåst som bara den. Som strategispelsälskare slår det mig att jag har inte ens har suget att spela klart hela kampanjläget efter att jag tagit några varv i multiplayer.

Ja multiplayerlägena Versus och Custom Games har alltid varit det roligaste i min mening i Warcraft III, men glädjen förtas av buggar, laggighet och dåligt matchande av jämbördiga motståndare. Chatt-fönster överlappar och spelet hänger sig – ofta – i matcher. Dessutom är det inte ovanligt att det inte ens går att koppla upp sig i ett custom-spel. Sjukt irriterande. Vill du ha en klan finns inte längre det alternativet och inte heller tävlingsstegar. Du kan inte heller komma åt custom-kampanjer som tidigare fungerade finfint.

Jahapp, en massa gnäll på internet. Varför spelar du inte det gamla Warcraft III då så blir du inte besviken tänker du. Problemet är att Blizzard har lagt samma online-infrastruktuktur för bägge spelen. Vill du dessutom spela classic-versionen måste du göra det över LAN eller single player. En tvångsmässig uppgradering på 30 GB är det som väntar.

Det som skaver mest inom spelcomminityt är att Blizzard har uppdaterat sitt avtal kring användandet av spelet kopplat till custom-läget. Du känner säkert till Dota som gick från att vara en custom-karta av ett fan till att bli en mulitimiljardindustri. Det kommer aldrig ske igen. Texten i avtalet säger tydligt att alla custom-spellägen som skapas tillhör Blizzard, vilket inte förvånansvärt har skapat uppror i custom-communityt.  Det handlar såklart om att Blizzard vill komma åt en värdeström som går dem förbi.  Lägg ihop det med ett spel som har Beta-kvalitet och brutna löften så förklarar det varför tidigare trogna fans utropar att ”Blizzard är döda”.

I ett försök att blidka fansen erbjuder nu Blizzard pengarna tillbaka oberoende av hur mycket du har spelat. Skadan är tyvärr redan gjord och jag är nyfiken hur de ska återupprätta förtroendet efter det här. För det spiller över på den entusiasm jag tidigare haft inför kommande Diablo 4. En självklar tanke på förbeställning har bytts mot jag väntar till någon månad efter releasen innan jag bestämmer mig. Vad det gäller Warcraft III: Reforged är det tyvärr inte värt pengarna i nuvarande version.

Det är kanske några som kommer ihåg Warcraft III: Reign of Chaos och The Frozen Throne från 2002? Spelet som var språngbrädan in i World of Warcraft ett par år senare. Warcraft 3: Reforged är en remastrad version av detta spel och expansionen. Blizzard har gjort det här förut med Starcraft: Remastered och precis som då kom önskemålet från fansen. Ny grafik och ett klassiskt och hyllat realtidsstrategi. Starcraft: Remastered var i princip en renodlad remake. Spelarna var nöjda för att få samma känsla som förr fast i snyggare förpackning. Warcraft III: Reforged däremot var redan från starten menad att…

Review Overview

Betyg

40

About Mats Lundberg

Har sett film sedan barnsben och genrer som ligger närmst hjärtat är sci-fi, thriller och crime. Ser gärna TV-serier men har blivit mer kräsen på senare år och det krävs mer för att hålla mig intresserad. Manus med genomtänkt karaktärsutveckling och smart berättande lockar mest. När grabben blev med PS4 för någon julafton sedan har jag börjat spela konsoll. Jag fortfarande en "learning curve" med handkontrollen, men det tar sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.