Viktor Johansson – Poeten som gör film

viktorjohansson2

Viktor Johansson är kanske inte ett känt namn för de breda kretsarna. Jag kände inte till honom alls när det plötsligt dök upp en förfrågan om vi ville recensera hans film Under Gottsunda. Viktor började sin bana som författare och fick 2007 Borås tidnings debutantpris för diktsamlingen Kapslar. Sedan dess har det blivit ytterligare några verk från Viktors penna; romanen Eterneller (2008), diktsamlingen Game Over (2010), romanen Wrestlarna (2011) och romanen Den mörka sporten (2013). Via en workshop för ungdomar i Gottsunda föddes grunden till Under Gottsunda. Viktor håller i skrivande stund på att slutföra sin andra långfilm Himmel över Flogsta.

Under Gottsunda2

Vi har ställt några frågor till Viktor:

Varför försvann Tennispojken från youtube?
Tennispojken hittade inte riktigt sin formtopp som novellfilm, sen var den lite stel. Och det är väl vad jag jobbat mest med inför långfilmsdebuten, liv till varje pris, misstag och sprickor där ljus sipprar in. Det är kul för hela det stora mörka sporten-projektet började med en liten mikrofilm om Nikol Nikolyan och hans street tennis. En kille från Armenien som körde tennis i gångtunnlar. Det var något lite ninjaaktigt över honom med sin huvtröja och hur han svingade två racketar samtidigt, som en bortglömd Turtlesfiende. Det är ju kul med turtles hur all vår kultur från ovanjord dumpas ner i kloakerna och blir subkultur. I nya Turtlesfilmen (som inte heter något coolt som The secret of the ooze) har de murat en kloakvägg med gamla silvriga kassettbandspelare. Denna mekanik med de underjordiska subkulturerna växte till Den mörka sporten och Under Gottsunda. Så nu när jag klippt in Tennispojkens bästa delar i Under Gottsunda kunde man ju tro att jag var klar med den filmen. Men nej, i Himmel över Flogsta kommer Vanco Nakev tillbaks som självmordspappan. När de ringde från SVT angående Tennispojken så undrade de hur verklig den berättelsen var, för Vanco berättar så levande om livet efter sonens självmord.

När är det kommande projektet Himmel över Flogsta klart?
Jag siktar på att klippa klart till 30 oktober, då är deadline för Göteborgs filmfestival. Vore kul med premiär där i januari. Vissa delar är ju dokumentära här också, och kluriga att klippa, med stort intervjumaterial, men man får väl vara skoningslös.

Blir det en serie över Uppsalaplatser så vi kommer att få se ”Nu gäller det på Jälla” och ”På sidan av Ackis” typ?
Haha, ja, det blev ju en akut andra film för att jag skulle flytta från Uppsala och ville fånga studentångesten innan jag drog. Och vad kallar man två filmer, en diptyk kanske.

Vilken folkhögskola gick du på?
Fellingsbro fhsk utanför Örebro. Där hade vi Hans Danneborn som lärare, han var senast med och producerade Din barndom ska aldrig dö. En superlevande indiefilm i Widerbergtradition. Finns en scen som är magisk där Adam Lundgren sjunger godnatt för sin son, påminner om barnscenerna i Barnvagnen och Kvarteret Korpen.
På Fellingsbro gjorde jag kortfilmen Sockervadd som är fin men lite överpoetisk med piano och berättarröst. En flicka som hukar sig under himlen för att inte fastna i sockervadden. Hon spelas av min syster Linnéa, och de bästa scenerna är när hon bara leker, undersöker en svart katt. Jag har märkt att det bästa händer när skådespelarna får undersöka något, bygga något, som slangbellor, eller komma in i snåriga teorier sinsemellan, och glömmer bort regissören. Folk tror att jag är ute efter något speciellt, de vill vara duktiga och göra manus rättvisa, men jag är ute efter misstagen och upptäckten.

Vad tycker de som är med i Under Gottsunda om filmen?
Jag filmade igår med en av moppekillarna från filmen, han är DJ på en fritidsgård nu och ska bli den världens första romska stjärn-DJ. Han är väldigt stolt över Under Gottsunda, och de ska se den i hans skola. Det är lite otroligt att vi filmade lattj, som de säger, vet inte hur man stavar det haha, tänker att det kommer från lattjo, som kommer från romani. Att vi filmade lattj en sommar och det blev en debut, som får en krönika i DN och en filmhandledning från SFI.

Är du kändis i Gottsunda nu?
Haha, lite kanske. Teatern där vill göra monolog på Den mörka sporten. Det är coolt.
Men mest är det ju kidsen som är kändisar i Gottsunda. Som Kerim sa när det var releasefest för boken Gottsunda, ”det går bra nu”. De är stjärnor.

Vilket misstag i Under Gottsunda är du mest nöjd med?
När Vanco i en lång rant kommer in på hög standard i Sverige, att alla är en jävla Rockefeller. Då skrattar jag bakom kameran så att jag varit tvungen att både stabilisera bilden och tvätta ljudet. Helt ur det blå från Vancos skalle.
När man ser på Lovisas uttryck att hon börjar njuta lite av att inte släppa in Nikol i porten, han ska visa känslor, först då får han komma in. I den sekunden märker hon av makten hon har över honom.
När Kerim och Ibbe slöjdar slangbellor för första gången och är urusla på det, de vill göra som barnen i Palestina, men när de testar skottet så landar stenen vid deras fötter. ”Den funkar nästan alltså”. Så bra reaktion.
När Systemakillarna nästan bryter nacken på varandra, vad rädda vi blev. Och de också. Saker som bryter igenom försvaret. Saker som bryter igenom det intränade.
Det finns fler. Jag tror varje scen har ett sådant misstag, det är därför jag behållit dem. Det finns scener jag skrotat för att de saknar misstag.
Som du hört på filmens kommentarspår är denna teknik inspirerad av Harmony Korines mistakism.

Jag har ytterligare en fråga….hur har du finansierat filmerna? Du har ju fått stipendier, men de kan ju inte riktigt ha räckt till?
Alla har ställt upp gratis, men det kräver ju att skådespelarna litar på en, att folk känner att jag lyssnar och vill föra fram deras röst. Men när man arbetar med frivilliga är det nog viktigt att det inte känns som arbete, att jag inte kommer och kräver saker, att de ska ta om t ex. Det har bara hänt några gånger och genast har jag kännt: vem är jag att komma här till kidsens område och kräva att de ska göra om saker. Så arbetssättet, att improvisera och mest hänga med i svängarna, har sprungit ur nollbugeten.
DLSR-kameran och Röde-mic har jag köpt för tidigare filmer. En diktafon kommer från Ett lysande namn. Allt kostar 10 000.
Jag har cyklat till inspelningarna. Vi har spelat in några timmar efter middagen, så ingen catering behövdes.
Förarbete och klippning har tagit supermycket av min tid. Jag har fått stipendier på 80 000 i två år från författarfonden, som jag jobbat för, och klarat mig på personlig assistent 25 %. Ingen ska behöva jobba gratis, och på ett sätt är vi väl svartfötter som gör film så billigt. Men det är fantastiskt att det är möjligt att göra långfilm gratis och nå så långt som Under Gottsunda.

 

About Joakim Helmbrant

Joakim Helmbrant

Månskensbonde som bor på subwoofersäkert avstånd från närmsta granne. Gillar dokumentärfilmer och musikfilmer (OBS INTE musikaler!).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com