Vem satte dit Roger Rabbit?

Intriger, ränkspel och korrupta poliser. En som blivit lurad, en försupen privatdeckare och en underskön kvinna. Allt placerat i 40-talets Los Angeles. Känslan av Noir finns där. Och känslan av tecknad film!

roger rabbit 01

Filmen blev en riktig snackis när den kom 1988. Visserligen hade man redan tidigare blandat tecknade figurer och animerade miljöer med riktiga skådespelare och riktiga miljöer tidigare. Till exempel den svenska filmen Dunderklumpen hade gjort det för att ta ett exempel. Vem satte dit Roger Rabbit tog dock det hela ett steg längre och det verkliga och det animerade är helt integrerat. 1988 gjordes detta för hand och var tämligen komplicerat. Idag skulle det utan tvekan göras med datorer och gissningsvis se bättre ut. Och då menar jag inte att filmen i sig ser dålig ut, men moderna filmer ser modernare ut, med högre skärpa och mer detaljer och det gäller även animeringarna. Det som beskrevs som haksläppande 1988 känns idag inte alls lika fantastiskt.

roger rabbit 02

Jag tillhör dem som inte gick och såg denna film på bio då när det begav sig och det är faktiskt nu jag ser filmen för första gången. Jag vet att filmen är en klassiker som hålls högt av många och jag vet att den var en stor grej när den kom och mina förväntningar är alltså relativt höga redan när jag startar filmen.

Vi kastas in i en tecknad handling där toon-stjärnan kaninen Roger Rabbit dabbar sig och så småningom får sig en utskällning av den otecknade regissören. Filmbolagets direktör RK Maroon misstänker att det är kärleksbekymmer som ligger bakom och anlitar privatdetektiven Eddie Valiant (Bob Hoskins) för att skugga Roger Rabbits flickvän den minst sagt vågat tecknade Jessica Rabbit. Det ena leder till det andra och plötsligt är Eddie inblandad i en intrig som pekar mot slutet för Toon Town.

roger rabbbit 03

Bob Hoskins gör rollen som Valiant bra. Jag gillar Hoskins. Jag har alltid gillat honom och han fungerar här också. Jag gillade hans roll i The Wall trots att han bara har en replik där. Samspelet mellan honom och de tecknade karaktärerna fungerar bra. I extramaterialet får vi se lite grann hur filmen spelades in och med dagens ögon är det ju inte direkt uppseendeväckande för aktörer att spela mot animerade motspelare som inte finns där, men när denna film spelades in var det inte så vanligt.

Att filmen skulle bli en succé var inte på förhand givet. Men med namn som Spielberg, Zemeckis och musik av Alan Silvestri var det naturligtvis ingen vild gissning. Den nya teknik som behövdes tas fram var dock en utmaning och filmen drog ut på tiden. Av ekonomiska skäl spelades filmen delvis in i England och även det ställde till med vissa bekymmer (som den som kollar extramaterialet får reda på).

roger-rabbit-04

Jag måste erkänna att jag inte fångas helt av denna klassiker. Kanhända är det som så att det fantastiska och nya som filmen representerade när den kom, nu blivit vardagsmat, till-och-med gårdagens vardagsmat. Att gå så långt som att säga att jag ogillar filmen vill jag inte för jag gillar karaktärerna och hur man lyckats skapa en skön stämning a la Film Noir och jag gillar hur musiken förstärker handlingen och känslorna. Problemet är att det inte ser så bra ut som det gör med dagens teknik. Det som var imponerande då med speglingar, skuggor och texturer är inget man lyfter på ögonen åt idag.

Detta är en jubileumsutgåva och precis som förväntat finns det en hel del extramaterial på den. Det som däremot är lite förvånande är att materialet inte är nytt. Låt gå för att man har hottat upp de tre korta animerade filmerna med Roger Rabbit till HD-format, men i övrigt är det gammal skåpmat i 4:3 format. Det mesta är dokumentärer från inspelningen av filmen. Kommentatorspåret har tyvärr så många kockar att det stundom blir lite rörigt, men precis som med det övriga extramaterialet stärks bilden av att det hela hade varit komplicerat att göra och eftersom spåret verkar ha spelats in några år senare (förmodligen vid DVD-releasen) nämner man relativt ofta saker som ”detta görs med datorer nu” och ”detta var innan datorerna”.

DSC_6695

Som en liten kuriosa i sammanhanget kan jag nämna att denna film med all rätt blev en stor hype, så pass stor att skämttidningen Svenska MAD 1989 hade med en grej om andra filmer som skulle kunna göras på samma sätt, med innovativa nya grepp som att Snurre Sprätt hjälper Sigourney Weaver i Alien 6 och att Spock blir kär i Jetsons robotstäderska i Star Trek 12.

”I’m not bad, I’m just drawn that way.” – Jessica Rabbit

 

About Joakim Helmbrant

Joakim Helmbrant
Månskensbonde som bor på subwoofersäkert avstånd från närmsta granne. Gillar dokumentärfilmer och musikfilmer (OBS INTE musikaler!).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.