Vad döljer du för mig?

Sju vänner samlas för middagshygge under en månförmörkelse och passar helt apropå på att genomföra ett improviserat socialt experiment: de lägger mobilerna på bordet och läser upp för varandra meddelanden som kommer in och har telefonsamtal med högtalare. Regissören Paolo Genovese har velat berätta om vad mobiltelefoner gör för vårt privatliv i detta tidvis ojämna men mycket underhållande komedi.

Det där med månförmörkelsen har inte så mycket att göra med handlingen, förutom att det ger karaktärerna en möjlighet att stiga utanför matrummet där ca 90% av filmen utspelar sig. Då kan de ställa sig i köket eller på balkongen och därmed avlasta de intensifierade konflikterna som till en början begränsar sig till middagsbordet. Upplägget påminner mycket om den något överlägsnare Carnage, den amerikanska filmversionen av en fransk pjäs om två gifta par vars civiliserade möte urartar i hätskt kaos. Här är det italiensk (övre) medelklass som hamnar under förstoringsglaset och långsamt börjar pyra. Tematiken är dock mer universell än så: det att vi numera konstant bär med oss möjligheten till att sköta våra offentliga, privata och hemliga liv på samma gång. . . så länge ingen annan observerar vad vi har på skärmen.

Det är uppenbart redan från början att dessa människor lever allt annat än perfekta liv i vad som är antydningar till konflikter, alkoholproblem och otroheter (och ett förhållande som givetvis är för perfekt för att vara sant). De hemligheter som avslöjas är något förutsägbara till sitt innehåll men kommer ibland ur ingenstans, som en Shakespearekomedi när de är som hispigast. Trots att de flesta skådespelarna är solida har de inte mycket karaktär att arbeta med för att göra rollerna till distinkta personligheter, de verkar existera som schabloner för att underbygga konceptet. Inte ens när det barkar åt helvete verkar personerna riktigt utkristallisera sig – endast deras innersta hemligheter. Men så trots att manuset saknar en viss stuns och bildspråket lämnar mycket att önska (vissa konversationer hade tjänat på färre snabba klipp) bär själva grundidén hela vägen allt det som filmen skulle vilja säga. Kontentan är att just mobiltelefoner och vårt moderna överanalyserande är vad som tagit kol på äktenskapet, något som hamras in upprepat – som om otrohet inte existerande innan det fanns MMS och pinkoder.

Det handlar om vilken bild dessa människor har valt att presentera för varandra, människor som har känt varandra i tjugo år med allt vad det innebär och kanske inte vet så mycket om varandra som de tror. Vad som inte uttalas lika öppet är hur denna slutna gruppens jargong endast kan uppfattas som rumsrent inför stängda dörrar. Det vill säga: alla förändringar, alla inkräktare, alla ifrågasättanden avslöjar bräckligheten i detta halvprivata rum. När en omständig lögn sätter två karaktärer i en mycket besvärlig situation avslöjas till exempel gruppens slentrianmässiga homofobi och pekar ut hela sällskapets dubbelmoral. Det är här som skådespelarna ändå säljer kopplingarna till varandra och en lojalitet som inte alltid är självklar men får dem att se mänskligare ut och förhindrar dem från att bli alltför irriterande.

Inga minustecken kan förminska filmens energi – och att se medelklassens civilisation krossas har alltid högt underhållningsvärde. Vad döljer du för mig? är så packad med konfrontationer att den lämnar en känslomässigt dränerad i slutändan. Vissa saker (ett exempelvis rätt så påträngande sentimentalt musikspår) ger ibland intrycket av en 97-minuters såpopera men är inte det som är mest bestående med filmen.

Sju vänner samlas för middagshygge under en månförmörkelse och passar helt apropå på att genomföra ett improviserat socialt experiment: de lägger mobilerna på bordet och läser upp för varandra meddelanden som kommer in och har telefonsamtal med högtalare. Regissören Paolo Genovese har velat berätta om vad mobiltelefoner gör för vårt privatliv i detta tidvis ojämna men mycket underhållande komedi. Det där med månförmörkelsen har inte så mycket att göra med handlingen, förutom att det ger karaktärerna en möjlighet att stiga utanför matrummet där ca 90% av filmen utspelar sig. Då kan de ställa sig i köket eller på balkongen och…

Review Overview

Betyg

70

About Alva Bexell

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com