Until Dawn

until-dawn-02Skräckspel balanserar en svår balansgång och är oftast inte så skrämmande som man kanske hade önskat. Until Dawns utvecklare har insett detta och ger oss snarare en homage till skräckfilmsgenren än ett renodlat skräckspel.

För ett år sedan försvann två unga flickor under mystiska omständigheter på ett berg. Nu är åtta av deras vänner där för att fira minnet av dem och festa hela helgen. Enda sättet att ta sig dit är via en gammal linbana och samtidigt är en kraftig storm på ingång. Och ute i skogen verkar en psykopat smyga runt. Vad har han för koppling till det som hände för ett år sedan? Kommer alla åtta att överleva natten?

Interaktiv film har oftast en dålig klang. Vi tänker på Dragon’s Lair eller ett mer modernt exempel som Heavy Rain. Until Dawn försöker att vara mindre pretentiös än David Cages spel och satsar istället på att hedra filmgenren som den så uppenbart har rötterna i. Detta är en interaktiv version av alla gamla slasherfilmer som kom på åttiotalet med samma handling, känsla och halvt genomskinliga handling. Samtidigt är det en del av charmen och en av anledningarna till att jag verkligen gillade spelet. Redan från första början så kommer spelet fjärilseffekt att påverka dig. Den fungerar så att du ibland tvingas göra ett val och baserat på det så får det påverkningarna på resten av spelet. En sida i menyerna håller koll på vilka val du har gjort och hur de påverkade vissa saker så du kan göra annorlunda nästa gång. Dessa val kan verkligen förändra handlingen och det är kul att se hur små saker i början av spelet påverkar skeden långt senare. De påverkar också interaktionen mellan karaktärerna och hur de ser på varandra.until-dawn-03

Eftersom det var ett skräckspel spelade jag Until Dawn mycket som ett rollspel. Jag valde tydliga klara roller för varje karaktär och höll sedan stenhårt på de valen, vilket gjort spelet ännu mer underhållande. Mike var sportkillen och alla hans val var alltid macho oavsett om situationen krävde det.  Chris var den blyge och alla hans var alltid den enkla vägen ut. Och så vidare. Jag vet en del som har pratat om hur man får alla att överleva. Det är en gamers perspektiv på det hela. Jag hade mycket roligare när mina karaktärer fick leva (eller inte) med alla dåliga val de gjorde. Det är också ett spel där quick time events inte känns som en plåga utan något som är smart intrigerat i en engagerad handling. Jag blev aldrig arg när jag misslyckades eller på att kontroller kändes klumpiga ibland, snarare kändes det som något som fungerade bra med ett spel som detta.until-dawn-04

Jag kan se att det finns ett sug att gå tillbaka och spela Until Dawn flera gånger för att uppleva allting som spelet har att ge. Samtidigt så förtas en del av effekten när man vet vändningen i handlingen, jag tror de flesta kommer kunna ha en underhållande stund andra gången också men det blir aldrig lika starkt som den första. Samtidigt så var Until Dawn som under sina timmar verkligen grep tag i mig som spelare, jag hade kul, jag svor när jag misslyckades med något och skrek av glädje när jag lyckades få en person att överleva ett svårt parti. Det är inte alla spel som lyckas förmedla sådana känslor.

Skräckspel balanserar en svår balansgång och är oftast inte så skrämmande som man kanske hade önskat. Until Dawns utvecklare har insett detta och ger oss snarare en homage till skräckfilmsgenren än ett renodlat skräckspel. För ett år sedan försvann två unga flickor under mystiska omständigheter på ett berg. Nu är åtta av deras vänner där för att fira minnet av dem och festa hela helgen. Enda sättet att ta sig dit är via en gammal linbana och samtidigt är en kraftig storm på ingång. Och ute i skogen verkar en psykopat smyga runt. Vad har han för koppling till det…

Review Overview

Beryg

80

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.