Unit 13

Det behövs lite nya IPs till PlayStation Vita så Sony satte Zipper Interactive, studion som gjort SOCOM och MAG-spelen i arbete. Resultatet blev Unit 13, en tactical shooter.

Det finns inte mycket till historia i Unit 13, efter ett obligatoriskt träningsuppdrag där du lär dig kontrollerna bär det iväg på det första uppdraget, totalt finns det 36 stycken att låsa upp. Inför varje uppdrag väljer du vilken karaktär du vill spela, det finns 6 stycken att välja på och de har alla sina specialiteter. Genom att spela med dem så går de upp i nivå och låser upp nya färdigheter. Vid varje uppdrags slut får du också poäng baserat på en rad faktorer och det är dessa poäng som styr hur fort din karaktär går upp i nivå. Du får även ett antal stjärnor baserat på dina poäng och när du har samlat ett visst antal kan du i sin tur låsa upp viktiga mål med dessa.

Så långt så bra, men jag måste säga att jag känner mig besviken på Unit 13 när det gäller handlingen. Jag tillhör en elitstyrka som slåss mot terroristorganisationen Awlaad Al-Qowah och det är ungefär så mycket jag får reda på. Att det inte ens görs ett försök till att fördjupa historien för spelaren känns som ett mycket tråkigt val. Det är uppenbart att spelet är anpassat för att spelas i korta doser och då har man inte tid med att fördjupa sig i något. Bortser man från detta så gillar jag Unit 13. Uppdragen är varierande både vad det gäller typ och kartor. I vissa fall gäller det att försiktigt smyga fram och plocka ner folk tyst och effektivt, i andra fall gäller det att snabbt röja folk ur vägen, då du har en begränsad tid på dig att utföra uppdraget. Det gäller att hela tiden tänka taktiskt, både att välja rätt soldat och sedan angreppssätt. Här har Zipper Interactive lyckats väl, många uppdrag är både varierande och spännande men framförallt tuffa. Fienderna tvekar inte det minsta för att sätta ett par kulor i dig om du är oförsiktig, tyvärr så är den också väldigt oberäknelig. Ett uppdrag så var det som om att fienden hade ett sjätte sinne var jag var någonstans och på nästa stod de och istället och sköt rakt in i en vägg. Kombinationen med poäng och stjärnor gör att det faktiskt är kul att spela om banorna och prova sig fram, testa nya taktiker och se om man kan få än mer poäng. Får du mer än tre stjärnor kan du spela uppdragen dynamisk, då fiendeplaceringen blir slumpmässig och målen kan variera, vilket kan skapa riktigt tuffa utmaningar.

Det går också att spela alla banorna i co-op via nätet. Då blir fienderna fler och tuffare och det krävs lite annorlunda taktik för att lyckas, men det gör också att det är roligt att gå tillbaka till banor jag spelat tidigare och se hur de fungerar i co-op. Sist har vi något som Sony kallar för daglig utmaning och det är de verkligen. Under 24 timmar får du prova ett extra svårt uppdrag och se hur du lyckas. Din poäng jämförs mot andra som spelat och efter en dag kommer en ny utmaning. Dessa banor är riktigt luriga och kräver att jag som spelare är på helspänn rakt igenom uppdraget. Banorna är oftast öppna lösningar där fiender kan komma från alla håll och kanter.

Själva Vita-funktionerna i spelet sträcker sig till att använda touchscrennen för att ladda om, plocka fram siktet och desarmera bomber. Inte mycket och den bakre skärmen används inte alls. En sak jag gillar med spelet är den trädliknande struktur som uppdragen har. Det är fyra rader med 9 uppdrag i varje. Klarar jag uppdrag ett låser jag upp uppdrag 2 och 10. Så jag kan gå min egen väg när det gäller uppdragen och behöver inte följa en utstakad väg från punkt A till B. Själva spelmekaniken är det inte mycket att klaga på heller. Det är lätt att ta skydd och smyga sig fram och det är lika enkelt att snabbt hoppa fram med bössan och eliminera en terrorist. Kontrollerna känns enkla och för er som spelat denna typ av spel tidigare borde det inte vara några problem att snabbt komma in i spelet. Unit 13 är ett typiskt bra solitt releasespel som inte kommer ta världen med storm men samtidigt underhåller spelaren för stunden.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com