Undertale

Ett indiespel som tog spelvärlden med storm, Undertale är ett mästerverk som alla borde spela. Med en simpel men effektiv Earthbound-inspirerad grafikstil, ett unikt stridssystem som vänder ut och in på de förväntningar vi har på klassiska J-RPG spel och ett ljudspår som bidrar starkt till spelets magi, lyckas spelets utvecklare, Toby Fox, skapa en upplevelse som jag aldrig kommer glömma.

Att skriva en recension om ett spel man helst borde uppleva utan någon kännedom till hur spelet är designat är inte lätt. Jag lyckades bli totalcharmad och riktigt emotionellt investerad i Undertales värld, karaktärer och berättelse bara efter cirka 30 minuters speltid. De resterande 9 till 10 timmarna var en lång berg- och dalbana av starka emotioner. Denna effekt skedde däremot mestadels för att jag inte hade läst någon recension eller sett något Youtubeklipp på nätet innan jag började spela. Undertale kräver indirekt att man påbörjar ett nytt äventyr på ett helt blankt papper. Därav, kommer jag att hålla denna recension medvetet vag angående vissa detaljer.


Det första som dyker upp
när man startar upp spelet är en filmsekvens som förklarar hur din karaktär råkade hamna i den galna världen där Undertale tar plats. Efter det nästan två minuter långa introt med härlig retroinspirerad musik, börjar spelet. Ditt mål är att hitta hem från denna främmande plats och på din resa stöter du på älskvärda karaktärer som: en ondskefull gulsippa som vill förinta världen, en talande ko som vill vara din mamma och två skelettbröder som är hemska på deras jobb som människojägare.

Något som gör Undertale unikt från alla J-RPG spel vi har sett hittills är stridssystemet. Det tar inspiration från Shin Megami Tensei-serien och låter spelaren konversera med varje monster man stöter på. Man kan på så vis potentiellt avsluta varje stridssekvens utan våld. Detta betyder dock inte att monstret man möter kommer ha samma pacifistiska moralitet som en själv har. Det krävs att man säger rätt saker för att monstret ska inse att våld inte är nödvändigtvis lösningen till situationen. Till dess så kommer man bli attackerad och när det händer så får spelet en ”bullet-hell shooter” stil där man styr ett hjärta som ska representera ens själ och undvika attacker. Dessa attacker kan bli väldigt kreativa ibland. Det kan hända att man måste undvika slängkyssar från ett gift hundpar eller undvika en samling av ben som stavar till ”Cool Dude” från ett skelettmonster som egentligen bara vill dig väl.

Grafiken är enkel men färgstark och funkar tillräckligt väl för att ögat ska finna det behagligt. Det är däremot musiken som skapar  djupet i upplevelsen. Jag kommer ihåg första gången jag hörde Heartache, ett stycke man får höra i spelets första bossfajt. Än idag händer det att jag omedvetet nynnar på melodin eller slår takten till den på mina ben medan jag väntar på tåget eller står på kö till toaletten. Det är ett fantastiskt varierat ljudspår som lyckas sätta tonen för varje område man befinner sig i. Några av sångerna som Asgore är episka harmonier som ökar pulsen på hjärtat, Bonetrousle får en ofrivilligt att stampa foten till takten och Dogsong är bokstavligt talat bara hundljud som skapar en skrattbar melodi.

Undertale fick mig att skratta, bli arg och till och med nästan gråta (okej, jag grät som ett barn under vissa delar). Min upplevelse med Undertale var inget annat än magiskt och det enda jag kan säga till er läsare som inte har upplevt detta sagolika äventyr än, köp det. Nu.

Ni kommer inte ångra det.

Ett indiespel som tog spelvärlden med storm, Undertale är ett mästerverk som alla borde spela. Med en simpel men effektiv Earthbound-inspirerad grafikstil, ett unikt stridssystem som vänder ut och in på de förväntningar vi har på klassiska J-RPG spel och ett ljudspår som bidrar starkt till spelets magi, lyckas spelets utvecklare, Toby Fox, skapa en upplevelse som jag aldrig kommer glömma. Att skriva en recension om ett spel man helst borde uppleva utan någon kännedom till hur spelet är designat är inte lätt. Jag lyckades bli totalcharmad och riktigt emotionellt investerad i Undertales värld, karaktärer och berättelse bara efter cirka 30…

Review Overview

Betyg

100

About Vladimir Stanisic

Vladimir Stanisic
En stor spelnörd med glatt humör som spenderar lite för mycket tid på nätet och framför TV:n. Vet det mesta om retrospel och gamla konsoler och försöker hålla sig själv konstant uppdaterad i dagens händelser inom spelvärlden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com