UFC 3

När det kommer till fightingspel så är UFC-spelen det närmaste man kommer komma till ifall man letar efter en simulatorupplevelse inom genren. Det är en spelserie som har existerat sedan början av 2000-talet och i flera år har man försökt innovera och skapa en realistisk nog upplevelse av hur det känns att bli kvävd av arga människor i tighta badbyxor. Nu när EA äntligen har släppt UFC 3 så är det än en gång dags att kleta vaselin på kindbenen, hoppa in i den oktagonformade arenan och förhoppningsvis inte bryta för många ben.


Mina tidigare upplevelser av dem realistiska fightingspelen har enbart bestått av högljudda och adrenalinfyllda kvällar med UFC 2 till PS4 hos min UFC-fanatiker till bästa vän. Jag skulle inte påstå att jag någonsin har varit särskilt intresserad över kampsporter, men det är någonting jag finner spännande med UFC och dess fokus på MMA, Mixed Martial Arts. Ju mer jag har fått dem komplicerade aspekterna förklarade för mig ju mer blev jag mer fascinerad över sporten. Otroligt nog har EA lyckats återskapa sportens explosivitet oerhört väl i de två senaste spelen, och med UFC 3 har de valt att designa om vissa aspekter för att bidra till en ännu mer realistisk upplevelse, samt bättre flöde spelmekaniskt.

Den största skillnaden mellan UFC 2 och 3 är striking-systemet, det vill säga hur man undviker och utför slag, sparkar och blockar. Layouten för kontrollerna har ändrats så pass drastiskt att det kommer krävas en del tid att vänja sig ifall man är en självutnämnd UFC 2-veteran. Numera måste man trycka ned både L2 och R2 för att blocka attacker riktade mot kroppen, och undvikandet av attacker utförs enbart via högra analogspaken. Trots att det krävs en del omställning för muskelminnet så blir det värt i slutändan, i och med att man nu kan gå runt i arenan och undvika attacker samtidigt (något som grovt saknades i UFC 2). Angående ground game, det vill säga när fighten tas till marken, så har inte mycket ändrats förutom mindre ändringar i den grafiska layouten när man utför olika grepp eller etablerar olika positioner på sin motståndare.

Denna ökade fokus på realism har däremot bidragit till en obalans i hur kraftfulla low kicks har blivit. Majoriteten av onlinematcher jag har spelat hittills har resulterat i ett krig över vem som kan få in mest skada på smalbenen innan den ena faller hejdlöst på marken. Detta är inget mer än en finjustering för att fixa balanseringsproblemet och jag hoppas att EA rättar till detta via en framtida patch.

Påtal om realism, grafikmässigt ser spelet otroligt bra ut med nästintill fotorealistiska karaktärsmodeller, samt verklighetstrogna arenor och träningslokaler. Har även stött på färre grafiska buggar i jämförelse med förra spelet, som kunde ibland göra att karaktärernas kroppsdelar vrids runt på olika vrickade sätt. Menyerna ser även mer intressanta ut med en ny fokus på en mestadels vit och röd färgpalett, gentemot 2ans fokus på ett mestadels svart och grått färgschema. Något önskvärt är att de olika spellägena har någon form av beskrivning, möjligtvis i form av en liten textruta i botten av skärmen. Om man inte har spelat ett UFC-spel sen tidigare så kan det bli förvirrande för nya spelare att förstå vad de olika spellägena handlar om.

Angående spellägena så ser det mestadels likadant ut från UFC 2 utbudsmässigt.  Man har lagt lite extra krydda i spelets karriärläge med hur man förbättrar sin karaktär, utvecklar dess förmågor och bidrar med PR för nästa stora fight. En aspekt jag tyckte särskilt om var de olika MMA-baserade minispelen som ökar din karaktärs olika förmågor baserat på vilka minispel du spelar. Fann även själva skapandet av karaktären underhållande då det fanns många alternativ över hur du kan påverka din karaktärs utseende.

Det känns som att EA har lyckats förfina och innovera än en gång med UFC 3, speciellt med de drastiska ändringarna i hur man kontrollerar karaktärerna och striking-systemet. Det finns fortfarande några mindre saker som skulle kunna förbättras för att det här ska klassas som en av de bättre fightingspelen på marknaden, men samtidigt anser jag att de har lyckats höja ribban igen. Att bli nedslagen av en testosteronladdad man i tighta badbyxor har aldrig känts så här bra förut.

När det kommer till fightingspel så är UFC-spelen det närmaste man kommer komma till ifall man letar efter en simulatorupplevelse inom genren. Det är en spelserie som har existerat sedan början av 2000-talet och i flera år har man försökt innovera och skapa en realistisk nog upplevelse av hur det känns att bli kvävd av arga människor i tighta badbyxor. Nu när EA äntligen har släppt UFC 3 så är det än en gång dags att kleta vaselin på kindbenen, hoppa in i den oktagonformade arenan och förhoppningsvis inte bryta för många ben. Mina tidigare upplevelser av dem realistiska fightingspelen…

Review Overview

Betyg

80

About Vladimir Stanisic

Vladimir Stanisic
En stor spelnörd med glatt humör som spenderar lite för mycket tid på nätet och framför TV:n. Vet det mesta om retrospel och gamla konsoler och försöker hålla sig själv konstant uppdaterad i dagens händelser inom spelvärlden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com