Two Point Hospital

När jag läste om vilka som ingick i teamet bakom Two Point Hospital, så kunde jag inte göra något annat än att bli väldigt hoppfull. Inte nog med att de lovande en spirituell uppföljare till Theme Hospital, så har folket på Two Point jobbat med många av mina favoritspel från min ungdom (Black & White, Populous och Startopia för att nämna några). Att säga att mina förväntningar är höga skulle vara en underdrift när jag axlade manteln som sjukhuschef!

Two Point Hospital är, som nämnt tidigare, en spirituell uppföljare till Theme Hospital, utvecklat av Bullfrog 1997. Spelet går ut på att designa och driva olika sjukhus, genom att bygga diverse rum och inreda dessa, anställa personal som ska jobba där, med målet att bota de patienter som kommer in med alla möjliga (påhittade) sjukdomar. Detta sker i ett kampanjformat, där man via en stor karta får tillgång till ett startsjukhus. Där får man lära sig grunderna i hur spelet funkar, och man blir belönad med en stjärna (av tre) när man klarat av de första målen. Då kan man antingen fortsätta jobba vidare för att få fler stjärnor, eller hoppa över till nästa sjukhus. När man sedan avancerar i kampanjen så låser man upp nya rum och blir utmanad av nya sjukdomar. Man blir givetvis belönad av att få fler stjärnor på ett sjukhus, oftast i form av ny och bättre inredning. Man kan när som helst kan gå tillbaka till ett tidigare sjukhus och använda sig av det man låst upp under kampanjens gång, och då fortsätta bygga vidare på sitt tidigare projekt eller starta om från början. Så det enda som hindrar en från att designa sitt egna ultimata sjukhus är hur långt in i kampanjen man har kommit (som inte är jättesvår att jobba sig igenom) och vilket sjukhus man väljer att bygga på.

Det är detta som gör Two Point Hospital till ett så spännande spel, för på ytan så verkar spelet relativt simpelt. Men allt eftersom man jobbar sig igenom kampanjen, och låser upp mer och mer, så märker man att det finns väldigt mycket djup i spelet. Detta gäller inte bara de olika behandlingsrummen och de tillhörande sjukdomarna, men även saker som var man placerar sina faciliteter för att ens anställda och patienter inte ska behöva gå onödigt långt för att tillfredsställa sina olika behov. Man kan även ta det på micronivå där man ser till att placera sin inredning så optimalt som möjligt. Även hos ens anställda finns det en massa funktioner som kan påverka. Till att börja med kan de olika personlighetsdrag som påverkar dom, som till exempel att dom kan vara så tråkiga att dom tråkar ut andra i deras närhet. De kan även lära sig olika kunskaper som låter dom utföra vissa jobb eller bli bättre på dessa, så en apoteksspecialitet, diagnostiseringsspecialist eller marknadsföring för att nämna några. Där får man då välja bland de många olika kunskaperna (som kan ha flera nivåer också), för varje anställd kan som max lära sig fem kunskaper när de har nått motsvarande nivå i erfarenhet. Därefter kan man ställa in vilka rum som en specifik anställd ska jobba i, och hur mycket lön de ska ha och… Ja, det finns förvånansvärt mycket djup i spelet. Detta betyder dock inte att man måste gräva ner sig i de tekniska bitarna för att kunna njuta av det.

För det som gör spelet verkligen fantastiskt, och som för mig spelar på nostalgin, är humorn! Som jag nämnde i början så är alla sjukdomar i spelet påhittade, men de är också byggda på ordvitsar. Till exempel så kallas en av de första sjukdomarna man stöter på ”Lightheadedness”, vilket skulle kunnat betyda yrsel eller svimfärdig, men i detta fallet skulle en mer rättvis översättning vara ”Ljushuvud”. Detta då de patienter som lider av åkomman går runt med stora glödlampor till huvud. Detta måste då botas i en ”De-Lux Clinic”, där man skruvar av glödlampan och ersätter den med ett 3D-printat huvud. Two Point Hospital är fyllt av dessa ordvitsar till sjukdommar; Denim Genes, Jest Infection och Mock Star för att nämna några, och de flesta kräver ett speciellt behandlingsrum med en konstig maskin för att bota dom. De hela förhöjs av grafiken och ljuden i spelet.

Att man medvetet gått efter en mer ”claymation”-liknande stil på alla karaktärerna gör att de olika sjukdomarna passar så väl in världen. Att se patienter gå runt med glödlampor till huvuden eller utklädda till clowner känns, om inte naturligt, så sticker det inte ut från resten av spelet där alla ser lite småkomiska ut. Det hela gör också att spelet flyter på väldigt bra, utan att det kräver allt för mycket av datorn. Även på ljudsidan så har man valt att låta humorn stå i centurm. Med ett PA-system som slänger ur sig kommentarer som ”Doktor saknad. Känns igen på den vita rocken och lyssnar till ‘Doktor'” så förstår ni vad jag menar. Även spelets bakgrundsmusik, som presenteras i form av en radiokanal, kommer med en gäng minst sagt färgglada radiopratare som ibland nämner något om vad som har hänt i ens sjukhus, med sin egna lilla twist. Är också väldigt glad över att jag inte heller stötte på några tekniska problem under mina 20 timmar som jag har spelet.

För mig så är Two Point Hospital det jag hoppades att det skulle vara, och mer. Jag var lite orolig att själva gameplayet skulle vara lite tunt, men blev glatt överraskad att så inte var fallet. Att man har kontroll över så många delar av sjukhuset, utan att det känns som man måste ta hand om allt är verkligen uppfriskande. Men det som säljer detta spel är helt klart humorn, att det inte tar sig själv på så stort allvar. Man ser självklart vart spelet har sina rötter; ni som har spelat Theme Hospital kommer med glädje känna er hemma. Ni andra får helt enkelt slänga på er den vita rocken och göra er bekanta med alla de excentriska figurerna i spelet. Tro mig, det är det värt.

När jag läste om vilka som ingick i teamet bakom Two Point Hospital, så kunde jag inte göra något annat än att bli väldigt hoppfull. Inte nog med att de lovande en spirituell uppföljare till Theme Hospital, så har folket på Two Point jobbat med många av mina favoritspel från min ungdom (Black & White, Populous och Startopia för att nämna några). Att säga att mina förväntningar är höga skulle vara en underdrift när jag axlade manteln som sjukhuschef! Two Point Hospital är, som nämnt tidigare, en spirituell uppföljare till Theme Hospital, utvecklat av Bullfrog 1997. Spelet går ut på…

Review Overview

Betyg

90

About Henrik Grönberg

Henrik Grönberg
Entusiastisk gamer och e-sportälskare som spelar allt från snabba FPS- till tidskrävande, turbaserade strategi-spel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com