Training Day

När Training Day kom ut 2001 var satte den David Ayer på kartan redan från första början han hade bara hunnit skriva ett manus innan (U-571) men 33 år gammal var han nu en person att hålla koll på. Filmens täta atmosfär och verklighets känsla var mycket på grund av att Ayer hade levt i South Central i Los Angeles i flera år under sin ungdom och hade god kännedom om staden mindre trevliga element.

Training Day är som namnet antyder. Det är Jake Hoyts första dag på sitt nya jobb på narkotikaroteln och han skall åka tillsammans med detektiv Alonzon Harris som skall utvärdera om han är lämplig att bli flyttad hit. Harris är en hårdför person som hela tiden balanserar på gränsen till det olagliga. Han syn är att låt de små fiskarna leva för att komma åt de större. Han drar sig inte för att stjäla både pengar och narkotika för att, som han uttrycker det, ha fikapengar. Hoyt är mer plikttrogen och ser det som sin plikt att agera inom lagen och representera det goda i samhället. Men hans syn kommer snart att krocka med Harris allteftersom dagen flyter på.

Training Day var Ayer andra manus att bli filmatiserat och regissören Antoine Fuqua tredje film och hans första stor succé. Fuqua kom från musikvideoindustrin som många regissörer under 90-talet och gjorde sin första film med The Replacement Killers 1998. Det var både relativt unga person runt 30-35 år och hungriga på att få göra film något som märks tydligt. För Training Day har den där nerven som en film där man inte riktigt vet vad som skall hända härnäst har. Ayers manus känns hela tiden som att de kan ta vägen var som helst och Fuqua utnyttjar många knep från musikindustrin för att skapa en känsla av obehag för publiken. När Hoyt rökt PCP så förändras hela färgskalan och bilden blir suddig. Vi vet riktigt hur mycket han är i sina sinnes fulla bruk och förstår att Harris spelar ett spel där varken Hoyt eller vi ännu riktigt förstår konsekvenserna.

Det finns en känsla av att vara på gatan genom hela filmen, att vi är där med huvudpersonerna och rör oss igenom de fattiga områden utsatta för brottslighet och narkotika. Där man inte alltid kan spela efter boken om man vill lösa brott. Det är också Training Days stora fördel, känslan av närhet och råhet. Sedan spelade man in filmen på plats också vilket ytterligare förstärker filmen. Tyvärr finns det saker som inte är lika bra. Som filmens upplösning. Den sista halvtimmen när det är dags att knyta ihop påsen är onödigt krystad och det känns inte som att den flera upp till det som resten av filmen har levererat. Som att rättvisa måste skipas i slutet. Och sista scenen med Harris känns riktigt onödig.

Som tur var så leverera både Denzel Washington som Harris och Ethan Hawke som Hoyt riktigt bra. Washington vann en Oscar och Hawke vart nominerad för en och båda förtjänar det. Deras samspel på duken fungerar riktigt bra och lyfter stora delar av filmen. En intressant detalj är att filmen är full av rapparen och R&B stjärnor. Macy Gray, Dr Dre, Snoop Dogg och Guru syns alla i små roller.

Det var trevligt att se om Training Day så här 17 år efter filmen kom ut. Den var precis lika bra som jag minns den och är en film som håller fortfarande efter alla år. Kanske Denzel Washingtons bästa film vilket säger en hel del.

När Training Day kom ut 2001 var satte den David Ayer på kartan redan från första början han hade bara hunnit skriva ett manus innan (U-571) men 33 år gammal var han nu en person att hålla koll på. Filmens täta atmosfär och verklighets känsla var mycket på grund av att Ayer hade levt i South Central i Los Angeles i flera år under sin ungdom och hade god kännedom om staden mindre trevliga element. Training Day är som namnet antyder. Det är Jake Hoyts första dag på sitt nya jobb på narkotikaroteln och han skall åka tillsammans med detektiv…

Review Overview

Betyg

80

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com