Trailers är inte för dig. Och det är okej.

Nu har biograferna så smått öppnat igen och med nya filmer kommer och trailers för kommande filmer. Och vi kommer att klaga på att dessa visar för mycket och att bolagen förstör upplevelsen av film. Fast egentligen är det precis tvärtom. Och det är helt okej.

En sak som har debatterats bland filmälskare så länge jag kan minnas är trailers och om de visar för mycket. Många filmentusiaster klagar på att bolagen släpper trailers som visar alldeles för mycket av filmen och på så sätt förstör upplevelsen av filmen. Och att bolagen borde lära sig någon gång och sätta mer kompentent folk på att klippa ihop trailers. Men faktum är att bolagen vet exakt vad de gör och det är vad som drar folk till bio.

Du är inte ensam om att tycka detta. När trailern för Jurassic World hade premiär klagade filmens regissör, Colin Trevorrow, att han tyckte att trailern visade alldeles för mycket. Han höll inte med bolagets pr-folk i vad som borde och inte borde ha visats i trailern. Samma sak klagade Alan Taylor på om Terminator Genisys. Samtidigt ser vi samma sak om och om igen i trailers, de visar i vårt tyckte alldeles för mycket av trailern. Men går vi tillbaka i tiden ser vi samma sak då. När den gyllene eran för studiosystemet var under 50-talet var det inte ovanligt att en trailer visade större delen av filmen.

Under 60- och framförallt 70-talet ändrades detta då regissörerna fick större makt och då också valde mer kreativa sätt att visa sin på. Men när Hollywood blev bolagiserat på 80-talet började samma trend med att visa för mycket igen. Så varför sker detta?

Det handlar om reklam. En trailer är 2,5 minut reklam för en film. Den stora merparten som kommer att se denna vill veta vad de får. De vill se produkten innan de köper den. De vill gå in med tryggheten av att de vet vad som kommer. Inte gå ut med en känsla av att man har lagt 150 kronor på något helt annat än vad som först trodde. Det är därför trailers visar så mycket och det är därför de fungerar. Vi kanske inte gillar det men bolagen vet vad som driver folk till salongen. Låt oss ta ett exempel.

En trailer för Star Wars Rouge One kan måla med en ganska bred pensel och fortfarande vara säker på att folk kommer och ser den. Ändå valde Disney att lägga med Darth Vader i trailern. Varför? För att tala om folk att han är med. Som filmälskare hade vi blivit glada över denna överraskning. ”Helt galet Darth Vader dyker upp!” Men för mamman och pappan som skall gå med sina barn. De vill se att Darth Vader är med. Så barnen blir nöjda och biosbesöket blir en succé. För bolagen är det win-win att ha med honom.

Med informationen ovan är det lätt att se varför trailers idag visar så mycket. Idag är mellansegmentet av film i stort sett borta. Förutom några mindre bolag som producerar filmer för 30–50 miljoner dollar är det storbudget som gäller för bolagen. Kända titlar och mycket pengar. Då gäller det att filmen säljer. Och för att försäkra sig som detta väljer bolagen att göra trailers som nedan som avslöjar filmen stora hemlighet. För att försäkra sig att pengarna tas igen. Därför får vi trailers som den nedan.  

Även om en trailer sällan kan maskera en riktigt dålig produkt.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.