Total War: Warhammer

total-war-warhammer-04Total War-serien har haft sina problem de senaste åren. Creative Assembly har inte lyckats hitta rätt mix och spelet har haft problem med buggar, korad AI och lanseringsproblem. Förra året gjorde man ett steg i rätt riktning med Attila. Nu har tar man ut svängar med Warhammer, ett drag som visar sig vara mycket lyckat.

För er som inte känner till det är Warhammer en fantasyvärld skapad av Games Workshop. I över tjugo år har det funnits figurspel, brädspel och rollspel i denna värld. Det har funnits flera datorspel tidigare, bland annat fanns det ett MMO för cirka 8 år sedan. Detta är den första delen i en planerad trilogi som Creative Assembly har planerat i Warhammervärlden. Eftersom detta rör sig om High Fantasy så är det mycket som skiljer sig mot tidigare spel och det tar lite tid för även en gammal Total War räv som mig att vänja mig. Här finns stora monster som går runt på slagfälten, flygande enheter och mäktiga magiker som slänger kraftfulla besvärjelser. Det hela kan snabbt bli kaotiskt om man inte är uppmärksam och med så många nya enheter tar det tid innan man lärt sig vad alla gör.total-war-warhammer-03

Varje ras som går att spela är också unik och har ett helt eget sätt att spela. Undead rekryterar trupper genom att låta de dödade soldaterna resa sig igen och slåss, deras trupper har ingen moral utan går istället sönder och faller ihop. De har inte heller några avståndsvapen. Dvärgarna å andra sidan är långsamma, har inget kavalleri, har dyra trupper, men tål väldigt mycket stryk och är betydligt bättre än de flesta andra rasers enheter. Orcerna har gott billiga enheter och kan slänga stora mängder soldater in i varje strid. Och så vidare. Varje ras är unik och det gäller att hitta rätt sätt att spela dem på för att lyckas. Samma sak med kampanjen. Varje ras har unika byggnader och mål. Här kan det finnas ett problem för saker och ting är inte alltid glasklara och din rådgivare som du har är inte alltid så hjälpsam som man hade önskat.total-war-warhammer-02

Men det är som vanligt på slagfältet som Total War imponerar, man har optimerar motorn från förra spelet och det hela flyter på riktigt bra. Det är maffigt att se de stora arméerna av de olika raserna drabba samman på slagfältet. Eftersom varje ras har sina egna styrkor blir det hellre aldrig långtråkigt att slåss, du lär dig alltid något nytt och det tar ett bra tag innan man lärt sig bemästra Total War: Warhammer.

Detta är ett stort steg framåt för en spelserie som helt klart har gått i stå de sista åren. Att sätta det hela i en fantasymiljö med varierande raser har gett Total War nytt blod och visat att serien även 2016 kan vara något att räkna med. Det skall bli intressant att se hur Creative Assembly tar detta vidare.

Total War-serien har haft sina problem de senaste åren. Creative Assembly har inte lyckats hitta rätt mix och spelet har haft problem med buggar, korad AI och lanseringsproblem. Förra året gjorde man ett steg i rätt riktning med Attila. Nu har tar man ut svängar med Warhammer, ett drag som visar sig vara mycket lyckat. För er som inte känner till det är Warhammer en fantasyvärld skapad av Games Workshop. I över tjugo år har det funnits figurspel, brädspel och rollspel i denna värld. Det har funnits flera datorspel tidigare, bland annat fanns det ett MMO för cirka 8 år…

Review Overview

Betyg

80

About Pär Wirdfors

Skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com