Total War: Warhammer 2 – The Warden and The Paunch

Creative Assembly jobbar på med Warhammer 3 men än så länge har vi inte hört så mycket. Däremot fortsätter de släppa nya kampanjer till Warhammer 2 och bygger ut spelet på ett imponerande sätt. Nedladdningsbart material har alltid varit ett stort diskussionsämne de sista 15 år sedan det blev mer tillgänglig för företagen att göra det. CA har ändå skapat en bra balans. Inget DLC är ett måste att köpa men om du gillar den rasen kan det vara intressant med ett köp. Så även med den senaste, The Warden and The Paunch.

Samtidigt som denna kom ut valde CA att uppdatera orcerna. De var en ras som fanns i Warhammer 1 och har inte sett någon riktigt bra uppdatering på flera år. Snarare så att de har varit den kanske sämsta och tråkigaste rasen i Mortal Empires kampanjen. Men nu fick de ett rejält lyft. WAAAGH! Orcernas unika mekanik är nu helt omgjord. Den byggs upp under rundorna för att när den når max kunna aktiveras och skapa en armé till. Orcerna har numera också scrap, allt skrot de samlar på sig under striderna. Dessa kan användas för att förbättra enheter och uppgradera dem. Alla ledare har också blivit omarbetade och varje fraktion har fått en ny startplats på kartan.

Vilket leder oss till Goblin King Grom the Paunch en av de två nya ledarna. En lite goblin som efter att ha ätit rått trollkött har växt i storlek. Grom är det enda grönskinn som invaderat Ulthuan High Elfes hem och när kampanjen börjar så har han planer på att göra det igen. Du börjar nere i den södra sidan av kartan och får jobba dig uppåt för att till slut komma fram till Ulthuan och möta Prince Eltharion the Grim. Groms unika förmåga är en kittel som han lagar mat i. Genom att kombinera olika ingredienser kan du ge både Grom och dina trupper olika förmågor. Genom att använda dem rätt kan du skapa riktigt svårstoppade arméer. Varje ingrediens kräver att du utför något specifik på kartan eller i strid och försöka hitta alla ingredienser är en utmaning i sig självt. Du behöver hitta 12 av dessa innan du kan starta slutstriden i spelet.

På andra sidan har du Prince Eltharion the Grim, the High Elf Warden of Yvresse. Här är inte ditt jobb att erövra en massa land (även om du kan göra det) utan att förbereda försvaret av Yvresse genom att förbättra staden och bygga ut den. Till din hjälp har du Athel Tamarha, Eltharion fängelse under jorden. Genom att skada en lord kan du fånga denne och sätta i ditt fängelse. Där kan du antingen övertala honom att stå på din sida eller förhöra honom och på så sätt få en del av fördelarna som den rasen har. En intressant mekanik som var kul att testa.

Så hur är kampanjerna? Jodå det var roliga att spela. Båda var unika och CA har gjort ett bra jobb att lägga in saker i ett sandboxspel som gör att de känns unika jämfört med de andra kampanjerna som finns i spelet. Är det värt pengarna? Bra fråga, Warhammer 2 har inte haft greenskins innan så vill du spela dem i kampanjen kan det vara värt. Och om det jag skrivit ovan intresserar dig kan det nog vara värt att kika lite närmare på.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.