Total War: Three Kingdoms

Total War är tillbaka och den här gången är det Kina år 190 AD som utgörs skådeplatsen. Han dynastin faller sönder och mer eller mindre alla med någon form av position försöker ta makten.

Grundupplägget är samma som alltid i Total War, alltså turbaserad strategi fast med striderna i realtid, men här finns även en del nytt! Även erfarna Total War spelare kan behöva lite vägledning i Three Kingoms, som tur är finns det gott om denna vara. En hel hög med tutorial videos finns tillgängliga i Total War Academy och ett finurligt hjälp overlay som du enkelt aktiverar genom att trycka F1. Med overlayet aktiverat får du betydligt mer information om det du håller musen över, overlayet funkar prima och är snabbt och enkelt.

Spelar du kampanjen får du välja en av 12 karaktärer/faktioner att spela som. Precis som i tidigare spel har alla lite olika utgångslägen och unika enheter och byggnader, även svårighetsgraden vid start varierar utifrån ditt val. Målet är förhållandevis enkelt, bli kejsare över kina. Men resan dit är något mer invecklad, för att kunna utropa dig själv som kejsare krävs nog mycket inflytande, hur du tjänar ihop inflytandet beror på vilken faktion du spelar som. När någon väl samlat på sig nog mycket inflytande och utropar sig själv som kejsare kommer de två näst mäktigaste faktionerna också att utropa en egen kejsarkandidat. Och voilá, nu har du tre kungadömen som alla slås om makten och spelets titel gör rätt för sig. Du får även välja om du vill spela kampanjen i Romance eller Records läge vilket alltså är något nytt för Total War serien. Romance erbjuder en något mer fiktiv upplevelse under striderna där dina generaler är mer hjälteaktiga med speciella förmågor och mer liv. Records erbjuder en mer historiskt korrekt upplevelse där alla, både soldater och generaler, kan gå ett lika abrupt slut till mötes i ett pilregn. Här spelar även utmattning betydligt större roll än i romance.

Kartan är med än stor nog! Det tar tid att flytta en armé från ena sidan till andra!

Under min genomspelning har jag spelat i Romance för att få prova detta nya läge. Jag tycker att romance läget funkar bra och balansen känns välavvägd. Dina generalers olika specialförmågor ger dig lite nya sätt att tackla motståndet på utan att de är helt övermäktiga. Det finns även möjlighet att duellera en mot en med fiendens generaler, någon av sidorna bjuder in till duell och accepterar motståndaren är det showtime. Under duellerna ingriper inte dina övriga enheter, målet är förstås att döda eller skada fienden. Går det dåligt finns möjlighet att fly från duellen men då retirerar din general helt från striden och påverkar enheterna under den generalen negativt. Det går även att ingripa men då skadas hela arméns moral.

Så här ser karaktärsfliken för en av generalerna ut, färdigheter, vapen och övrig utrustning är upp till dig att välja

Oavsett om du väljer romance eller records så är det en del skillnader mot tidigare spel gällande generaler och arméerna. Till att börja med så är arméerna uppbyggda av upp till tre generaler, varje general kan vardera ha sex enheter under sig. Taket per arme är alltså 18 soldatenheter plus 3 generaler (med eller utan livvakt beroende på om du spelar records eller romance) När du väljer att rekrytera eller tillsätta en general i Three Kingdoms spelar valet av vilken karaktär du väljer till vilken armé större roll än tidigare. Karaktärerna är indelade i fem huvudkategorier som alla har olika inriktningar och specialiteter. Vilka enheter som kan rekryteras kan också påverkas av valet av general. Allt eftersom dina generaler vinner (förhoppningsvis) strider samlare det på sig erfarenhet vilket ger tillgång till nya förmågor och attribut och ibland även nya enheter. Relationer karaktärer emellan påverkar även generalerna, lyckas du samla tre generaler med lika åsikter i samma armé kommer dessa bygga starkare band sinsemellan och ge positiva effekter. Väljer du generaler som är oense bildas fort rivalitet mellan dem vilket kan leda till avhopp eller till och med uppror.

Två generaler gör upp i duell på slagfältet.

AI:n känns mer slipad än tidigare och bjuder på bättre motstånd. Att på förhand avgöra hur en strid ska gå är inte alls lika enkelt som tidigare. Små misstag kan komma att kosta dig dyrt och att finta AI:n med gamla enkla knep är inte alls så lätt. Ljudet och grafiken under striderna är som vanligt bra, att zooma in för att se en skur av pilar träffa en fiendeenhet eller höja volmen och lyssna på när ditt kavalleri brakar in i flanken på en fiendeenhet är riktigt roligt. Att välja väg är dock något som AI:n fortfarande inte riktigt alltid lyckas med, särskilt i städerna. Mer än en gång har jag gett en förflyttnings order till en enhet och sedan snabbt skiftat fokus för att en stund senare inse att enheten som skulle förflytta sig tagit en helt annan konstig väg. Men striderna är riktigt roliga och många gånger utmanande, varje gång de vankas slag mellan två arméer med någorlunda lika stor styrka gnider jag händerna och ler.

Numerärt underläge, bara att försöka hålla höjden och regna pilar på fienden när det tar sig upp.

Det finns även en del nytt utanför själva slagfälten. Uppdelningen av kartan är lik från tidigare Total War spel där en provins består av en stad och en eller flera byar. Precis som tidigare gäller det att försöka hitta en balans mellan mat, pengar, soldater och befolkningens välbefinnande. Forskning mot nya teknologier som ger tillgång till nya trupper, byggnader och andra fördelar är lite annorlunda. Du får nu välja en ny teknologi var 5e runda, valet görs ur ett väldigt estetiskt tilltalande träd där olika grenar leder till olika framsteg.

Riktigt tjusigt träd där man väljer reformer!

Nytt i Three Kingdoms är att även befolkningsmängden är en faktor, mycket befolkning innebär snabbare påfyllning av soldater till armén men även större missnöje om det blir allt för tätt mellan invånarna. Politiken är tillbaka och den här gången med besked. Du kan nu snickra till väldigt komplexa överenskommelser som kan innefatta allt från giftermål, pengar, allianser, utrustning och massa annat. Vid förhandlingarna med andra nationer finns nu en räknare som visar hur mycket varje erbjudande är värt/kostar, först när sifforna visar grönt eller noll kan du räkna med att få igenom ditt förslag. Vill du undvika att grotta ner dig allt för mycket i förhandlingarna finns en ”quick deal” knapp. Känslan av ett Kina i kaos efter dynastins fall förstärks av alla händelsemeddelanden som ploppar upp varje gång de åter är din tur. Det blir något kaosartat ibland med alla krigs och fredsförklaringar, byten av ledare, och olika avtal om allianser. Många gånger tycker jag det är svårt att hålla isär vem som är vem och särskilt vilka som ogillar varandra. Under min första spelsession ger jag nästan upp på politiken och avböjer i det närmaste alla erbjudanden jag får vilket straffar sig en del i slutet. Men med annan inställning under andra genomspelningen går det bättre och det klarnar upp någorlunda.¨

Översikt över ditt egna hov, ett evigt pussel att försöka ha alla någorlunda nöjda!

Utseendemässigt känns kartan betydligt mer färgglad (i romance läget) och varierande än i tidigare Total War spel. Slagfälten är lika stora som förr och terrängen varierar med årstiderna och platsen för striden. Spelet flyter på bra och laddningstiderna känns rimliga.

Sammanfattningsvis så har jag riktigt roligt med Total War: Three Kingdoms. Det är en hel del nytt som gör att även jag som Total War veteran har en del att lära men det känns inte övermäktigt eller hopplöst. Gillar man spelserien Total War tycker jag definitivt man ska köpa Three Kingdoms. Har man inte spelat Total War tidigare men är nyfiken på spelserien så tycker jag fortfarande man ska köpa Three Kingdoms, även om det är mer komplext än tidigare spel i serien finns här väldigt bra vägledning och hjälp för nybörjaren.

Total War är tillbaka och den här gången är det Kina år 190 AD som utgörs skådeplatsen. Han dynastin faller sönder och mer eller mindre alla med någon form av position försöker ta makten. Grundupplägget är samma som alltid i Total War, alltså turbaserad strategi fast med striderna i realtid, men här finns även en del nytt! Även erfarna Total War spelare kan behöva lite vägledning i Three Kingoms, som tur är finns det gott om denna vara. En hel hög med tutorial videos finns tillgängliga i Total War Academy och ett finurligt hjälp overlay som du enkelt aktiverar genom…

Review Overview

Betyg

80

About Petter Nergård

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.