Tomb Raider

Lara Croft har fått nya kläder, och en föryngring. Trots att det inte ens är 20 år sedan Lara Croft först drog sina dubbla puffror. I speltermer är det dock mer än en livstid, så föryngringen och den nya inriktningen var väntad.

Tomb Raider 01

Actionarkeologen är bara i början av sin karriär ombord på ett fraktskepp på väg mot en mystisk ögrupp i Stilla havet. Båten kör in i en storm så Lara och hennes väldigt stereotypa medpassagerare kastas ombord på en ö. Det visar sig snabbt att ön är bebodd och att något mystiskt vilar över dess mörka djungel.

Tanken att starta från början är god. Lara Croft hade nästan blivit en parodi på sig själv och på 2010-talet har hennes äventyr överglänsts av Uncharted flera gånger om. Naughty Dogs fokus på berättande, fartfylld action och vackra miljöer har gjort att de Tomb Raider-spel som dykt upp känts stela och omoderna.

Spelet är lika mycket inspirerat av filmer som Eden Lake eller Wicker Man som Indiana Jones. Här är det en vettskrämd ung kvinna som kastas in i en situation hon absolut inte har någon kontroll över. “En överlevare föds…” är spelets tagline och det är precis vad vi får se. Lara lär sig att hantera båge, dödar både sitt första djur och människa (dock i försvar). Hennes naivitet nöts bort och hennes skinn härdas bokstavligen av ärr och smuts. Jag har inte sett en huvudkaraktär misshandlad så obehagligt mycket av både människa och natur sedan John McClane i Nakatomi Plaza.

Tomb Raider 05

Det finns en klar diskrepans mellan hur Lara beter sig när jag styr henne, och hur hon är i filmsekvenserna mellan äventyrandet. Den sköra flickan som gråter, snyftar och stönar sig igenom alla mellansekvenser blir en mordiskt iskall massmördare när jag får kontrollera henne. Jag har egentligen inga problem med hennes förmågor, Croft har alltid skjutit först och frågat senare, men det blir udda när jag plötsligt ska känna sympati med denna semininja.

Jag har egentligen inte heller något emot själva historien. Den är både välberättad och gripande. Problemet är att de två elementen inte riktigt matchar varandra. Det gör att det känns som att jag spelar en person, och ser en helt annan. Precis som i Far Cry 3 blir alla miniuppdrag lite mindre lockande av att huvudstoryn känns betydligt viktigare att ta sig igenom. Varför spendera tid med att leta GPS-sökare när mina vänner är på väg mot en säker död?

Spelet påminner mycket om både Uncharted och Far Cry 3, men det har även tydliga rötter i den egna spelserien. Klättrandet och pusslen har både förstorats och förbättrats. Precis som i Batman: Arkham Asylum lockar ön till omspel genom att platser blir tillgängliga när Laras utrustning uppgraderas. Jag gillar att pusslen är rätt rejält grundade i “verklighet”. Det är inte längre puttande av enorma perfekt kubiska stenblock som gäller. Pusslen är också lite mer logiska än tidigare, för den som inte vill klura finns också möjligheten att använda sig av Laras “instinkter” för att få ledtrådar om hur pusslen är upplagda.

Tomb Raider 02

Spelets strider känns förvånansvärt bra. När spelserien tidigare mest handlat om förflyttning och att avlossa ohemult mycket patroner in i lede fi, finns här möjlighet att göra taktiska val. Med den tysta pilbågen kan flera vakter i taget försättas ur stridbart skick utan att omgivningen märker något. Fienderna är ibland lite väl korkad efter att de attackerats, något som görs extra uppenbart då röstskådespelet och modellerna är väldigt väl utförda. När de väl fått korn på Lara blir de dessutom mer utmanande att besegra. Övriga vapen känns också stadiga och spelets pistol är en av de bäst balanserade på mycket länge. Att ett huvudskott oavsett vapen alltid besegrar fienden är också tumme upp.

Lara jagar som vanligt skatter när hon inte klättrar i berg eller slåss med öns ondskefulla invånare. Det finns förvånansvärt mycket saker att samla på, GPS-koordinater, olika historiska artefakter, dagböcker från flera olika tidsåldrar, statyer som ska tändas, gravar som ska plundras och så vidare. Det är roligt men kräver ett samlarsug från spelaren som jag inte riktigt besitter. Det går att återvända till ön efter att spelet avklarats för att hitta allt gömt.

Spelet tar inte lång tid att spela igenom och utan att ha ansträngt mig jättemycket för att hitta dolda grottor eller uppgradera mina vapen så har jag enligt mätaren klarat 73% av spelet på dryga 15 timmar. Det finns även ett helt okej flerspelarläge som inte bjuder några större överraskningar. Över standard för spel som egentligen är gjorda för en spelare men inget i närheten av de riktiga flerspelar-jättarna.

Tomb Raider 03

Jag gillar Tomb Raiders nya kläder. Det känns visserligen ingenstans nytt, annat än för spelserien självt, men det är en bra mix med högt tempo, starka mellansekvenser och roliga strider. Att jag inte en enda gång kände att Laras kropp hamnade i fokus kanske handlar om att jag blivit avtrubbad eller gammal. Men jag väljer att se det som att TV-spelsbranschen vuxit upp lite grann. Vi får se vad som händer i uppföljaren.

 

Lara Croft har fått nya kläder, och en föryngring. Trots att det inte ens är 20 år sedan Lara Croft först drog sina dubbla puffror. I speltermer är det dock mer än en livstid, så föryngringen och den nya inriktningen var väntad. Actionarkeologen är bara i början av sin karriär ombord på ett fraktskepp på väg mot en mystisk ögrupp i Stilla havet. Båten kör in i en storm så Lara och hennes väldigt stereotypa medpassagerare kastas ombord på en ö. Det visar sig snabbt att ön är bebodd och att något mystiskt vilar över dess mörka djungel. Tanken att starta…

Review Overview

Betyg

100

About Anton Bjurvald

Anton Bjurvald
Anton Bjurvald äter från alla filmtallrikar, även om han är mycket försiktig med svensk film och skräck. Båda ger mer obehag än glädje och får alltså förtäras i små doser. Han ger automatiskt två fenixar extra i betyg till filmer med mustascher, dinosaurer och/eller som uppfyller Bechdel-kraven. Vid sidan om filmintresset driver han två entusiastiska podcasts om serietidningar respektive NHL-hockey.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com