Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

Är du redo att ta nästa steg i din spelutveckling? För att kunna spela Rainbow Six Siege riktigt bra behöver du slänga ut dina gamla kunskaper om multiplayer och se det med nya ögon. Välkommen till multiplayer 2.0.

Först en kort historik. 2008 kom Rainbow Six: Vegas 2 ut, ett helt okej spel för sin tid, klassisk kampanj med några banor för multiplayer som vi är traditionellt vana vid att se FPS:er. Sedan hände inget och inget. Sedan kom en trailer för Tom Clancy’s Rainbow 6: Patriots som såg ut att vara exakt samma sak. När spelet lades ner 2014 så serien ut att hamna i vakuum. Men i december 2015 kom Tom Clancy’s Rainbow Six Siege ut. Och nu är vi här, tidigt 2017 och det är dags för Tom Clancy’s Rainbow Six Siege – Year 2.

Jag har spelat Tom Clancy’s Rainbow Six Siege – Year 2 gold edition. Jag har fått spelet, season 2 pass, lite extra krediter, lite extra procent bonus under varje match. Om du är intresserad av spelet efter denna recension skulle jag säga att det är värt pengar att köpa detta paket.

Så vad är då Tom Clancy’s Rainbow Six Siege och vad gör det så annorlunda mot andra liknande spel? Det första är att man här skrotat kampanjen helt och hållet. Istället har vi situations som är en slags förberedelse. Varje situation har tre stjärnor man kan få, dessa ger dig kredit (vi kommer till det senare) och är ett bra första steg att lära sig spelet. Sedan har vi Terrorist Hunt där du tillsammans med andra människor slåss mot datorkontrollerade motståndare. De ger dig ytterligare förberedelse och hjälper dig att tänka taktiskt. När du är redo är det dags för multiplayer, fem mot fem på tio olika banor. Det finns 30 olika roller du kan låsa upp. I början kommer du ha råda att låsa upp en tre fyra stycken men allteftersom du spelar låser du fler. Och lagom till att du har tillräckligt hög nivå att börja med ranked har du låst upp alla.

Men den stora skillnaden mot andra spel och varför detta är en ny utveckling i multiplayer är omgivningarna. Fully destructible har vi hör till leda. Det introducerades förra generationen och alla spel har det idag. Men till skillnad från hur DICE har hanterat det med Frostbite så väljer Ubisoft Montreal en helt annan väg. Dels kan du inte förstöra allt. Det finns väggar som är förstärkta som du inte kan penetrera, om du spelar försvar kan du förstärka en väg för ge din motståndare mindre möjligheter att ta sig in. Även väggar som går att förstöra är olika. Vissa blir det bara små hål som du kan kika igenom och skjuta igenom. Andra försvinner den yttre väggen men innerstrukturen finns kvar. Så du kan se igenom, skjuta men inte ta dig igenom. Andra väggar går att förstöra helt och hållet.

Det innebär att du har väldigt mycket taktiska värderingar att göra när du spelar. Då måste hela tiden hålla dessa olika faktorer i huvudet när du kryper runt på banorna och försöker hitta en fördel. För krypa runt är så du kommer att spela spelet. Det handlar om att hitta ett sätt att exponera din motståndare utan att exponera sig själv. Oftast slutar det med att du lutar dig försiktigt ut genom en dörr och tar ett skott än att rusa in i en strid. Kommunikation blir ännu viktigare och det finns inget ställe som man tror är säkert. Det är också skillnad mellan operators och det finns ingen balans i spelet. Välj ”fel” karaktär och du riskerar att bli bestraffad genom hela matchen för det. Du kan också välja varje operator en gång per match, så varje runda tvingas du göra nya val.

Det gör också att Rainbow Six Siege har en hög tröskel att ta sig in i spelet. Du kommer att spendera många matcher med noll kills tittandes när dina kamrater smyger runt innan du har lärt dig hur du skall spela. Det är frustrerande och jag tror att många spelare kan tröttna snabbt. Men för er som hänger kvar så får ni en väldigt kul och annorlunda upplevelse. Detta är inte ett spel alla andra och Ubisoft skall cred att man inte fick panik när man fick låga betyg utan höll kvar till sin idé.

Jag gillar Tom Clancy’s Rainbow Six Siege, det är inte som andra multiplayerspel, det är svårt, det är frusterande. Men belöning när man lärt sig spelet är värt möda. Jag hoppas att det är framtiden när gäller spel jag spelar för att gå tillbaka till traditionella fps känns trist nu.

Är du redo att ta nästa steg i din spelutveckling? För att kunna spela Rainbow Six Siege riktigt bra behöver du slänga ut dina gamla kunskaper om multiplayer och se det med nya ögon. Välkommen till multiplayer 2.0. Först en kort historik. 2008 kom Rainbow Six: Vegas 2 ut, ett helt okej spel för sin tid, klassisk kampanj med några banor för multiplayer som vi är traditionellt vana vid att se FPS:er. Sedan hände inget och inget. Sedan kom en trailer för Tom Clancy's Rainbow 6: Patriots som såg ut att vara exakt samma sak. När spelet lades ner 2014…

Review Overview

Betyg

80

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com