Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands

Ghost Recon är ett spel jag alltid kommer att ha bra minnen av. Jag lade ner fler timmar än jag vill erkänna under tidigt 2000-tal på Ghost Recon och expansionerna Desert Siege och Island Thunder. Sedan dess har jag alltid sett fram emot ett nytt spel i serien och så även när det tionde spelet Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands som nu i mars.

Spelet lyckades skapa lite kontrovers då den bolivianska regeringen skickade ett formellt klagomål till den franska regeringen över hur deras land framställdes i spelet. För i Ghost Recon Wildlands har en mexikansk kartell, Santa Blanca, tagit över hela landet och styr det från skuggorna. Det är ditt jobb som medlem av elitstyrkan Ghost Recon att infiltrera organisationen och ta ner den med alla medel tillåtna. Har ni spelat något spel ifrån Ubisoft de sista fem åren vet ni hur det fungerar. Det är en stor öppen värld med några huvuduppdrag och mängder med sidouppdrag. Genom att göra dem går du upp i level och blir sakta bättre och bättre.

En bra sak är dock att hela världen är upplåst från början och du kan fritt åka vad du vill och initiera vilket uppdrag som helst. Det är uppfriskande att se i ett spel som detta. Och kartan är stor, rejält stor. Den är köra vilse och inte ha någon aning hur man kommer tillbaka stor. Jag skulle säga lite för stor för sitt eget bästa. Många gånger kände jag, orkar jag verkligen detta. För även om världen är stor så är det samma problem som Ubisoft dragits med i flera år, uppdrag är samma sak om och om igen. Efter ett par timmar hade jag sett vad Ghost Recon kunde erbjuda och sedan var det bara att spela uppdrag om och om igen på olika platser och miljöer. Känns lite som en missad möjlighet.

Det har skrivits mycket om spelet och hur det fungerar bäst i co-op. Jag håller till viss del med. Jag la ner tio tillfemton timmar på single player och känner att den negativa kritiken som framkommit kan jag bitvis hålla med om. AI:n lämnar mycket att önska många stunder i spelet och Ubisoft har tagit en del genvägar som inte ser så snygga ut. Om du hoppar upp på en motorcykel och bränner över hela karten spawnar din kamrater precis bredvid dig när du stannar. Istället för att komma på egna cyklar eller liknande. Att synkronisera skott med dem fungerar bra men i övrigt är det mer frustration än effektiv stridsföring när man har med dem att göra. För att inte prata om när de skall köra bil. Samma sak med fienden, men det mest frustrerande är att Ubisoft i många uppdrag väljer att frångå logik. Som när fiender dyker upp på en kulle, problemet är bara att bakom kullen är ett stup. De dyker bara upp där för att uppdraget kräver det inte för att terrängen tillåter det. Det är slappt.

Gå över till co-op och det genast betydligt roligare. Inte för att spelet blir mer utmanande eller attfienden blir bättre men ett spel som Ghost Recon Wildlands vinner på att man är ett antal mänskliga spelare som kommunicerar vid röst med varandra och koordinerar sina attacker. Det uppstår små magiska stunder där det skriks på varandra, de bästa planer blir till grus och allting bryter ihop när det skjuts hejvilt överallt. Ni vet vad jag menar. Men det också vad som gör co-op så roligt. Jag har sällan haft en så munter stund som när en vän skulle smyga runt en bas, blev upptäckt började skjuta och sedan satt och skrek att han behövde hjälp ”inte går utan nu!”.

Ghost Recon Wildlands är ett spel som har potential. Riktigt stort potential. Men Ubisoft har valt att göra en klon av alla andra spelserier som de håller på med så det når inte hela vägen fram. Men kan man lyssna på kritiken och polera en eventuell uppföljare har man något bra här. Mitt tips, gå tillbaka till det första spelet och fundera på varför folk femton år senare fortfarande spelar det och gör moddar till det.

Ghost Recon är ett spel jag alltid kommer att ha bra minnen av. Jag lade ner fler timmar än jag vill erkänna under tidigt 2000-tal på Ghost Recon och expansionerna Desert Siege och Island Thunder. Sedan dess har jag alltid sett fram emot ett nytt spel i serien och så även när det tionde spelet Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands som nu i mars. Spelet lyckades skapa lite kontrovers då den bolivianska regeringen skickade ett formellt klagomål till den franska regeringen över hur deras land framställdes i spelet. För i Ghost Recon Wildlands har en mexikansk kartell, Santa Blanca, tagit…

Review Overview

Betyg

60

About Pär Wirdfors

Skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com