Titanfall

titanfall_02När Jason West och Vince Zampella lämnade Infinity Ward 2010 bildade de Respawn Entertainment, nu kommer deras första spel, Titanfall.

Med detta är cirkeln sluten. West och Zampella jobbade på 2015 Inc var lead designers på Medal of Honor: Allied Assault, publicerat av EA. Efter det bildade de Infinity Ward och kom att göra fyra framgångsrika Call of Duty-spel innan de fick lämna företaget. Nu är de tillbaka med Titanfall, EAs COD-dödare! Den som tror det kommer att bli redigt besviken dock.

Titanfall är nämligen inte ett spel som spelar som traditionella FPS:er, långt därifrån. Det första är att det bara är sex spelare per match och relativt små kartor. Det är trångt och intensivt redan från första början. Det andra är att du kommer snabbare runt kartorna om du springer på väggar, en skicklig spelare kan enkelt hoppa från vägg till vägg och snabbt navigera sig igenom kartorna. Spelet uppmanar spelarna att hela tiden hålla sig i rörelse. Sedan detta med titaner. Minst en gång varje runda får du tillgång till din titan. Denna best rör sig genom slagfältet och har förmågan att dela ut enorma mängder skada. Men man känner aldrig att det är hopplöst, dels finns det gott om skydd och en smart spelare kan snabbt hoppa mellan väggar för att landa på ryggen på en titan och ta ut honom.titanfall_03

Sedan har vi botarna. Många som inte spelat spelet har klagat på att mänskliga spelare har ersatts med botar. Det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Botarna i Titanfall påminner mer om det du finner i ett MOBA som League of Legends eller DotA 2 än Battlefield 2. De finns där för att tala om för andra spelare var det finns människor då de följer efter dem och de finns där för att även mindre skickliga spelare skall känna att de faktiskt kan tillföra något. Du får alltid poäng för att döda botar. Du får mer poäng om du dödar en mänsklig spelare men du bidrar ändå med lite genom att döda botar. Ett smart system för att få även spelare som inte är hardcore att känna att de kan bidra. Av samma anledning får alla spelare minst en gång varje runda en titanfall och möjligheten att gå runt i sin stora mech.titanfall_04

Så vad fungerar inte? Match-making är just nu instabilt, Respawn vet om detta och jobbar på en lösning. Det finns ingen balansering alls, du kan om du har otur hamna i en match där ena laget består av hög nivå-spelare och ditt lag ligger i snitt på nivå 5, inte så roligt. Ett större problem är kampanjen. Tanken är god, en kampanj i ett multiplayer-spel där varje match berättar nästa del i handlingen. Men det finns många problem. För det första är den riktigt uselt genomförd. Oavsett hur mycket du dominerar en match så kan den sluta med att du måste fly för att kampanjen säger så. Då en stor del av handlingen utspelar sig under en match, hinner jag inte hänga med i alla svängar när sex personer pepprar på mig från sina titaner. Efter tre timmar är kampanjen sedan slut, du har låst upp dina extra titaner och det finns ingen anledning att komma tillbaka, någonsin. Det är synd för här fanns potential för något riktigt bra men Respawn slarvar bort det.

Titanfall är inget som kommer att gå till historien som ett spel som förändrande genren för alltid i stil med Call of Duty: Modern Warfare, men det är trots sina brister ett bra och kul flerspelar-FPS som ger dig ett nytt och annorlunda sätt att spela.

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.