Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

I dessa tider är Oscarssnacket i full gång och de filmer som tros bli stora favorit brukar dyka upp på bio i januari och februari här i Sverige. I år är en av de hetaste kandidaterna Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (nedan Three Billboards).

Frustrerade över att polisen i den lilla sömniga småstaden inte har lyckats hitta den som mördade hennes dotter efter sex månader så köper Mildred Hayes reklamplats på tre stycken reklampelare utanför staden. På dessa skriver hon ett enkelt och tydligt budskap. ”Raped while dying”, ”And still no arrests?”, samt ”How come, Chief Willoughby?” Resten av staden är inte lika glada över Hayes tilltag men hon tänker inte vika sig. Stadens polismästare är också mindre glad men kan förstå hennes frustration även om han inte har några positiva nyheter att ge henne. Men detta sätter också igång en kedjereaktion som kommer att påverka väldigt många människor i staden.

Three Billboards är en mörk komedi och drama om att överkomma förlust. Och med mörk så menar jag verkligen mörk, svärtan rinner ner för bioduken och hotar nästan att begrava de som tittar. Humorn ger oss en andningspaus för annars hade vi inte orkat att sitta kvar. Här handlar det inte om att överkomma sin förlust och komma ut starkare på andra sidan. Detta handlar om när förlusten är så stor att den äter upp dig inifrån och du kan inte tänka på något annat. När överlevnad handlar om ren rå ilska som gör att du kommer upp på morgonen och går till jobbet. Mildred har ingen psykolog eller kurator som hjälper henne med hennes känslor, det har hon inte råd till, hon har bara sin ilska och frustration över situationen som äter upp henne.

Men samma sak är det för polischefen, han har sina egna problem men kan se saker och ting betydligt mer ifrån Mildreds sida än resten av staden. Han förstår var ilskan kommer ifrån även om han inte kan göra något åt dem. Och mellan dem står Jason Dixon som är polis mer av slump än att han är lämpad. Genom sina ogenomtänkta handlingar blir han en katalysator som ytterligare får handlingen att drivas framåt. Men han är också kanske den mest trasiga av personerna. En man som aldrig blev det han ville blev och bor kvar hemma hos sin rasistiska mamma som kontrollerar hans liv.

Regissören Martin McDonagh är mest känd för oss i Sverige för sin film In Bruges som han gjorde för tio år sedan. Men i London är han mer känd som manusförfattare för teatern och har haft flera stora uppsättningar i London. Detta är hans blott tredje film men han tar tjugo års kunskap från teatern och formar en svar pjäs som människor sorg och hur man går vidare i livet ifrån det mest fruktansvärda som kan hända, ens egna barns död. McDonagh väver historien med sin mörka och väldigt roliga humor vilket också gör att den får större kraft än om den varit bara ett svart drama.

Jag skulle vilja säga att hans styrka som regissör är just det, humorn som nästan blöder men samtidigt får oss att skratta trots att vi vet att det är misär vi ser. Till sin hjälp har han en ensemble som spelar skjortorna av varandra. Frances McDormand är en best i huvudrollen, som vanligt är hon en tour de forcé som bara kör över oss som tittare och lämna en skakandes i sätet. McDormands insats luktar Oscar lång väg. Samma sak med Sam Rockwell som Dixon. Han gör återigen ett porträtt av en trasig man och visar att det är i de mer dramatiska rollerna han hör hemma. Han kan balansera mellan tragedi och komik på ett ypperligt sätt och borde också vara en säker Oscars kandidat.

Det finns så mycket jag skulle vilja skriva om Three Billboards Outside Ebbing, Missouri men det är också en film som man skall uppleva inte läsa om. Men skall ni se en film i år på bio så se denna! Även om det är januari så törs jag lova att detta kommer vara topp tre bästa filmer i år för mig.

I dessa tider är Oscarssnacket i full gång och de filmer som tros bli stora favorit brukar dyka upp på bio i januari och februari här i Sverige. I år är en av de hetaste kandidaterna Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (nedan Three Billboards). Frustrerade över att polisen i den lilla sömniga småstaden inte har lyckats hitta den som mördade hennes dotter efter sex månader så köper Mildred Hayes reklamplats på tre stycken reklampelare utanför staden. På dessa skriver hon ett enkelt och tydligt budskap. ”Raped while dying", "And still no arrests?", samt "How come, Chief Willoughby?” Resten av staden…

Review Overview

Betyg

90

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com