The Tax Collector

Ibland faller en film i ens knä som man aldrig hört talas om. David Ayers The Tax Collector är ett exempel på en sådan film för min del. Då finns det två alternativ, du chansar och slår på filmen eller kollar upp den online för att veta vad du ger dig in på. Jag rullade tärningen och förlorade. Ingen skådespelarinsats kan rädda denna röriga berättelse.

Ni har sett det innan, de coola indrivarna som ska se till att den undre världens pengar hamnar i rätt händer. David (Bobby Soto) och Creeper (Shia LaBeouf) är indrivarna som alla i Los Angeles undre värld respekterar och är rädda för. De arbetar för den mystiska ”Wizard” som styr sin verksamhet från fängelset där han sitter inlåst. Efter en exposé av Davids kärleksfulla familjeliv och hans ”coola” kriminella liv med polaren Creeper presenteras vi för filmens vändning. En ny spelare är i stan och han har kommit för att ta över allt. Conejo, spelad av Jose Conejo Martin, är en komisk karikatyr av en typisk filmskurk. Hans drivkraft verkar helt enkelt vara att han är ond och gillar pengar.

Manuset är även skrivet av David Ayer och jag kan till en viss del förstå hans tanke. Känslan är att detta är andra sidan av myntet av hans polisfilm End of Watch från 2012. Skillnaden är att den filmen hade ett intressant grepp som kändes fräscht när den släpptes. Med The Tax Collector bevisar Ayer att det är svårt göra en film om kriminella som inte redan är gjord. Tillsammans med mediokra fotot av Salvatore Totino och den röriga klippningen av Geoffrey O’Brien har Ayer skapat en film som inte ens en hårt satsande Shia LaBeouf kan rädda.

Det som känns kriminellt i sammanhanget är att David Ayer inte tar till vara på den talang som han trots allt samlat. Hollywood får ofta kritik för ”white washing”, det vill säga att Hollywoodproduktioner saknar mångfald och föredrar vita skådespelare. Här har vi en produktion fylld av latinamerikanska skådespelare där det är teamet bakom kameran som stjälper de chanser filmen kunnat haft. Kemin mellan Soto och LaBeouf är icke-existerande men trots det har filmen emotionell slagkraft genom Davids familj som drabbas av hans livsval. Problemet är att manuset är så förutsägbart och produktionen så dåligt genomförd att de flesta troligtvis tappat intresset innan filmen kommit halvvägs. Då är filmen ändå bara en timme och trettiofem minuter lång…

Utgåvan:
Detta är en standardutgåva utan några krusiduller. Filmens transfer är klart godkänd det är dock märkligt att en så pass ny produktion nöjer sig med digitalt 5.1-ljud. Extramaterialet består av förlängda scener, montage och ett kort samtal.

Ibland faller en film i ens knä som man aldrig hört talas om. David Ayers The Tax Collector är ett exempel på en sådan film för min del. Då finns det två alternativ, du chansar och slår på filmen eller kollar upp den online för att veta vad du ger dig in på. Jag rullade tärningen och förlorade. Ingen skådespelarinsats kan rädda denna röriga berättelse. Ni har sett det innan, de coola indrivarna som ska se till att den undre världens pengar hamnar i rätt händer. David (Bobby Soto) och Creeper (Shia LaBeouf) är indrivarna som alla i Los Angeles…

Review Overview

Betyg

30

About Fredrik Malmquist

En glad planarkitekt från Ystad som numera bor i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma samt sönerna Vidar och Folke. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.