The Seagull

The Seagull är baserad på Anton Chekovs pjäs med samma namn skriven 1895. Den anses som en av de viktigaste Ryska pjäserna och har således redan filmatiserats flertalet gånger, senast 2014 i form av Christian Camaros film Days and Nights som förflyttar händelserna från 1800-talets Ryssland till New England 1980. Michael Mayers version spelades in 2015 men fick inte sin premiär förrän i April 2018 på Tribeca Film Festival med den första utgivningen på DVD I maj 2018, och nu har den då tillslut letat sig till Norden. Om jag får dra en vild gissning så skulle jag tro att det var Saoirse Ronans framgång i Lady Bird som ledde till att filmen tillslut räddades ur limbo till att få en begränsad release i hopp om att hennes namn ska kunna sälja några ex av filmen.

Michael Mayers version av filmen utspelar sig dock under samma tid och plats som pjäsen, Ryssland och slutet av 1800-talet. Varför han tvunget skulle ha det så är dock något jag inte förstår eftersom man utan problem hade kunnat sätta handlingen i vilket land som helst utan att det gjort någon skillnad på slutresultatet. Det spelar kanske inte så stor roll i slutändan men det är verkligen inget som känns ryskt med varken sceneriet eller någon av skådespelarna så det resulterar enbart i att man rycks lite ur illusionen varje gång någon nämner vart de befinner sig eller kallar varandra vid ryska namn.

 

Ja det kanske börjar bli dags att komma till handlingen nu då. Filmen innehåller väldigt många karaktärer och det kommer bli väldigt rörigt om jag ska räkna upp allt så det blir lite av en destillerad version av det hela jag kommer att presentera. I grund och botten så handlar filmen om fyra personer. Teaterdivan Irina (Anette benning), Irinas son Konstantin (Billy Howle), Irinas älskare Boris (Corey Stoll) och Konstantins Flickvän Nina (Saoirse Ronan). Både Konstantin och Boris är författare, med skillnaden att Boris är framgångsrik och berömd medans Konstantin fortfarande kämpar för att slå igenom. Irina och Nina har ungefär samma typ av förhållande gentemot varandra där Irina är framgångsrik och berömd så har Nina inte stått på scenen alls än men hon drömmer om att få göra det.  Handlingen kretsar till största delen kring svartsjukan mellan dessa karaktärer och den uppsjö med misslyckade kärleksaffärer som uppstår där alla är kära i någon som i sin tur är kär i någon annan. Detta blandas även en aning med en del försök till humor, en del mer lyckade än andra. Och vad jag antar är Chekovs kritik av teaterns läge under 1890-talet, denna del faller såklart fullständigt platt för dagens publik och borde definitivt ha skrivits om eller strukits. Ett annat problem med manuset är att det helt enkelt är för många karaktärer och händelser för att på ett tillfredställande sätt avhandla allt på ynka 95 minuter. Även om alla skådepelare är övertygande i sina roller så får vi inte tillräckligt med tid och inblick för att det dem går igenom ska ge någon form av reaktion hos oss som tittare och när eftertexterna rullar så infinner sig känslan av att vi bara har skrapat på ytan av något mycket större.

Rent tekniskt imponerar inte filmen heller med tråkigt foto bestående av till största delen halvdåligt komponerade närbilder. Musiken är också en historia för sig. För det mesta är den lågmäld med klassisk klang och akustiska instrument som passar stämningen bra men vid två tillfällen så läggs det till elektronisk musik som inte passar in alls med varken resten av musiken eller filmens placering i 1800-talet.

Jag vill ändå avsluta med att The Seagull inte är helt utan meriter, den kan vara värd att se en gång framförallt för skådespeleriet men helhetsintrycket blir en film som inte riktigt vet vad den vill och därför inte tar sig riktigt hela vägen på någon punkt.

Den Nordiska DVD:n är utgiven av Sony under deras Classics linje. Filmen levereras med ett Dolby Digital 5.1 ljudspår av helt okej kvalitet, filmen har inte någon vidare surroundnärvaro att tala om men dialogen är tydlig och lätt att följa även när det viskas (vilket det görs en hel del). Bildmässigt så är det godkänt men inte mycket mer. I närbilder ser det överlag bra ut men så fort vi får en scen men lite bredare perspektiv så lyser DVD formatets svagheter igenom väldigt tydligt i just den här filmen. Vi får även en ordentlig meny för scenval, något som egentligen borde vara självklart men så är tyvärr inte fallet på många Svenska DVD:er. Som extramaterial så finns en Q&A från Tribeca Film Festival med större delen av skådespelarna, Regissören och manusförfattaren och en intervju med regissören Michael Mayer och Anette Benning. Ingen av dessa är superintressanta men jag uppskattar ända att det finns något extramaterial med. Filmen finns än så länge inte utgiven på Blu-ray i något land.

 

The Seagull är baserad på Anton Chekovs pjäs med samma namn skriven 1895. Den anses som en av de viktigaste Ryska pjäserna och har således redan filmatiserats flertalet gånger, senast 2014 i form av Christian Camaros film Days and Nights som förflyttar händelserna från 1800-talets Ryssland till New England 1980. Michael Mayers version spelades in 2015 men fick inte sin premiär förrän i April 2018 på Tribeca Film Festival med den första utgivningen på DVD I maj 2018, och nu har den då tillslut letat sig till Norden. Om jag får dra en vild gissning så skulle jag tro att…

Review Overview

Betyg

50

About Alexander Alfonsson

Alexander Alfonsson
Född och uppvuxen i Norrtälje numera Värmlänning. Född nörd men fick en infall att bli Viltmästare som resulterade i gymnasiegång i Forshaga men slutade med fru och barn i Töcksfors. Inbiten filmsamlare och förhållandevis nybliven cineast under upplärning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com