The Protector

Jackie Chan var så missnöjd med sin regissör James Glickenhaus att jag inte recenserat en film utan två.

The Protector, Jackie Chan

Billy Wong (Jackie Chan) är en New York-polis med rötter i Hongkong vars partner blir dödad av några gangsters. Med sina hårdföra metoder har han ihjäl samtliga, och efter en utskällning av polischefen blir han tilldelad en ny partner. Redan på sitt första uppdrag tillsammans med Danny Garoni (Danny Aiello) förlorar de Laura Shapiro, en rik affärsmans dotter, till Hongkongs organiserade brottslighet. Wong och Garoni beger sig till den tätbefolkade regionen för att hämta hem Shapiro från den hänsynslösa Mr. Ko.

Chan erbjöd sig att ta över actionregin under produktionen men Glickenhaus vägrade. För att ändå någorlunda kunna stå för filmen, spelade han själv in ett helt gäng extra- och utbytesscener till Hongkong-premiären. Då denna utgåva även innehåller denna version (som tyvärr endast finns dubbad till kantonesiska), går jag igenom filmerna parallellt och kallar James Glickenhaus version GC och Jackie Chans JC.

The Protector, Jackie Chan, Danny Aiello

Den inledande New York-delen är väldigt lika i de båda klippningarna, och de är båda väldigt mycket James Glickenhaus, väldigt mycket The Exterminator. Två olika gäng avverkas under den första kvarten. Det första ser ut som Dr. Frank-N-Furter från The Rocky Horror Picture Show klonats och slagit ihop sig med tre dvärgar. Det andra gänget ser ut som de storväxta bögar som kallar sig björnar, och innehåller bland annat Mike Starr som ni känner igen som Frenchy i Goodfellas. När jag såg GC tänkte jag bara på hur Wong verkar vara skriven för Sylvester Stallone snarare än Jackie Chan. Wong skjuter inte bara ett skott i skurkarna, de går rejält sönder och flyger med kulorna över bardiskar och genom fönster. Allra mest fel blir det när han behöver en båt och utbrister ”give me the fucking keys”. JC är framför allt bättre när den tajtar till båtkraschen som var ett stort hånskratt i GC. JC lägger även in en liten insticksreplik från en polis, som räddar en lika pajig hyllning för Wongs insats.

Jackie Chan, The Protector

Så fort vi hamnar i Hongkong är det en helt annan film. Helt plötsligt är det en Jackie Chan-film, om än med en regissör som inte förstår hans typ av actionfilm. Tänk Robert Clouses Battle Creek Brawl. JC tajtar till de få fighterna och räddar Aiellos anseende genom att klippa bort hur denne tacksamt tar emot en prostituerad på ett spa. JC klipper även bort allt naket, vilket är helt rätt i denna scen men mer tveksamt senare när de kvinnliga anställda i Mr. Kos droglabb byts ut mot tråkigare kineser i munskydd.

Här kommer även Jackies egna scener in i JC. Nya asiatiska karaktärer introduceras, men framför allt ges mer bakgrundshistoria till de existerande. En komisk fight på ett gym kommer in precis när jag behöver skratta, något Chan förstår som få andra. Glickenhaus har absolut ingen aning, och det är nog därför han helt utelämnar humor i GC. Efter några imponerande stunts i hamnen i båda versionerna, där ett trampolinhopp sticker ut lite extra, byter JC bort en karaktärs blodiga död till en snällare variant. I samband med den lägger han in en schysst fight innehållandes Hongkong-klassikern isblock, utan Wong men med Shapiros livvakt Benny Garucci (härliga Bill Wallace från A Force of One). Wong får i JC istället desarmera en bomb i en ganska fånig scen som tillsammans med Garonis märkliga frånvarande, är till fördel för den mer sammanhållna GC.

Protector

Slutet av filmen bjuder på en mängd imponerande slagsmål och häftiga stunts. Tyvärr har JC klippt bort större delen av slutfighten högt upp i luften på en plattform vilket är väldigt synd. Hade det inte varit för det hade JC varit överlägsen medan jag nu måste rekommendera att du ser båda versionerna. JC är med som extramaterial och ser ut därefter, medan GC är restaurerad och ser suverän ut. Jackie spelade in sin engelska dialog i efterhand, men han får ändå inte till många meningar så det är tur att det finns text. The Protector är helt klart sevärd även om nästan allt Chan gjorde utan amerikansk inblandning under den här tiden är bättre.

About Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.