The Perks of Being a Wallflower

Om man litar till beskrivningen som finns på Urbandictionary.com så är en ”wallflower” en blyg ensamvarg som ingen riktigt känner men som troligtvis är väldigt intressant bara man lär känna dem. Filmens huvudperson Charlie är just en sådan.theperks1

Charlie (Logan Lerman från The Three Musketeers) skall börja sitt första år på high school, eftersom han haft psykiska problem det föregående året, oroar han sig kanske lite mer än vad som är normalt för en förstaårselev. Charlie inser att han ganska snart behöver skaffa sig några vänner om han skall klara av att hålla sina inre demoner borta. Lite oväntat (inte minst för Charlie) är det två sistaårselever, Patrick (Ezra Miller från Vi måste prata om Kevin) och Sam (Emma Watson från My Week with Marilyn), som blir hans räddning. Patrick och Sam som också är styvsyskon, tar emot Charlie med öppna och varma armar och låter honom bli en del av deras gemenskap. På sin första riktiga fest med gänget säger Charlie: ”-I didn’t think anyone noticed me.” och Patrick svarar, ”-Well we didn’t think there was anyone cool left to meet.” En härlig ordväxling som blir det riktiga startskottet på en vänskap som får Charlie att växa som människa och han börjar ta för sig i livet. Men i bakgrunden ligger ett obearbetat trauma från barndomen där och spökar. När sen tonårens sedvanliga kärleksbekymmer kommer i spel så börjar marken återigen svaja under Charlies fötter.

Det finns en uppriktighet och ärlighet i det välstrukturerade manuset som jag verkligen uppskattar, utan att det för den delen överraskar mig som något unikt. Det som gör att filmen står ut lite extra är dels rollbesättningen där framförallt Ezra Miller och Emma Watson känns som födda för sina roller, men även fotot, klippningen och musikvalen ger tillsammans filmen en stark helhetskänsla. Jag njuter mest av filmens första halva, där vi får se Charlie förvandlas från ingen till någon. Charlies förälskelse känns även övertygande och igenkänningsfaktorn är nog ganska stor för de flesta.perks4

Stephen Chboskys bok The Perks of Being a Wallflower kom ut 1999. Chbosky har även skrivit manuset och regisserat filmen, som har blivit en enorm indiehit. TPBW är Chboskys blott andra film som regissör, trots att han debuterade redan 1995 med den egenförfattade The Four Corners of Nowhere. Med universitetsstudier i manusförfattande kan man dock anta att fokus främst legat där, och under stora delar av 2000-talet har Chbosky skrivit för tv. Bland annat för den kortlivade, men omtyckta, serien Jericho. Filmen TPBW utspelar sig i och kring Chboskys hemstad Pittsburg, och även om han tillstår att hans high school-tid skiljer sig från Charlies, så är filmen och boken, enligt honom själv, till viss del självbiografisk. Jag har inte läst boken, som är skriven i brevform, men jag utgår från att några av filmens tunnare karaktärer, får mer plats där.

Det är något fantastiskt tacksamt med att förlägga en berättelse i den amerikanska high school-miljön. Amerikanarna är väldigt skickliga på att använda sig av den ikonografi som är känd världen över och vi behöver ingen ingående förklaring till de strukturer och grupperingar som återfinns där, vi vet vilka som är de populära eleverna och vilka som är outsiders. Utifrån dessa förutsättningar finns sen alla möjligheter att skapa en berättelse som både har hög igenkänningsfaktor samt inkludera några överraskningsmoment. Det finns en inbyggd spänning i det faktum att eleverna i high school så smått är på väg in i vuxenlivet och att många av de olika val de ställs inför, och saker de får uppleva i och kring skolan, kommer påverka resten av deras liv. En annan sak som gör high school-filmerna intressanta är att det faktiskt är en tid då kärlek och sex fortfarande är både nytt och spännande för de inblandade, vilket gör att gestaltningarna faktiskt kan ha sina berättarmässiga poänger, och inte handlar om att visa upp lite naken hud.Perks5

The Perks of Being a Wallflower är ett charmigt drama om ungdomar på väg in i vuxenlivet. Regissören och manusförfattaren Stephen Chboskys verk har alla möjligheter att bli en klassiker för dagens 90-talister. Själv blir jag mest påmind om hur gammal jag börjar bli.

 

About Erik Larsson

Hinner allt mer sällan hitta tid att se och skriva om film i den omfattning jag önskar, därför är jag numera ofta extremt selektiv i mina val av filmer, klämmer dock in en och annan mainstream-film för att inte helt tappa kontakten med vad som är aktuellt. Är en av grundarna till Filmfenix och driver även filmpoden Film(sökarna).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.