The Outer Worlds

The Outer Worlds

För drygt ett år sedan såg jag en trailer för ett kommande spel The Outer Worlds och fick riktigt sköna Fallout vibbar. Har verkligen sett fram mot detta men samtidigt försökt hålla mina förväntningar låga. För ett av mina absoluta favoritspel har varit just Fallout (3:an och New Vegas).

Jag har verkligen inte gillat de officiella uppföljarna Fallout 4 eller Fallout 76.
De blev bara sämre och sämre.

Innan jag fortsätter så måste jag bara nämna att Obsidian som gjort detta spel är samma studio som gjorde Fallout New Vegas. Så förhoppningarna kändes seriösa och jag kan inte låta bli att jämföra spelen i denna text.

Klassisk uppbyggnad av karaktär

Direkt när vi kommer in i spelet så hamnar vi i liknande genomgång som i Fallout spelen. Du får skapa och forma en karaktär. Välja lite karaktärsdrag och placera ut poäng för att öka olika egenskaper.

Sedan kastas vi direkt in i en story och jag kan inte känna annat än att detta är den riktiga uppföljaren till New Vegas. Sättet allt är uppbyggt på med uppdragen, dialogerna och valfriheten. Känslan i styrningen. Du har självklart en möjlighet att sakta ner tiden i strider och planera dina skott mer noggrant.

Dialogmöjligheter vi känner igen. Captain Filmfenix.se to the rescue

För dig som inte har någon erfarenhet av denna typ av spel så är det Action RPG spel där du spelar i förstapersons vy. Fallout hade apokalyptiskt tema medans The Outer Worlds är sci fi.

Förutom huvuduppdragen kan du välja att ta upp flera sidouppdrag. Du har i många fall själv möjlighet att avgöra hur du vill genomföra uppdraget. Du får dock vara försiktigt för helt plötsligt upptäckte jag att i en stad där jag tidigare hade vänner jagade de mig nu med vapen.

Senare i spelet inser jag att jag nog råkat skjuta fel person(er) för du kan skjuta vem som helst. Ingen är säker mot dig. Du kan helt välja hur du vill behandla andra och det påverkar såklart ditt rykte i dem kretsarna. Så var försiktig i eldstriderna.

Stjäla från andra kan också skada ditt rykte och skapa fiender.

Du och dina NPC-kompanjoner får hela tiden XP och vid varje level kan du placera ut nya poäng på olika egenskaper såsom vapen, dialog, hacking osv. Du får även en skill-poäng för att låsa upp en större bonus. Vapen & skydd kan bytas ut på både dig och dina NPC-kompanjoner. Du kan välja om du vill springa runt själv eller ha med dig upp till två kompanjoner. De var bra som lockbete 😉

Vapen och skydd hittar du under spelets gång och finns även att köpa i automater & affärer. Vapnen kan också uppgraderas med modifikationer i speciella arbetsbänkar.

De har infört ett system där du kan utveckla fobier mot att du får ett extra skill-poäng. T.ex. när jag var ute och klättrade i ett berg få fick jag valet att utveckla fobi mot höjder. Jag kunde alltså välja lite sämre generella stats nära höjder mot att få ett extra skill-point. Något jag ofta tog. För den generella sänkningen gjorde sällan någon direkt skillnad.

Vad sägs om fobi mot höjder i utbyte mot ett extra skill-poäng ? Ja tack!

Tekniskt är spelet något tungt även på min superdator och jag fick ställa ner inställningarna för att få ett bra flyt på min spelskärm. Så ta gärna en titt innan köp så du klarar att driva det.

Jag stötte inte på någon direkt bugg men de hade gärna fått se över hoppandet. Det är svårt att hoppa över saker som är självklara i andra spel. Räcken/lådor osv. Det hände ett par gånger när jag utforskade att jag hamnade i en bergsficka jag inte kunde hoppa ur. Hände också att jag hoppa upp på något ställe och fastnade då den hindrade en från att hoppa vidare. Du kan inte ens gå utan du hålls fast. Så antingen får man ladda tidigare sparfil eller försöka spränga sig loss.

I rymden finns det många magiska platser.

Spelet har många olika rymdmiljöer och det är stundtals riktigt magiskt och snyggt. Spelet är inte direkt linjärt men områdena är relativt små och inte så mycket att utforska runtom. Likt Mass Effect kan du istället åka mellan olika planeter och utforska andra områden. Jag hade dock önskat mer av både utforskande och sidouppdrag.

Ca 10 timmar tog det mig att spela igenom spelet och då tyckte jag att jag utforskat det mesta och kört de uppdrag jag hittat. Visst jag kanske hoppa igenom vissa dialoger lite snabbare än den lästes upp. Dock inget som handlar om timmar. Jag hade hoppats på minst det dubbla i längd.

Det kan eventuellt i framtiden vara intressant att spela igenom det igen för att se hur utfallet blitt med andra stora val som man kan göra. Just nu känner jag mig inte tillräckligt nyfiken för att lägga den tiden.

Jag körde på Normal och tycker ärligt att det var väldigt enkelt. Du har nästan alltid väldigt starka vapen och det är sällan några överdrivna mängder med fiender. Så för dig som är en van FPS spelare skulle jag rekommendera att spela på en högre nivå.

I mina ögon är detta den riktiga uppföljaren till Fallout: New Vegas. Den har mer eller mindre allt som vi saknat. Det är dock lite kort, små kartor, inte så mycket att utforska och när spelet är klart så känner jag mig lite kluven. Det är bra men jag blir inte golvad eller förälskad på det sättet som jag kanske förväntat mig. Jag hade det dock supertrevligt genom hela genomspelningen.

Betyget landar på 3.5 av 5.

Jag spelade på en PC (i9 9990k, GF 2080 Ti 11gb). Spelet finns även på Playstation och Xbox.
Skall komma även till switch i framtiden.

The Outer Worlds För drygt ett år sedan såg jag en trailer för ett kommande spel The Outer Worlds och fick riktigt sköna Fallout vibbar. Har verkligen sett fram mot detta men samtidigt försökt hålla mina förväntningar låga. För ett av mina absoluta favoritspel har varit just Fallout (3:an och New Vegas). Jag har verkligen inte gillat de officiella uppföljarna Fallout 4 eller Fallout 76. De blev bara sämre och sämre. Innan jag fortsätter så måste jag bara nämna att Obsidian som gjort detta spel är samma studio som gjorde Fallout New Vegas. Så förhoppningarna kändes seriösa och jag kan…

Review Overview

Betyg

75

About Rickard Eklund

The Cake is a Lie! But i ate it.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.