The Maltese Falcon (1941)

The Maltese Falcon (eller Riddarfalken från Malta som den hette när den hade biopremiär i Sverige) är inte den första film noir som gjordes men det kan mycket väl ha varit den film som lyfte fram genren och gav den popularitet.

Från början är det en novell som Dashiell Hammet skrev för magasinet Black Mask 1929, men den kom ut i bokform året efter. The Maltese Falcon handlar om privatdetektiven Sam Spade och dennes partner, Miles Archer. I början av boken får de i uppdrag av en kvinna, Miss Wonderly, att skugga en man vid namn Thursby. Han har tydligen rymt med hennes minderåriga syster och Wonderly hoppas att Spade kan finna systern innan föräldrarna kommer hem från en längre resa. Samma natt blir Spade väckt av att polisen ringer honom och meddelar att Archer har funnits skjuten i en gränd. Ett par timmar senare dyker polisen upp hos Spade. Thursby har blivit skjuten utanför sitt hotell och Spade är nu huvudmisstänkt för mordet. För att komplicera det hela ytterligare har Spade haft en affär med Archers fru. Han inser nu att hans enda chans att rentvå sig själv är att finna Wonderly och lista ut varför hon egentligen ville ha Thursby skuggad.

Det jag gillar med novellen är att det hela tiden händer saker, nya människor introduceras och inget är som det en gång verkade. Innan boken är slut har alla karaktärer på ett eller annat sätt lyckas göra någon form av dubbelspel mot varandra. Spade är en kallhamrad person som trots att han har en hederskodex och moral inte ser mellan fingrarna. Han är också en bitter, cynisk person som har sett mer än sin andel av den korrumperade, usla sidan av mänskligheten. Boken kom att nästa på egen hand definiera deckargenren, men framförallt tog hand den in i vardagen och placerade genren där folk kunde känna sig hemma. The Maltese Falcon var också en stor anledning till att folk som Raymond Chandler började skriva deckare.

Elva år efter att boken kom ut gav sig Warner, för tredje gången, på projektet med att filmatisera den (de två andra versionerna kommer jag ta upp i senare recensioner). Warner var på den tiden inte främmande för att återanvända material som de trodde fungerade. Men det var tur för oss, annars hade The Maltese Falcon blivit känd som bra bok, kass film. John Houston står för regin och vad han tar med sig är den svärta och cynism som präglar boken. Sam Spade är en person som först och främst ser om sig själv och ingen annan. Det är tydligt i både bok och film att han och Archer är kollegor och inte vänner. När Archer dör så försöker Spade ta reda på vem som är mördaren, inte för att han vill fånga personen som mördare hans kollega, utan för att det är vad man förväntas att göra.

Bogart spelar Spade till perfektion, de scener han har med Mary Astor är fantastiska. Båda två spelar otroligt bra och hans cyniska sätt att se på henne och hur hon hela tiden ljuger och försöker framstå som svag för att få hjälp är underbart att se. Astor vann en Oscar samma år för Den stora lögnen men hennes karriär kom senare att kantas av tragedier och hon kom att bli en skugga av den skådespelerska hon varit under 20- och 30-talet. Sedan får man inte glömma bort den nästan alltid fantastiske Peter Lorre som Joel Cairo. Lorre, född i dåvarande Ungern, började sin karriär i Tyskland innan flyttade till London och sedan Hollywood. Som vanligt när det gäller Lorre lyckas han skapa en minnesvärd och intressant karaktär. Han har också ett mycket bra samspel med Bogart och det kanske är den största styrkan med filmen.

Historien i sig själv är rätt så rörig och det är inte förrän i slutet som alla bitar faller på plats, men det gör inte så mycket när så många bra skådespelare är med och  de skapar en fantastisk ensemble. Den enda scenen jag egentligen stör mig på är scenen där O’Shaughnessy och Cairo är hemma hos Spade och polisen kommer på besök. Den scenen känns alldeles för konstruerad för att fungera.The Maltese Falcon är och förblir en av mina favoritfilmer. Den är svart, blek och en perfekt film noir.

 

About Pär Wirdfors

Jag har skrivit om film sedan 1999, uppväxt på Hong Kong-action och indiefilmer. Gillar det oväntade och att vaska fram guldkornen, anser att ingen film är för dålig för att inte ges en chans. Tycker om att plåga sina vänner genom att försöka förbättra deras filmsmak och få dem att släppa mainstreamfåran. Önskelistan på Amazon är till hälften bortglömda filmer från 70/80-talet och till hälften mystisk film från Asien. Utmärker sig på jobbet genom att vara levande filmlexikon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

WP2FB Auto Publish Powered By : XYZScripts.com